Revisie GY6 retro 50cc naar 72cc. Start niet, ideeën?

Hi scooter- en brommerkenners! Jullie kunnen mij hier vast tips bij geven.

Excuus als deze er dubbel in staat, hij wordt niet gepost onder een andere topic. (motorisch e.d. zijn al wel andere posts verschenen, maar deze is nog under review dus ik plaats hem hier)

Ik heb een IVA Venti 50, nouja, de 50 is nu dan een beetje veranderd. Ongeveer 6500 kilometer op de teller. Begin maart was ik onderweg (langeafstandsrit, normaliter reed ik meestal korte ritjes: ik weet dat dat niet goed is) en ineens flikkerde mijn scooter uit. Lang verhaal kort: zuiger helemaal naar de getver. Veels te heet geworden oid (het feit dat ik hem overgenomen heb met het idee dat de olie ververst was terwijl de inrijdolie met 6000 kilometer er nog in zat helpt vast niet mee :tearsofjoy:)

Nu heb ik op K-parts van alles gehaald. Zo veel mogelijk van hetzelfde merk (Mezoly), dan weet ik dat het zo goed mogelijk op elkaar aansluit. Het volgende heb ik vervangen:
- Cilinder (van 50cc naar 72cc gegaan)
- Kleppenhuis (ik ging er vanuit dat er verschil zit tussen 50 en 72cc dus ik heb het kleppenhuis ook gehaald in de versie '72cc')
- Alle pakkingen (tussen de cilinder en gegoten gedeelte, tussen kleppenhuis en cilinder, kettingspanner)
- Alle isolatoren (inlaat, uitlaat, luchtkoeling (met name deze was goed naar de tering dus ik verwacht dat oververhitting het probleem was toen 'ie uitviel))
- Kickstart (deksel en mechanisme)
- Carburateur (ik vermoedde niet dat deze kapot was, maar had nog eentje liggen van een oudere scooter en ik dacht dat het altijd goed is om iets nieuws erop te zetten)
- Bougie (op modelnummer gezocht, dus ik verwacht de juiste bougie en niet te warm of te koud)

Naar mijn idee heb ik alles goed geïnstalleerd, maar daar begin ik nu wel over te twijfelen. De scooter start namelijk niet. De cilinder loopt mee met de as en de kleppen zijn juist afgesteld (heeft even geduurd maar ik ben er nu 100% zeker van dat hij op exact de goede timing zit. Afgesteld m.b.v. vliegwiel waar de koelvinnen op zitten, vanzelfsprekend. Gisteren heb ik de laatste dingen vervangen en heb ik geprobeerd (met wat benzine los erin) of hij dan start. Vlammen deed 'ie wel, dus de bougie werkt. Ik denk dat de compressie wel goed is, maar kicken gaat wel licht. Ik kan de kickstart met mijn arm doordrukken, maar ik hoorde wel een plop komen uit de uitlaat op het blok, wat mij doet vermoeden dat er wel compressie opgebouwd wordt in het blok. Benzinetoevoer heb ik nog niet getest, maar ik weet dat er benzine in de carburateur komt en dat dit ook door de sproeier loopt (als ik de carburateur schuin houd loopt het zo uit de sproeier).

Ik wilde zo veel mogelijk informatie geven, dus de post is wellicht wat lang. Ik ben nu wel een beetje zoek, want ik kan niet zo goed bedenken waar het probleem nu ligt. In feite moet hij toch iets van leven gaan geven als ik kick? Als ik hem elektrisch probeer te starten hoor je de elektrische starter wel afgaan, maar je hoort alleen het hoge ge-whine van de motor (hij loopt wel op het tandwiel, dat heb ik gecontroleerd zonder de kickstartdeksel: de cilinder beweegt wel als ik elektrisch start). Buiten deze tekenen om geeft de motor echt géén teken van leven. Waar kan ik het beste naar kijken, of is het waard om dit uit handen te geven aan een professional (ik ben al wel wat kwijt geweest aan onderdelen en 70 á 80 euro voor een inspectie erbij is prima, zolang ik maar niet nog eens 250 euro kwijt ben)?

Wellicht is het iets voordehandliggends?

Wellicht een inkopper, maar ik heb vanzelfsprekend ook de hele carter leeggehaald en opnieuw gevuld met nieuwe olie. Goed gecontroleerd op metaalstukken (no surprise, die zaten er wel in, maarja dat is te verwachten met een gat van een centimeter doorsnede in de zuiger) en leeggehaald met perslucht
 
Advertisement - register to remove this

Dan ligt het waarschijnlijk ook aan de set-up dus dat idd een 72cc cilinder+72cc kop = te weinig compressie geeft ( teveel ruimte tussen zuiger en kop) door de platte zuiger. De verwijzing van MrHeinz naar de link op het forum zegt het al. Zit zelf ook met dezelfde set-up dus zal het moeten veranderen voordat ik ga monteren. Zal dan toch de standaard kop moeten gebruiken als die nog goed is...
 
Wanhoop niet. Het zijn in beginsel zulke simpele motortjes, die lopen altijd.
Ik ben ook wel eens weken ten einde raad aan het sleutelen geweest en uiteindelijk bleek het iets kleins.
Blokje er onderuit halen is een kwartier arbeid,
maar werkt wel veel makkelijker.

Je kunt ook starten met de boormachine linksom en een dop op de vario. Dan hoef je de kickstartkap niet te monteren. (Bendix er uit !)
 
Last edited:
Voor de 72cc cilinder wordt altijd de standaard kop gebruikt. Doordat je een andere kop hebt gemonteerd, is de compressie wellicht te laag. Maar idealiter zou je dat moeten laten opmeten. Zie ook: https://scooterforum.net/threads/ho...co-wat-is-de-beste.211875/page-4#post-3532341

Ik zou sowieso eerst controleren of hij daadwerkelijk benzine krijgt. En wat gebeurt er als je remreiniger in de inlaat spuit?
Ik vermoed dat de compressie eerder te laag zou liggen door de zuigerveren. Ik weet niet meer exact hoe ik die gemonteerd heb en de kans is aanwezig dat deze niet ver genoeg van elkaar af staan. Toch lijkt het mij sterk dat een blokje daar niet meer door gaat draaien, of is dat wel aannemelijk?

Remreiniger heb ik niet geprobeerd, maar ik heb wel wat E5 geprobeerd die uit de oude carb kwam. Eerst zonder spruitstuk+carb en toen zag ik duidelijk een vlam (dus de bougie vonkt en de kleppen gaan open). Kleppen gaan ook goed dicht, gezien er eerst één wenteling aan te pas was voordat de inlaatklep open ging (daarvoor dus nog niet ontstoken dus inlaatklep nog niet open).

Nadat ik die vlam zag heb ik het nogmaals geprobeerd, met E5, maar dan nu het blok helemaal gemonteerd. Toen nog steeds niks, niet één plofje (of een hele zwakke, of de kleppentiming is nog steeds niet goed)
 
Als je de zuigerveren niet goed monteerd heeft dat wel degelijk effect. Bij mij (GY6) was er een heel klein randje van de zuiger af, tussen de veren, en het blokje gaf geen klap meer.
Als je in de buurt van Deventer woont kunnen we samen wel compressie meten.
 
Inderdaad compressie meting , is het eerste wat ik zou doen. Zuigerveren niet verdraaid monteren kan een oorzaak zijn , is makkelijk te controleren door tijdens het starten de carter ontluchting slang even van je kleppen deksel te halen , en te voelen of je veel druk krijgt uit de aansluiting.
weet je ook zeker dat je kleppen op tijd staan ?
 
Als je in de buurt van Deventer woont kunnen we samen wel compressie meten.
Dat wordt lastig, scooter staat nu in Ommen dus dat is wel een stukkie weg. Toch enorm bedankt voor het aanbod :)
Post automatically merged:

Inderdaad compressie meting , is het eerste wat ik zou doen. Zuigerveren niet verdraaid monteren kan een oorzaak zijn , is makkelijk te controleren door tijdens het starten de carter ontluchting slang even van je kleppen deksel te halen , en te voelen of je veel druk krijgt uit de aansluiting.
weet je ook zeker dat je kleppen op tijd staan ?
Thanks voor de reply. Ga dit van de week even doen, heb dinsdag nog wel tijd over.

Kleppen heb ik echt ondertussen zo vaak gecontroleerd, daar word je niet goed van. Als ik de zuigerveren toch nog ga checken moet ik toch weer de nokkenas loshalen dus dan let ik nog een keertje op ;)
 
Wanhoop niet. Het zijn in beginsel zulke simpele motortjes, die lopen altijd.
Ik ben ook wel eens weken ten einde raad aan het sleutelen geweest en uiteindelijk bleek het iets kleins.
Blokje er onderuit halen is een kwartier arbeid,
maar werkt wel veel makkelijker.

Je kunt ook starten met de boormachine linksom en een dop op de vario. Dan hoef je de kickstartkap niet te monteren. (Bendix er uit !)


Zoals ik het gedaan heb:



Mijn tip met de zuigerveren.. Blubber eerst wat 2takt olie in de groeven van de zuigerveren.. En zet dan de zuigerveren er goed verdraait erop.. Dan moet je zeer genoeg compressie hebben..

Zuigerveren er droog erop zetten ben ik niet zo fan meer van..
 
Ondertussen verschillende dingen ontdekt, gister even bezig geweest:
- Ik dácht dat de kleppen al afgesteld waren, maar die moet ik dus zelf nog afstellen (ik dacht dat het afstellen om de vertanding van de timing ging)
- Mijn compressieveer is afgebroken (kutspul om van de zuiger af te krijgen), die moet ik nog bestellen
- De veren zaten inderdaad niet gedraaid
- Zoals sommigen van jullie zeiden: goed oliën, dat heb ik zeker gedaan. niet te veel, ben met een vinger olie om de bewegende delen gegaan. Ik heb de cilinder ook nog gecontroleerd, deze is ook 100% perfect, dus qua beschadiging aan de cilinder zit het wel goed; dan heb ik vast genoeg smering gehad

Kwestie van zuigerveren (ik hoop dat de compressieveer los te verkrijgen is, maar dat verwacht ik niet) bestellen en dat ding opnieuw in elkaar zetten.
 
Hi allemaal;

Blok helemaal losgehaald en opnieuw in elkaar gezet. Kleppen opnieuw gesteld (was wel degelijk wat verandering, zal wel een fout gemaakt hebben) Resultaat: lopende scooter. 72cc werkt erg lekker, trekt lekker snel op. Nog even kijken hoe ik betrouwbaar (en zo simpel mogelijk) de topsnelheid kan verhogen. Nieuwe sproeier had ik al besteld (84, idk of dat voldoende is), maar na al dat gesleutel heb ik heel weinig motivatie om binnenkort nog de carburateur los te halen (en weer vast natuurlijk) voor die sproeier.

Al met al, eindelijk, geslaagd. Nu nog de motivatie vinden om uit te zoeken waar het knipperlicht geregeld wordt (want hij knippert niet, maar krijgt zat elektriciteit). Dat weer voor een andere keer. Bedankt voor de tips :)
 
Hi allemaal;

Blok helemaal losgehaald en opnieuw in elkaar gezet. Kleppen opnieuw gesteld (was wel degelijk wat verandering, zal wel een fout gemaakt hebben) Resultaat: lopende scooter. 72cc werkt erg lekker, trekt lekker snel op. Nog even kijken hoe ik betrouwbaar (en zo simpel mogelijk) de topsnelheid kan verhogen. Nieuwe sproeier had ik al besteld (84, idk of dat voldoende is), maar na al dat gesleutel heb ik heel weinig motivatie om binnenkort nog de carburateur los te halen (en weer vast natuurlijk) voor die sproeier.

Al met al, eindelijk, geslaagd. Nu nog de motivatie vinden om uit te zoeken waar het knipperlicht geregeld wordt (want hij knippert niet, maar krijgt zat elektriciteit). Dat weer voor een andere keer. Bedankt voor de tips :)
Mooi man Ik heb ook alles gemonteerd maar krijg geen benzine meer naar carburateur nadat ik die heb schoongemaakt en slangetjes enzo heb vervangen.. gelukkig doet jou scooter het wel veel plezier
 
Back
Top