Reviseren

H

Huugje14

Guest
Misschien kennen sommigen mij wel van "het scheve achterwiel". Ik heb dus een gilera runner rst. Gisteren toch maar het hele blok eronder uit getrokken zat behoorlijk wat speling op de krukas dus die is wel aan vervanging toe. Ook alle lagers ui de achteras mogen wel vervangen worden zodat EINDELIJK mijn wiel rechtstaat. Nu vroeg ik me het volgende af.

Ik rij een:
Gilera runner rst
Dr70
17.5mm carb
alles ontgrensd
uitlaat standaard terugloop, ontgrensd.

Ik wou het volgende vervangen:

Lagers achteras
Krukas
pakkingen
lagers krukas
waterpomp

maar is het slim om na 35k ongeveer ook de vario en de koppeling mee te pakken en die te vervangen voor wat snellers?

En wat voor krukas raden jullie me aan?

Ik wil een set up waar je gewoon goed hard mee kan (85+) die slijtage vast is en de uitlaat hoeft niet vervangen te worden. ik weet niet of bijvoorbeeld een p1 krukas en een malossi overrange set dit bereiken?

Hartelijk bedankt!!!
 
Advertisement - register to remove this

De vario en koppeling moet je in principe als er groeven zich voordoen in de poulies of dat het frictiemateriaal in je koppeling op is. Malossi overange is overkill imo.
Power one krukas zal het wel goed doen op die cil, toch zou ik kiezen voor een krukas met volle wangen (bv Doppler endurance). Naast krukaslagers moet je ook je keerringen vervangen ;)
 
En dat is omdat? En dat is volledig slijtagevast? Maar bijvoorbeeld malossi multivar en delta clutch zou beter werken? Ik wil er ook harder mee :p
 
Niets is volledig slijtvast :p Volle wangen vullen meer ruimte, dus je carterdruk stijgt. Multivar en deltaclutch zullen zeker voldoen.
 
Niets is volledig slijtvast :p Volle wangen vullen meer ruimte, dus je carterdruk stijgt. Multivar en deltaclutch zullen zeker voldoen.

wie zegt dat meer carterdruk beter is dan?

ik heb vaak zat meegemaakt dat een brommer met 70cc soepeler reed met een std as dan met een volle as...

dat is per geval verschillend

een Power one IS een volle as...

als je het niet weet , zeg dan gewoon niets ;)

Ik zou gewoon een Rito of Doppler nemen bijv.

de overrange is idd onzin , std vario enz. op zo'n ding zijn gewoon erg goed mits in goeie staat.

een andere koppeling is niet nodig , de std koppeling moet het prima kunnen doen , een andere koppeling is dus gewoon geld verspillen..

Multivar zopu ik persoonlijk niet nemen vanwege dat ze soms nogal eens snel slijten.

met deze setup zul je niks sneller gaan , heel mischien dat je iets langer in vertanding kunt.

maar verder zul je weinig sneller gaan , de std vario e.d. is al vrij goed , en stel je deze goed af zul je niks tot HEEL erg weinig sneller gaan , mja , om voor 4 a 5 km sneller nou een andere vario te kopen..

85 plus moet je nu wel al halen btw..
 
Ik heb bij bijna dezelfde setup wel een overrange geplaatst. Moet zeggen dat ik er echt dik tevreden over ben. Toerenverloop is superstabiel en ik heb er meer dan 10 km/u topsnelheid bij gekregen. Je hebt trouwens alleen een torque drive, een mhr2000 vario, en een overrange snaar nodig voor jouw type blok. Krukas zou ik niks aan doen, het gaat nu toch ook gewoon goed? Koppeling idd niks aan doen, hooguit 1 slag strakkere veren. En een witte drukveer erin. Rollen 6,5 a 7,5 gram.

TestbankrunStalker.jpg
 
10 km/h is wel erg veel , een beetje andere afstellen ZOU mischien ook een paar km hebben kunnen schelen met std poelies.

het toerenverloop zal uiteraard strakker zijn maar persoonlijk vind ik dat std al best goed mits netjes afgesteld.

en tuurlijk , alles met elkaar helpt , maar gemiddeld genomen is het niet zo dat als je een poelie als deze erin zet met snaar dat je dan meteen sneller gaat en flink wat sneller op trekt , en dan moet je dus ook nog heel precies afstellen.

en als ik dan kijk wat het kost om een paar km sneller te kunnen gaan..
 
wie zegt dat meer carterdruk beter is dan?

ik heb vaak zat meegemaakt dat een brommer met 70cc soepeler reed met een std as dan met een volle as...

dat is per geval verschillend

een Power one IS een volle as...

als je het niet weet , zeg dan gewoon niets ;)


IMO: Hoog carterdruk schijnt beter te zijn op lage toeren, omdat dit meer vermogen geeft ondering, dus je topvermogen ligt op een lager toerental wat mij leuk lijkt op een laagtoerige cilinder. Je krijgt dus minder weerstand onderin wat ook je mengselverplaatsing ten goede komt ;)

Power one is gewoon een polini imitatie met opgevulde kunstof wangen, dus hij is opgevuld vol :p Maar ik snap wat je bedoelt ;)
 
10 km/h is wel erg veel , een beetje andere afstellen ZOU mischien ook een paar km hebben kunnen schelen met std poelies.

het toerenverloop zal uiteraard strakker zijn maar persoonlijk vind ik dat std al best goed mits netjes afgesteld.

en tuurlijk , alles met elkaar helpt , maar gemiddeld genomen is het niet zo dat als je een poelie als deze erin zet met snaar dat je dan meteen sneller gaat en flink wat sneller op trekt , en dan moet je dus ook nog heel precies afstellen.

en als ik dan kijk wat het kost om een paar km sneller te kunnen gaan..

Toch is het zo, die 10 km/h. Ligt natuurlijk merendeels aan de Overrange snaar. Overigens kun je voor een klein bedrag een nette set vinden, 2ehands. Zeker met de huidige prijzen. Desnoods alleen torque drive monteren...
 
Het probleem is ook dat de krukas krom is dus die moet vervangen worden :(

Verder zitten er in de huidige koppeling wat butsen en deuken!

Mijn wiel gaat hopelijk wel rechtstaan als ik de lager vervang die naast je adapter net in je carter zit?

Afzien van de multivar vanwege slijtage

Zit er nog veel prijs kwaliteit verschil in rito/doppler/power 1?

torque drive, een mhr2000 vario, en een overrange snaar en vervolgens af laten stellen op de bank? Of huidige binnenkant houden en af laten stellen(ben ik geen talent in weinig geduld)

Er word wel dagelijks zo'n 30-50 kilometer mee gereden vandaag het slijtage vastte!

Bedankt allemaal!

Ps: je wordt hier altijd zo top geholpen! Echt heel gaaf! Misschien aankomend seizoen wat sbo's aflopen want de sfeer is daar vast ook top!
 
prijs zit weinig verschil in tussen de krukassen , kwaliteit ook niet.

ik zou het eerst eens zo klaarmaken , ander asje erin e.d. en dan eens testen wat ie doet.

poelie's kun je altijd nog aanschaffen , koppeling net zo.

Arne , wat voor vario heb jji ?
 
Dus gewoon een leuke erin: power 1/doppler/rito? Als je toch iets moet aanbevelen tell me :p?

En alles lekker afstellen en kijken wat het beestje doet?

En hebben we het over 85 echte of 85 teller?

TOP!
 
ik gebruik zelf altijd doppler of rito.

ik mag toch hopen dat je 85 echte km's wel haalt met alleen de DR70 en een goeie afstelling al...
 
Ik reed 79 op de teller (A) veel te lichte rollen. haha ik ben op het gebied van krukassen echt een noob en niemand wil gewoon zeggen: Dat merk dat type is het beste voor jou setup :(!

dus puur afstellen was het naja dan gaat binnenkort de nieuwe krukas erin lagers vervangen de hele reutemeteut en dan afstellen kijken hoe het loopt! Bedankt nogmaals allemaal

En een nieuwe waterpomp ook handig?
 
Haal gewoon een Doppler. Waterpompje kun je idd ook wel meepakken. Afstellen zoals al gezegd. Witte of std drukveer en rollen rond de 7 gram.
 
Ik reed 79 op de teller (A) veel te lichte rollen. haha ik ben op het gebied van krukassen echt een noob en niemand wil gewoon zeggen: Dat merk dat type is het beste voor jou setup :(!

dus puur afstellen was het naja dan gaat binnenkort de nieuwe krukas erin lagers vervangen de hele reutemeteut en dan afstellen kijken hoe het loopt! Bedankt nogmaals allemaal

En een nieuwe waterpomp ook handig?

lees je dan niet?

er worden je 3 krukassen voor je voorgeschoteld die je kunt gebruiken..
 
Heb uiteindelijk het volgende besteld:

rito krukas
smal fox lagers
keerringen
waterpomprevisieset

en ik breng het blokje naar leertouwer voor 1 uur driekwartier en dan zetten zij het inelkaar :D. Hopelijk... Want ik moest het blok zo kaal mogelijk aanleveren maar ik heb geen sleutel 24 voor velg adapter en ik weet niet hoe me ontsteking en vliegwiel eraf moeten... :( We zullen het zien!
 
met een blokkeersleutel en vliegwieltrekker..

en een dop 24 is wel te koop ;)

persoonlijk ben ik geen fan van losse carters brengen , alleen krukaslagers en vooral met een nieuwe as erin zetten is juist vrij makkelijk , alles er omheen is minstens net zo belangrijk , en als je er geen krukas in kunt zetten vraag ik me af waarom je dan de rest wel zelf zou doen??
 
Back
Top