Rode drukveer in runner te strak?

Justmoi

Well-Known Member
Hallo daar,

Ik heb sinds kort een rode drukveer in mn runner(nieuwe type) gedaan
er zat een standaard drukveer in... nu trek ik soms heeeeeel traag weg bij een stoplicht en pakt ie m opeens op en trekt ie weg....

ligt dit aan de drukveer?
mn setup is trouwens:
Vario ring eruit
Laser x pro uitlaat
sproeier 62
rollen 3,7g
gele polini trekveertjes
en dus die rode drukveer(malossi)

hij maakt +- 10000 toeren
en rijd op zn top nu rond de 90(teller)
met standaart drukveer rond de 95 op de teller

groetjes!

Advertisement - register to remove this

alvast bedankt voor de reply's +ralf+

ik heb de rode drukveer erin gezet omdat ik sneller wou optrekken.
Ik trok al redelijk snel, maar een vriend van mij heeft eenzelfde soort runner en die trekt echt super hard op (vanuit stilstand).

ik wil die van mijn dus ook zo snel laten optrekken alleen wil het niet helemaal lukken x|

ik heb idd een std cilinder.

Hij heeft een ZX uitlaat met 3.9g rollen witte drukveer en gele trekveertjes.

Ik denk dat ik een witte ga proberen en 3.9 rollen (mijne zijn een beetje versleten)

verdere reply's zijn van harte welkom :)

groetjes!

Lodyx said:
Wat een antwoord..

Trekveertjes bepalen bij welk toerental je koppeling aangrijpt en dus je achterwiel gaat draaien en je dus gaat rijden. Hier heb je dus alleen vanuit stilstand mee te maken.
Sterkere trekveertjes = rijdt pas bij een hoger toerental weg
Slappere trekveertjes = rijdt bij een lager toerental al weg

De drukveer geeft tegendruk voor je vario, zodat je blok zijn toerental vast kan houden. Hoe hoog dat toerental is bepaal je met de rollen in je vario.
Sterkere drukveer = langer hetzelfde toerental
Slappere drukveer = drukveer is eerder (ver) ingedrukt, dus scooter zal eerder in toeren stijgen

Lichtere rollen = hoger toerental
Zwaardere rollen = lager toerental

Je blok (carb/cil/uitlaat) geeft bij een bepaald toerental de meeste power af (daarop dus afstellen met rollen). Je doel met afstellen is zorgen dat je bij dat toerental wegrijdt (afstellen met trekveertjes), en dat dat toerental dan zo lang mogelijk vastgehouden wordt (afstellen met drukveer), omdat je dan het maximale vermogen uit je blok haalt.

Als je een "terugloper" onder je scooter gooit kan het ook nog zijn dat je een maatje of twee groter in sproeier moet

Vanuit stlstand wegrijden = trekveertjes

Mooi antwoord :D
kan ik zeker wat mee...
maar die vriend van mij heeft dezelfde trekveertjes maar toch trekt hij veel eerder weg.

dus ik neem aan dat het een combinatie is van alles bij elkaar?

Ik denk dat ik een witte drukveer koop van malossi(extra sterk staat erbij, maakt dit uit)

en ik heb gele trekveertjes van polini maar heb ook nog blauwe liggen (die zij strakker) ik weet niet of ik die er dan ook zal inzetten of gewoon wat anders proberen qua drukveer?

groetjes!

Ja een andere uitlaat doet veel. Toen ik een terugloper zo onder een van mn firefox's monteerde trok die veel eerder weg met minder toeren, terwijl die met mijn originele (laagtoerigere) uitlaat meer power onderin had maar later wegtrok. Trekveren enzo had ik dus niets aan veranderd.

Mijn punt: pas als jij exact dezelfde cilinder, carb, sproeiers, gasnaaldstand, blok, vario, snaar, koppeling, rollen, veer, trekveertjes hebt, pas dan kan je gaan "raar kijken" als het niet hetzelfde loopt. Nu is dat gewoon een vergelijking van niks :)

Jij hebt blijkbaar strakkere trekveertjes nodig om bij het juiste toerental weg te trekken. Het kan ook nog zijn dat je rollen te zwaar zijn waardoor je wel bij het juiste toerental wegtrekt maar dat dat gelijk weer inzakt doordat je rollen te zwaar zijn. Maar met 3,7gram lijkt me dat niet waarschijnlijk. Drukveer heb je in ieder geval niet mee te maken bij het afstellen van "wegrijden vanuit stilstand".

Okee mooi antwoord dankjewel =)
De drukveer moet zowieso wat slapper want hij loopt daarmee nu ook slechter.
maar het optrekken vanaf het begin zal dus nog veranderd moeten worden..
ik zal het wel gaan proberen met nieuwe rollen en trekveertjes.
verder zal ik vast nog wel een keertje hulp nodig hebben op het forum hier =D

in ieder geval bedankt voor nu! en ik weet zover even genoeg!
groetjes!

Hallo daar =)

inmiddels heb ik een witte drukveer met nieuwe rolletjes in mn scooter gezet(rollen van malossi 3.7g weer)

ik moet zeggen dat mn scooter erg lekker trekt en een mooie top heeft!

bedankt voor de hulp!
9||6

Back