Nou, gisteren aan de slag gegaan met wat ik in huis had.
Scooter open geschroefd en wat kwam daar uit?!
Een overdrive-vario! Die zit er dus standaard in. Met een gladde bus van maar liefst 40mm
Vandaar ook dat de dealer tegen mij had gezegd dat hij bij de 1000 beurt GEEN malossi vario had gemonteerd, omdat hij ervan overtuigd was dat dat geen zoden aan de dijk zou zetten.
Gewichtjes die er standaard in zitten zijn dus inderdaad 5,9 gram, en de snaar lag keurig uitgeshimd op de bus.
Mijn eerste vermoeden was dat de snaar misschien slipte, wat op zijn beurt weer overtoeren kon veroorzaken, maar nee...
Wat wel raar is is dat de snaar niet helemaal bovenin de vario komt....
Ik had nog 6,6 gram in huis.
Het blok ging daarmee behoorlijk laag in toeren van start. De acceleratie was echt veel sneller, maar bij 48 km/u was alle fut eruit.
Geen optie dus.
Verder had ik alleen 6,0 gram liggen.
Dat maar geprobeerd.
De acceleratie gaat nu 5 seconden sneller dan normaal. 0-50 in 20 sec.
Hij trekt door tot 55. Of er nu ietsje wind staat of niet. Meewind trekt hij mooi door naar 61.
Echte tegenwind heb ik nog niet gehad. Ik laat het weten wat er gebeurd, zodra daarvan sprake is geweest.
Tussenspintje van 30 naar 50 verloopt vlot.
Ik kan nu ook 35 rijden met beduidend minder toeren. Wel zo handig hier in het centrum.
Nu kan ik rustig warm tuffen naar het werk, zonder dat alle voetgangers zich afvragen wat voor F35 daar aankomt.
Uitrollen tot 10 km/u zonder dat de koppeling ontkoppeld (wel zo handig op een brug, met fietsers 3 dik voor je), hetgeen al een hele verbetering is.
En het blok is over het algemeen gewoon minder nerveus.
Ik heb nog geen lange afstand gereden, waarbij het blok echt goed warm wordt. Zodra ik dat ga doen zal ik nieuwe metingen publiceren. Ook voor wat betreft verbruikscijfers.
Ik had niet verwacht dat 0,1 gram zoveel verschil zou uitmaken.
Ook leuk om te weten;
je hoeft de kap niet te monteren om proef te rijden. De Symphony ST heeft namelijk geen bendix.
Die zal wel ergens ander verstopt zitten.
Ik ben reuze benieuwd wat het lagere toerental gaat doen met het benzineverbruik.
In de wetenschap dat de scooter toch 8500 toeren kán draaien ben ik ook nieuwsgierig hoe hard hij nu gaat met windkracht 5 in de rug.
Laatst reedt ik tussen Montfoort en Utreg met stevige meewind bijna 70 op de teller.... toen vond ik het hoge toerental wel gerechtvaardigd.
Brug op ging uitstekend. Zelfs bij wegrijden uit stilstand tegen de Maximabrug op nam de scooter nog in snelheid toe. Vlot is bepaald anders, maar hij viel niet terug in snelheid.
Ik heb nog overwogen om een gladde bus van 38,2 mm te monteren, maar in de wetenschap dat dan de snaar hoger zou komen te liggen vóór in de vario, en dus dieper achterin, heb ik daarvan afgezien. Als hij 6,6 gram al niet trekt, dan zou hij dit scenario ook wel niet trekken.
Conclusie:
Vreemd apparaat. Loopt prachtig, maar heeft op 1 of andere manier niet voldoende fut.
De laagtoerigheid met 6,0 gram ipv 5,9 gram is een welkome aanvulling op het ietwat bedaagde imago van de ST.
Ik heb nu niet meer het idee dat ik op een Aerox zit.
Echt tevreden ben ik niet, maar het is in elk geval een verbetering.
Nu afwachten of er iemand uit kan vogelen hoe we meer benzine in dat ding krijgen.