Riya FB50: Elektrische start en kilometerteller doen het niet

Goofy94

New Member
Goedemiddag,

Gisteren van een kennis een tweedehands Riya FB50 uit november 2016 met ca 5500km gekocht. De scooter rijd prima alleen de elektrische start en de kilometerteller doen het niet. Daarnaast heeft de scooter sinds november 2017 geen onderhoudsbeurt meer gehad.

Onderhoud
Zoals aangegeven heeft de scooter sinds november 2017 geen onderhoudsbeurt meer gehad. Graag wil ik de scooter zelf voorzien van een onderhoudsbeurt. Zelf zit ik eraan te denken om een soort gelijk pakket als onderstaande link samen te stellen en te monteren.


Elektrische start
De scooter start al een jaar niet elektrisch, wel direct met kickstart. Elektrisch maakt deze ook geen enkel geluid. Het knipperlicht, claxon, licht werken allemaal wel.

Kilometerteller
Sinds vorige week is deze er mee opgehouden, daarvoor nooit problemen mee gehad.

Wat raden jullie mij om te doen ? Zelf ben ik redelijk handig en met de juiste tips denk/hoop ik de scooter op te kunnen knappen.

Alvast bedankt voor jullie reactie/hulp.
 
Advertisement - register to remove this

Onderhoud
Zoals aangegeven heeft de scooter sinds november 2017 geen onderhoudsbeurt meer gehad. Graag wil ik de scooter zelf voorzien van een onderhoudsbeurt. Zelf zit ik eraan te denken om een soort gelijk pakket als onderstaande link samen te stellen en te monteren.
Dat kan nooit kwaad.

Elektrische start
De scooter start al een jaar niet elektrisch, wel direct met kickstart. Elektrisch maakt deze ook geen enkel geluid. Het knipperlicht, claxon, licht werken allemaal wel.
Accu en startrelais meten en/of vervangen.
Controleer de polen en aansluitingen op breuk en/of oxidatie.
Klinkt misschien vreemd, maar check ook de aansluiting van het remlicht op oxidatie.
Heeft te maken met een startbeveiliging tijdens het elektrisch starten.

Kilometerteller
Sinds vorige week is deze er mee opgehouden, daarvoor nooit problemen mee gehad.
Trek het dashboard los en kijk ook hier of er geen oxidatie is.
Kabelbreuk of een defecte meenemer (bij het wiel) kan het ook zijn.

Succes...
 
Last edited:
We hebben hier op het forum een mooie handleiding staan om punten te controleren wanneer hij niet start.
Hoop dat je er iets aan hebt:
 
We hebben hier op het forum een mooie handleiding staan om punten te controleren wanneer hij niet start.
Hoop dat je er iets aan hebt:
Mooie input van je, hopelijk heeft TS hier iets aan...
 
Het is inderdaad een hele goeie how to, echter het schemaatje wat gebruikt wordt is voor scooters zoals Yamaha.
De meeste andere scooters hebben de startknop voor het startrelais zitten en niet erna zoals in dit schema getekend is.
Hierdoor kun je door bepaalde metingen te doen op het verkeerde been worden gezet.

By the way, ik zie het woord "meeting", wat 9 maal in de tekst voorkomt, overal staan waar "meting" bedoeld is, wellicht dat die gene die deze toch wel goeie how to geschreven heeft dit even kan aanpassen, dit ziet er dan beter uit.

@Goofy94, wat bedoel je precies met kilometerteller?

  1. bedoel je hiermee echt alleen het gedeelte van je cockpit mee dat het aantal gereden kilometers aangeeft?
  2. bedoel je hiermee alleen het gedeelte wat je snelheid aangeeft in kilometers per uur?
  3. Of bedoel je hier beide mee?
 
Last edited:
Doet je remlicht het ook?

Het remlicht werkt ook.

Trek het dashboard los en kijk ook hier of er geen oxidatie is.
Kabelbreuk of een defecte meenemer (bij het wiel) kan het ook zijn.

Het dashboard vandaag los gehaald en hier was nergens oxidatie te zien. Gisteren een een nieuwe kabel en meenemer besteld, deze vandaag gemonteerd echter werkt de kilometerteller nog steeds niet helaas.

@Goofy94, wat bedoel je precies met kilometerteller?

  1. bedoel je hiermee echt alleen het gedeelte van je cockpit mee dat het aantal gereden kilometers aangeeft?
  2. bedoel je hiermee alleen het gedeelte wat je snelheid aangeeft in kilometers per uur?
  3. Of bedoel je hier beide mee?

Ik bedoel hier beide mee. De lampjes in de cockpit, power van accu en benzine niveau geeft hij wel aan.



Wat betreft het starten van de scooter ben ik nog niet in de gelegenheid gekomen om de startrelais te bekijken of iets door te meten.
 
Back
Top