Retro gy6 72cc

Gino81

Kymco people 72cc
Goedemorgen!
Ik ga waarschijnlijk dit weekend een 72cc monteren op mijn retro scooter uit 2012.
Kreeg net mijn 72cc cilinderkop met lange 69mm kleppen binnen en later vandaag de cilinder.
Mijn vraag is of het dan verstandig is om ook gelijk een nieuwe 69mm tuimelaarsbrug te kopen of de oude gebruiken die er nog wel goed uit ziet. Zal foto’s plaatsen. Alvast bedankt!
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    200.8 KB · Views: 23
  • image.jpg
    image.jpg
    184.9 KB · Views: 21
  • image.jpg
    image.jpg
    148.4 KB · Views: 22
  • image.jpg
    image.jpg
    213 KB · Views: 20
  • image.jpg
    image.jpg
    229.8 KB · Views: 21
Advertisement - register to remove this

Jouw setup ziet er zo prima uit wat mij betreft met een sproeier 78.
Post automatically merged:

Lachûh, als je je kop erop laat ook hoor:D


Dat is wat ik nu heb, heb vanmorgen weer gestart en automatische choke doet het wel maar gaat snel uit. Als ik gas geef gaat hij uit. Zal de sproeier straks vervangen en kijken wat die dan doet.
Post automatically merged:


Dan ziet het er zeg maar zoals op de foto uit
Uuuuuh volgens mij is blauw je benzineslang? Daar zit ie bij mij prima namelijk.
 
Last edited:
Inderdaad wat its a Lex ook aangeeft precies anders om , koperen tule is benzine aanvoer , aluminium tule is beluchting vlotterkamer.
Zoals Brute Force aangeeft dat is je luchtschroef (mengsel regeling) je stationair verhoog of verlaag je met de schroef op het halve maantje waar ook je gaskabel op zit , is een vrij grote schroef met een veer eronder , ik heb in mijn buddybak een klepje zitten en als je deze opent kijk je recht op deze schroef , zo kun je deze stellen zonder je hele bubby bak eruit te moeten halen.
 
En hopelijk je slangen goed aangesloten nu? :D
Ja iedereen heel erg bedankt had het echt helemaal verkeerd aangesloten, enigste wat ik goed had was de vlotterkamer afvoer. Heb vanmorgen gelijk de sproeier vervangen voor de kleinste die ik had en dat is 82. Heb de scooter eerst 5min laten draaien en wou rijden maar zag dat er erg veel rook uit de uitlaat kwam. Toen de luchtschroef op 2,5 slag gezet, stond op 4. Rook werd iets minder en rustig (half gas) gaan rijden. Maar merk gelijk hoe snel en lekker die rijd!
Echt een verschil. Hij viel wel vaak uit bij het stil staan en moet dan wat gas geven om aan te houden, maar dan komt er weer veel rook. Dus moet dat zeker nog gaan oplossen. Misschien een nieuwe uitlaat, al had ik niet zoveel rook met de vorige volgens mij. Zou het kunnen dat de verbranding niet helemaal goed is
 
Ja iedereen heel erg bedankt had het echt helemaal verkeerd aangesloten, enigste wat ik goed had was de vlotterkamer afvoer. Heb vanmorgen gelijk de sproeier vervangen voor de kleinste die ik had en dat is 82. Heb de scooter eerst 5min laten draaien en wou rijden maar zag dat er erg veel rook uit de uitlaat kwam. Toen de luchtschroef op 2,5 slag gezet, stond op 4. Rook werd iets minder en rustig (half gas) gaan rijden. Maar merk gelijk hoe snel en lekker die rijd!
Echt een verschil. Hij viel wel vaak uit bij het stil staan en moet dan wat gas geven om aan te houden, maar dan komt er weer veel rook. Dus moet dat zeker nog gaan oplossen. Misschien een nieuwe uitlaat, al had ik niet zoveel rook met de vorige volgens mij. Zou het kunnen dat de verbranding niet helemaal goed is
Beste Gino je bent er bijna. Carburateur moet op 1.5slag staan, hij staat dus te rijk. Is de rook blauw? Dan is het benzine. Dus nog een maatje kleinere sproeier bestellen. Dus een 80, nou bestel dan meteen toch die 78 maar mee. ;) uiteindelijk zul je zien dat ome Maups niet zo gek is.

Je krijgt m nu niet mooi afgesteld, totdat er een kleinere sproeier in zit. Onthoud > zo zuinig mogelijk afstellen, met zo min mogelijk slijtage. Daar is je sproeier het allerbelangrijkste. Is de sproeier goed en de carburateur op 1.5slag en hii blijft een beetje lopen hoef je alleen nog maar de stationair schroef te stellen tot ie mooi pruttelt, voor de rest niets.

Het afslaan heeft ook met de benzine te maken.
 
Is de rook blauw?
De kleur kan ik niet echt goed zien maar het is veel rook als die eenmaal warm is. Heb wel tijdens het monteren een keer benzine-lekkage gehad en er is toen veel gelekt, wel opgevangen met handdoeken en pan, daarna goed schoongemaakt.
Het afslaan heeft ook met de benzine te maken.
Hij slaat nu niet meer af, draait stationair doordat ik die beter heb afgesteld
Ga die sproeiers bestellen iig, en misschien toch ook even kijken voor een uitlaat
 
De kleur kan ik niet echt goed zien maar het is veel rook als die eenmaal warm is. Heb wel tijdens het monteren een keer benzine-lekkage gehad en er is toen veel gelekt, wel opgevangen met handdoeken en pan, daarna goed schoongemaakt.

Hij slaat nu niet meer af, draait stationair doordat ik die beter heb afgesteld
Ga die sproeiers bestellen iig, en misschien toch ook even kijken voor een uitlaat
Ooooooh klinkt top man. Maar een uitlaat kopen? Is een dure aankoop hoor. :s
 
De kleur kan ik niet echt goed zien maar het is veel rook als die eenmaal warm is. Heb wel tijdens het monteren een keer benzine-lekkage gehad en er is toen veel gelekt, wel opgevangen met handdoeken en pan, daarna goed schoongemaakt.

Hij slaat nu niet meer af, draait stationair doordat ik die beter heb afgesteld
Ga die sproeiers bestellen iig, en misschien toch ook even kijken voor een uitlaat
Ander uitlaat staat misschien leuk , maar heeft weinig nut, geeft nauwelijks of geen verbetering.
 
De blauwe rook die uit je uitlaat komt, is te wijten aan het binnendringen van motorolie in de cilinder. Wanneer de olie van je motor in je cilinder gaat, verbrandt deze samen met het mengsel van lucht en benzine. Het is deze verbranding die de rook veroorzaakt.

Je scooter zal ook blauw roken als de brandstof niet volledig is verbrand in de verbrandingskamers van je motor. De oorzaken van blauwe rook van je scooter kunnen verschillende oorzaken hebben. Maar een onvoltooide verbranding (bijv te grote sproeier, choke die blijft hangen etc. Zijn meest voorkomend) je kunt ook je koppakking controleren op lekkage.

De meest voorkomende gevallen voor een scooter die blauw rookt, zijn benzine of oliepompproblemen. Gelukkig kun je net als bij een 2takt ook je olie direct in de tank mengen bij een 4takt, mocht bijv. Je oliepomp stuk zijn ;)
 
Gelukkig kun je net als bij een 2takt ook je olie direct in de tank mengen bij een 4takt, mocht bijv. Je oliepomp stuk zijn ;)
Dat zou ik je toch wel ten zeerste afraden , je zuiger en cilinder zal dan wel gesmeerd worden , maar je carter en daarmee je krukas en piston pen lagering zal droog lopen met een hoop schade tot gevolg . En hiervoor is de spatsmering in het carter beslist onvoldoende . Slecht advies vindt ik
Post automatically merged:

En ik zou het spul eerst eens lekker inrijden , er kan ook van de oude versleten setup nog olie in de uitlaat aanwezig zijn die nu verbrand .
Mijn advies eerst rustig inrijden en daarna ales goed afstellen
 
Dat zou ik je toch wel ten zeerste afraden , je zuiger en cilinder zal dan wel gesmeerd worden , maar je carter en daarmee je krukas en piston pen lagering zal droog lopen met een hoop schade tot gevolg . En hiervoor is de spatsmering in het carter beslist onvoldoende . Slecht advies vindt ik
Post automatically merged:

En ik zou het spul eerst eens lekker inrijden , er kan ook van de oude versleten setup nog olie in de uitlaat aanwezig zijn die nu verbrand .
Mijn advies eerst rustig inrijden en daarna ales goed afstellen
Het was geen advies :) hoor maar het kan wel. En je carter is en blijft gevuld natuurlijk, alleen de pomp werkt niet.

Alleen olie in de uitlaat van een 4takt? Dan gaat er zeker iets niet goed.

Ik gok dat het de onverbrande brandstof is. Vaak heb je wel dat als je die zuiger een beetje te vet ingesmeerd hebt met plaatsen dat ie even rook geeft. Maar dat moet dan na een paar km ook wel weer weg zijn.
 
Heb de zuiger waarschijnlijk wel iets te vet ingesmeerd maar heb gister 28km gereden en het is er nog steeds.
De oude olie was zwart en er zit nu natuurlijk nieuwe in maar misschien dat die oude olie idd nog in uitlaat zit.
Heb gister trouwens nog de olieschroef die onder het blok zit goed vast gemaakt want die zat te los waardoor er beetje olie uit kwam.
 
Heb de zuiger waarschijnlijk wel iets te vet ingesmeerd maar heb gister 28km gereden en het is er nog steeds.
De oude olie was zwart en er zit nu natuurlijk nieuwe in maar misschien dat die oude olie idd nog in uitlaat zit.
Heb gister trouwens nog de olieschroef die onder het blok zit goed vast gemaakt want die zat te los waardoor er beetje olie uit kwam.
Op zich hoort er geen olie in de uitlaat van een 4takt te zitten. Zoek het echt eerst in de verbranding van je benzine Gino. (Sproeiers, carb op 1.5slag).

Hoe ruikt de rook?

Ff 5 minuutjes warm rijden tot fabriekswarmte.
Zodra de motor op het verhoogde toerental loopt kan je de luchtschroef indraaien (met de klok mee) tot het toerental van de motor zakt. (Dus eerst op 0 zetten dan 1.5slag uit, dan warm rijden) Draai de schroef verder in tot op het punt waar de motor net niet dreigt stil te vallen. Dan draai je de schroef weer de andere richting uit zodat het toerental weer de hoogte in gaat.

Stop met het uitdraaien (tegen de klok in) van de luchtschroef zodra de motor zijn hoogste toerental bereikt heeft. Op dit punt loopt de motor het best op het aangezogen mengsel. Dat betekent dat hij op zijn zuinigste loopt met een maximum aan vermogen. Wanneer de motor het hoogste toerental bereikt heeft stop je met de luchtschroef te verdraaien.

LET OP:
Meestal zullen de standaardafstellingen zich situeren tussen een halve en twee-enhalve toeren uitslag. Valt je afstelling buiten de 2,5 toeren dan moet je de hoofdsproeier een maatje kleiner worden. Piekt het toerental voor dat je de luchtschroef een halve slag kon uitdraaien dan moet de hoofdsproeier een maatje groter. Dit ga je niet horen door als een malle aan de schroef te draaien. 1.5 slag en per kwart slag beginnen. Minuutje laten lopen, weer kwart slag. Het is een secuur werkje, als het niet lukt weet je bijna 100% zeker dat je sproeier niet klopt want de carb laat zich dan niet afstellen. (Want we weten, met de juiste sproeier is het afstellen nagenoeg standaard en nihil)
 
Last edited:
En je carter is en blijft gevuld natuurlijk, alleen de pomp werkt niet.
En wat te denken van de onderdelen die afhankelijk zijn van de pomp , zoals tuimelaars , nokkenas lagers e.d krukas lagers die gesmeerd worden door het oliekanaal in de krukas , dit gebeurt ook in onze 4 takt scooters
 

Attachments

  • 139 QM(GY6) 4T Engine Manual-026.jpg
    139 QM(GY6) 4T Engine Manual-026.jpg
    84.1 KB · Views: 3
Heb nu 90km gereden en de rook is minder geworden. Moet idd even de cilinder inrijden. Denk niet dat de oliepomp stuk is. Het stationair afstellen is niet gelukt want hij gaat steeds uit als ik stil sta dus moet gas geven om aan te houden.
als het niet lukt weet je bijna 100% zeker dat je sproeier niet klopt want de carb laat zich dan niet afstellen
De stationair schroef werkt niet meer welke slag de luchtschroef ook staat dus moet zeker een andere sproeier erin zetten. Als die eenmaal rijd gaat het goed maar bij stilstand valt die uit en starten gaat ook moeilijk. Als ik even wacht en hij gaat aan dan moet ik hem aanhouden en gelijk rijden.
Post automatically merged:

Afgezien van het niet stationair lopen rijd de scooter echt lekker
 
Heb nu 90km gereden en de rook is minder geworden. Moet idd even de cilinder inrijden. Denk niet dat de oliepomp stuk is. Het stationair afstellen is niet gelukt want hij gaat steeds uit als ik stil sta dus moet gas geven om aan te houden.

De stationair schroef werkt niet meer welke slag de luchtschroef ook staat dus moet zeker een andere sproeier erin zetten. Als die eenmaal rijd gaat het goed maar bij stilstand valt die uit en starten gaat ook moeilijk. Als ik even wacht en hij gaat aan dan moet ik hem aanhouden en gelijk rijden.
Post automatically merged:

Afgezien van het niet stationair lopen rijd de scooter echt lekker
Ja en het probleem wat je nu beschrijft is echt eerlijk een sproeier probleem. Je moet echt 1 of 2 maatjes kleiner gaan. Blijft lopen, je gaat tussen 5 tot 10 km harder en trekt een stuk beter op.
 
Back
Top