Review Cilinder Top Performances LC 50 cc Minarelli Horizontaal Black Trophy

Hi,

Helaas heb ik slechte ervaring met deze kit. Na weder testen en afstellen kreeg ik een koppakking lek NIET opgelost.
Wat blijkt nu, onze vrienden bij Top Performance hebben een net iets andere cilinderkop, dan "standaard", origineel. Net daar waar het verschil zit in de kop lekt de kop ook telkens KVS naar de compressiekamer, dit heeft voor zoveel gezeik gezorgd bij mij dat ik fouten ben gaan maken en uiteindelijk een warmloper heb gekregen door alleen al te testen (5 of 6 keer de kop eraf gehad, KVS eruit, ontluchten noem maar op... ). Voor mij geen TP meer, althans geen cilinder kit. Aangezien dat dus 140 euro weggegooid was en heel veel gezeik gekost heeft.

Water uit de uitlaat, ja maar.. C8H18 + O2 --> CO2 + H2O. Klopt, heb wat van dat water op mijn tong gedaan (wat trouwens echt goor was) maar goed.. Smaakte zuur, dus het was KVS, tuff en weg ermee)

Als ik de koppakking erin steek en dit ook die bij de oude cilinderkop het origineel dus dan zie je dat op deze twee plekken boven en onder inderdaad de koppakking ook dieper naar beneden zit en dus ervoor zorgt dat de rotzooi niet goed afdicht. Zelfs met vloeibare pakking was er nog een lek. Waardeloos dus.

Ter illustratie na al mijn gebabbel..

illustratie.jpg
(Deze cilinderkop is niet hoe het origineel of die van TP eruit ziet, het gaat om de uitsparing en de contouren die ik aanduidt..)

En ja ik heb dus 3 hele complete cilinder sets dus cilinder met kop vergeleken met elkaar origineel gietijzeren met de TP kop en een alu kop.
Die van TP heeft duidelijk problemen met de binnenste koppakking..
 
Advertisement - register to remove this

Je laat daar een nokje zien met volgens jou het probleem.. Maar zover ik dat zie zou dat never nooit een probleem moeten opleveren..
Of je bent niet zo goed in cilinders monteren..

Die getoonde nokjes zijn alleen maar om de koppaking beter vast te houden in de groef.. Geeft meer een klemmende effect..

Iets zegt dat je toch iets niet goed hebt gedaan.. En een gebruikte koppakking niet 5-6 keer gebruiken, die is naar 1 x al gewoon op en niet opnieuw te gebruiken. Wil je dat de pakking goed blijft zitten in de kop, dan smeer je er gewoon wat vet aan en blijft daarna gewoon in die groef geplakt zitten. Om er dan nog vloeibare pakking nog tussen te proppen gaat je inderdaad niet helpen.. want daar is dat spul niet voor geschikt..

En in dit geval zou ik zelf de kop kruislinks aandraaien en hiervoor toch een moment sleutel voor te gebruiken.. Die ring mag niet keihard plat geperst worden maar moet een beetje klemmend tussen de kop en het dek van de cilinder zitten.. En dat is beter te doen met de moment sleutel..

En pakkings materiaal beter ook van diezelfde fabrikant gebruiken, misschien zijn die iets dikker dan het originele spul..
 
Bijzonder, de top performances kit altijd goede verhalen over. Heb je de pakking na de 1e keer lek hergebruikt?
Is zeer zeker, cilinder zelf is prima. Het is alleen de cilinderkop wat minder is, door het missende nokje (I guess).. Vreemde is op internet zie je op de foto's van de TP Black Trophy een hele andere cilinderkop waar de nokjes opeens wel aanwezig zijn. Gek hé..

Je laat daar een nokje zien met volgens jou het probleem.. Maar zover ik dat zie zou dat never nooit een probleem moeten opleveren..
Of je bent niet zo goed in cilinders monteren..

Die getoonde nokjes zijn alleen maar om de koppaking beter vast te houden in de groef.. Geeft meer een klemmende effect..

Iets zegt dat je toch iets niet goed hebt gedaan.. En een gebruikte koppakking niet 5-6 keer gebruiken, die is naar 1 x al gewoon op en niet opnieuw te gebruiken. Wil je dat de pakking goed blijft zitten in de kop, dan smeer je er gewoon wat vet aan en blijft daarna gewoon in die groef geplakt zitten. Om er dan nog vloeibare pakking nog tussen te proppen gaat je inderdaad niet helpen.. want daar is dat spul niet voor geschikt..

En in dit geval zou ik zelf de kop kruislinks aandraaien en hiervoor toch een moment sleutel voor te gebruiken.. Die ring mag niet keihard plat geperst worden maar moet een beetje klemmend tussen de kop en het dek van de cilinder zitten.. En dat is beter te doen met de moment sleutel..

En pakkings materiaal beter ook van diezelfde fabrikant gebruiken, misschien zijn die iets dikker dan het originele spul..

Lol. Heb alles volgens het boek gedaan hoor, en neen ik heb geen koppakking 5 keer opnieuw gebruikt (hergebruikt)! Dit heb ik hooguit 1 keer gedaan. De rest wat ik nog had liggen DMP, Artein, Sp, Tp. Heb 4 verschillende merken koppakking setjes hier liggen dus. Deze heb ik ook vergeleken met elkaar en er zat ook wel degelijk verschil in (DMP is bijvoorbeeld het dikste qua diameter vergeleken met de anderen). De cilinder heb ik kruislings met een momentsleutel aangedraaid naar 12nm. Net dat nokje daar zorgt ervoor dat de binnenste koppakking niet helemaal up to snuf is. Maar whatever heb die TP zooi bij het oud ijziger geflikkerd. Heb een Malossi kit besteld.
 
Last edited:
Back
Top