This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Roest op cillinder en kvs problemen

Barman56

Well-Known Member
Omdat ik me scooter moet ontluchten wegens vernieuwen van kvs, alleen het probleem is dat ik de ontluchtingsnippel op cillinder niet los krijg, waarschijnlijk door wat roest. Heb ook al geprobeerd om er wat kruipolie tussen te doen maar zonder resultaat. Heeft iemand miss nog tips waardoor ik hem los kan krijgen? Het gaat hier om een standaard firefox.

(Heb btw al enige tijd last van dat er teveel druk op cill staat denk ik, waardoor steeds het slangetje boven op me cill, die normaal naar je carbr. toe lopen steeds scheurt of losschiet, waardoor alle kvs eruit komt. Heb wel al eens laten ontluchten door kvsdop eraf te halen en ff stationair te laten lopen en die slangetje boven me cillkop eraf te halen tot kvs eruit komt, maar ze scheuren toch steeds weer waarsch, door de druk.)
 
Ontluchtingsnippel op mijn cilinder heb ik niet, weet je zeker dat dit een ontluchtingsnippel is en niet gewoon het gat voor de temperatuurmeter?

Voorderest zou ik je probleem niet bij de ontluchting zoeken, want als het goed is zit op je reservoir voor koelvloeistof een speciale overdruk dop, die open srpingt wanneer de druk te hoog word. Zitten verder de slangetjes naar je carburateur wel goed vast met klemmetjes?
 
Ik heb niet zo heel veel verstand van scooters dus, maar het gaat om standaard cillinder van een firefox, dus volgens mij wat ik eens ergens gehoord had is dat een ontluchtingsnippel? Heb trouwens wel al aantal slangetjes geprobeerd erop te zetten, alleen nog niet met een klemmetje, tot nu toe alleen tyrips gebruikt, maar dit kan volgens mij het probleem niet zijn. Want had eerst een slangetje erop zitten dat er echt met veel moeite op passte en er niet af ging, maar deze scheurde dus wel. Dus ik denk dat er teveel druk in systeem of iets zit?

(btw heb de slangetjes niet naar me carb verbonden maar gewoon als overloopje gedaan)
 
Ja maakt niks uit of het slangetje stroef erop gaat. Zodra rubber warm word dan zet het uit en floept het eraf. Ik heb hier zelf ook een keer last van gehad. Wat je ook kunt doen is de nippels dichtsolderen.

Is verder je koppakking nog goed en zit de kop niet te strak aangedraaid?
 
Nee me kop zit niet te strak aangedraaid, want voordat ik me kvs ging bijvullen heb ik ook nooit ergens last van gehad. Me koppakking zou miss wel op kunnen zijn, maar hoe kan je dat zeker weten?

En ja je hebt gelijk, bij aantal slangetjes die ik heb gehad gingen ze er inderdaad af waneer die eenmaal warm was, ging toen heel gemakkelijk. Maar een slang zat er zo stevig op dat die niet los schoot maar gewoon scheurde aan de onderkant met gevolg dat kvs er als nog weer uitkwam.
 
de slangen willen nogal eens scheuren na een tijdje , een firefox ontlucht zichzelf wel dus onluchten moet je gewoon doen door het tankje vol te gooien en dan even te laten lopen , dan weer wat bijvullen ,en dan een stukje rijden en even weer het niveau checken.

de carburateur verwarming kun je het beste gewoon aansluiten of helemaal dichtmaken.

verder is het een vereiste om een goeie siliconeslang te gebruiken en goeie klemmen , dan gebeurd dat niet zomaar. elke andere slang word hard en schiet eraf.

maar het beste sluit je de carb verwarming ook weer aan indien mogelijk.
 
Ohw, ik wist niet dat me scooter zichzelf ontlucht, maar je moet hem dus gewoon vol gooien en dan scooter ff stationair laten lopen met kvstank dopje erop of eraf? En ook als je stukje rijd, kvsdop erop laten toch? En nadat je het niveau weer hebt gekeken moet je het proces hierboven dan weer opnieuw doen?

En ja het is nog mogelijk om me carb verwarming aan te sluiten, alleen van die twee nippels op cillkop weet ik niet precies meer welke waar precies aangesloten moet worden op carb:$ is er ergens eventueel foto waarop je voorbeeld kunt zien

Alvast heel erg bedankt voor de moeite! (Laatste vraag, kan je die silliconenslangetjes gewoon bij iedere scooterdealer ofzo halen?)
 
gewoon vol gooien en dan wachten totdat het niet meer zakt , dan even laten lopen en weer bijbullen , dan een stukje rijden en klaar .met de dop erop rijden

de meeste dealers hebben wel goeie siliconeslang , meestal gebruik ik vacuumslang daarvoor en goeie klemmen , niet te dik!
 


Die twee nippels op je cill kop, maakt het nog uit welke je op welke aansluit op je carb? of hoe zit het precies? de linker op je cillkop moet die nou op nummer 1 of 2 aangesloten worden etc?

En als je scooter stationair laat lopen moet je kvsdop er wel af laten he totdat het is gezakt?
 
Imageshack heeft scooterforum gebanned, dus plaatjes via hun site werken niet meer.

Voorderest maakt het niet echt uit hoe je de slangetjes aansluit, het gaat er in feite om dat het rond kan stromen.

Als je de dop er af laat kan er makkelijker lucht ontsnappen uit de leidingen dus het beste laat je hem eraf.
 


ik doe het met de slange altijd zo:

de nippel die het dichtste bij de carb zit zet ik een slang op die ik op de onderste nippel van de carb zet. en dan de andere slang erop.
zo zit het origineel ook , het maakt opzich niet uit hoe die zit.