RM 50 Draden komen niet overeen met de kabelboom

Na de aanschaf van een Turbho RM 50 wist ik dat er geklust moest worden omdat niet alles werkte.
Hij Start wel en reed ook maar hij had geen verlichting.
Hierop heb ik de kabelboom bekeken en zag dat er wat geklust was aan de kabelboom.
ook zag ik dat de zwarte beschermhuls van kabelboom over de gehele lengte was open gesneden en dicht geplakt
Ik heb de kabelboom eraf gehaald , en her en der het een en ander aan breuken weer hersteld.
In elk geval doen de knipperlichten het weer rem licht ook.
Nu wil ik de kabelboom terug plaatsen en kom tot de conclusie dat niet alle draden qua kleur over een komen.
Eigenlijk bij het verwijderen van de kabelboom ging ik er (ja dom) vanuit dat het wederom plug en play zou zijn.
Zo komt er uit het blok een stekker met 2 draden Geel en Groen, zou ik hem weer terug plaatsen dan zitten de bedrading uit de kabelboom andersom.
Ook heb ik 2 losse stekkers over uit de kabelboom ?
Mis ik wat? Misschien moet er een element tussen ?? maar die 2 losse stekkertjes een rood/witte en een Blauw/gele kan ik nergens op kwijt !!
Kunnen de doorgewinterde ervaring's deskundige alhier mij op weg helpen ?
Zo is goed te zien op de foto dat de Groene en de gele draad gekruist zijn en de 2 ander loos :(
 

Attachments

  • 3_draden.jpg
    3_draden.jpg
    142.1 KB · Views: 8
Advertisement - register to remove this

Aan de hand van een schema van een retro uit china , ga ik er vanuit (misschien onterecht ) dat de kleuren bij jou ook overeen komen .
Het schema heb ik van het forum geladen en als ik het zo bekijk , is groen massa ( wat je makkelijk kunt na meten) De blauw gele draad komt van de pick up spoel , en loopt over in rood wit naar de cdi. Alles wat het nu doet knipperlicht en remlicht en starten loopt over de accu , De verlichting werkt waarschijnlijk over de spanning uit de stator , dit is de gele draad , die naar de regelaar loopt , groen zou dan de massa wezen , en zou nu dus in de connector verkeerd zitten ( wel vreemd ) Rood wit is wat ik zo kan bedenken de spanning voor de cdi .
Zoals gezegd ga ik er dus vanuit dat de kleuren overeen komen met het schema , dat ik van het forum heb gehaald. Ik plaats het hieronder en hoop dat je er wat aan hebt , zodat je alle kunt nameten , ook de aansluitpunten van je cdi naar de stator .
 

Attachments

  • Grande Retro SCHEMA.pdf
    422 KB · Views: 9
  • AC-cdi aansluit schema.jpg
    AC-cdi aansluit schema.jpg
    111.9 KB · Views: 6
Geel wordt door Turbho inderdaad gebruikt voor de verlichting maar ook voor de spanningsregelaar tenminste als ik uitga van het schema van de RL-50.
Dus zoals dit nu aangesloten zit op de foto met die wisseling van de gele en groene draad in deze witte connector, zou het betekenen dat je de spanning van de verlichting en de spanningsregelaar kortsluit naar massa.
Dus waarschijnlijk wordt je accu ook niet geladen.
De pinnetjes (contactvingers) in die connectoren kun je eruithalen door de "weerhaakjes" van deze pinnetjes even opzij te drukken met bijvoorbeeld een paperclip of heel dun schroevendraaiertje en dan aan de draad te trekken.
Zo kun de gewisselde draden weer op de goede plek steken.
 
Zeker wil ik dat.
Om Kort te zijn, de bedrading zat verkeerd om aangesloten.
Er was aan de draad boom geknutseld.
En nix mis mee want dat doe ik ook met enige regelmaat .
Alleen moet je wel weten dat als volgens de tekening de kleuren wijzigen na een verbinding dat je dat ook aanhoudt.
Plus dat er een paar knoop punten in de kabelboom bij elkaar waren gedraaid zonder solderen of stekker.
Nou daar wordt je scooter ook niet vrolijk van.
Dus alles volgens de tekening en advies aangesloten en alles werkt.
Ik heb nu alleen een snelheids probleem met moeite terug gebracht naar net onder de 30 km p/u
Hij ging als een raket naar de dik 35.
Evt een wok voor die 5 km meer aan snelheid zit ik niet op te wachten.
Dus ik berust me bij 26 km p/u.
 
waarschijnlijk , als mijn 95 kg er af is gaat hij wel wat harder.
Maar ik vindt het best zo.
Ik gebruik hem voornamelijk voor dorp en boodschappen.
Zou ik langere afstanden moeten maken op mijn scooter dan moet ik maar wat meer afvallen om harder te gaan
Maar wel fijn om te weten waar de grens ligt.
 
Zo denk ik er ook over.
Als je bij de aankoop van een snor of een brom ook daar je verwachtingen legt en niet verwacht dat je brommer presteert als een motor is dit toch prima.
Ik zie hier mannen die kost wat kost het uiterste uit hun scooter willen halen en honderde Euro's investeren om de scooter een paar kilometer sneller te maken.
Om dan vervolgens van kruispunt tot verkeerslicht te jagen en continue in hun spiegel moeten kijken of er geen politie in de buurt is.
Om nog maar te zwijgen over de "tuners" die bij elk kruispunt of verkeerslicht gas te moeten blijven geven anders valt hun "getunede" lieveling uit.
Rijcomfort en betrouwbaarheid holt achteruit en het verbruik in de andere richting.
De doosjes schuivers zijn er blij mee, de scooterzaken wat minder want als er problemen zijn, wordt er wel beroep op hun gedaan en zijn het ineens afzetters omdat ze hun uren rekenen om het vernachelde boeltje weer enigsinds in orde te krijgen.

Ik word oud merk ik. :)
Maar wel een ouwe met een motor en het geschikte rijbewijs.;)
 
Nou ik vindt het allemaal heel goed verwoord.
Ook ik heb voor het harder rijden gewoon motoren in mijn werkplaats staan.
Waarschijnlijk is het de leeftijd en de nodige ervaring waarbij het besef komt dat het sneller willen op een snorscooter waarbij de elementen worden getrotseerd die daar eigenlijk niet geschikt voor zijn , je de rekening gewoon gepresenteerd krijgt .
En als je dan uiteindelijk na jaren de optel som gaat maken alles eigenlijk het niet waard is.
 
Waarschijnlijk is het de leeftijd en de nodige ervaring
Dat denk ik ook. :)

die daar eigenlijk niet geschikt voor zijn , je de rekening gewoon gepresenteerd krijgt .
Uiteindelijk krijgt elke tuner de rekening gepresenteerd en de rollerbank is misschien nog wel de gunstigste.

En als je dan uiteindelijk na jaren de optel som gaat maken alles eigenlijk het niet waard is.
Buiten misschien de liefde voor techniek en een paar sterke verhalen blijft er inderdaad weinig van over.
 
Back
Top