Retro gy6 72cc

Gino81

Kymco people 72cc
Goedemorgen!
Ik ga waarschijnlijk dit weekend een 72cc monteren op mijn retro scooter uit 2012.
Kreeg net mijn 72cc cilinderkop met lange 69mm kleppen binnen en later vandaag de cilinder.
Mijn vraag is of het dan verstandig is om ook gelijk een nieuwe 69mm tuimelaarsbrug te kopen of de oude gebruiken die er nog wel goed uit ziet. Zal foto’s plaatsen. Alvast bedankt!
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    200.8 KB · Views: 23
  • image.jpg
    image.jpg
    184.9 KB · Views: 21
  • image.jpg
    image.jpg
    148.4 KB · Views: 22
  • image.jpg
    image.jpg
    213 KB · Views: 20
  • image.jpg
    image.jpg
    229.8 KB · Views: 21
Advertisement - register to remove this

Heb nog even gekeken en de uitlaatpakking zit idd niet goed, probeer de oude er op te zetten omdat die nog goed is maar is best moeilijk omdat de ring er steeds uitvalt, en als ik start word die gewoon weggeblazen
 
bedankt voor je reactie, ik heb een cilinderkop met korte kleppen en idd 64mm tuimelaar.
Heb de kleppen weer afgesteld, nu nog de carburateur goed afstellen hij valt steeds uit
 
Lekker knutselen dus? 100% top dead afgesteld? Schraal? Mooie ongekleurde bougie? Zuigerveren goed geïnstalleerd?

Is het een hoog of laagtoerig dingetje? Ngk7 werkt altijd prima op dit soort cilindertjes.
 
Ja ben lekker aan het sleutelen maar het lukt niet echt. Weet niet wat “top dead afgesteld”betekend ben al blij als ik de carburateur afgesteld krijg haha . Bougie moet ik nog naar kijken maar is wel nieuw en van NGK. Verder heb ik de zuigerveren met genoeg ruimte van elkaar geïnstalleerd voor zover ik weet. En het is een 4takt gy6 blokje met nu 72cc cilinder en standaard kop met A8 nokkenas en sproeier 88. Dus laagtoerig omdat het 4takt is. Hoop binnenkort eindelijk een keer te rijden!
 
Oooooeh die sproeier is veeeeels te groot voor zo een blokje. Dingetjes zijn allemaal laagtoerig. Voorbeeld ik rijd op een slagschip agility 16+ zit nu een sproeier 78 in. Ik haal (wel met andere vertanding en Multivar, dunner voorwiel, iets verlaagd achterwiel met kortere slag, kevlar snaartje) gemiddeld 74-78 op GPS met een windje in de rug en hoog windscherm. Doorgaans tussen de 67/69 gps. Als ik mijn bougie er na een half jaar uithaal ziet hij er schoon (bijna nieuw) uit. Ik rijd met een NGK CR7HIX. Andere bougies (warmer) dus bijv. Een cr8 geeft een te late ontsteking en veel vermogensverlies.

Je moet dit soort scootertjes echt wat armer afstellen omdat ze gebouwd zijn schoon en zuinig te blijven. Die 72cc tjes doen het daar te gek op. Zeker met een lekkere klepspeling op 0.10 of 0.08. (Worden ze zeker niet te warm van) koffiebruin betekent gewoon een 'vieze' bougie op een 4takt. Laat het idee van bougie lezen los. Je zult dan namelijk ook merken dat je jouw carburateur standaard afstelt op 1.5slag uit en dat dingetje perfect loopt. (Goede afstelling begint bij een zo zuinig mogelijke afstelling met zo min mogelijk slijtage, en neem dan maar de bougie als datgene wat het minst slijt, de rest volgt dan) Ik rijd fluitend 25.000km zo.

Top dead is niet meer als kijken naar de schaal van je vliegwiel moet netjes met de T op de uitsparing van je blok staan en dan moeten de lijntjes en gaatjes van je Nokkenas exact in een rechte lijn met je cilinderrand staan. Dan stel je pas de kleppen.
 
De meningen over de sproeier bezetting zijn verdeeld , met mijn retro 50cc , en die alles nog standaard heeft , heb ik een week lang geprobeerd met een set sproeiers om de juiste te vinden . Ik heb toen een nieuwe orginele keihin carb hiervoor gekocht en daar zat een 85 sproeier in . Hiermee loopt de scooter perfect en het verbruik schommelt rond de 1:35. Dus denk ik dat het echt per scooter verschilt.
 
Hoe kan een bougie voor een latere ontsteking zorgen?

Het getal geeft de hitte graad aan, bij NGK geeft de hoogte van het getal aan hoeveel warmte wordt afgedragen. Dus een 8 zal meer warmte afdragen dan een 7.
Nee want het kan de warmte beter geleiden. Dus de bougie blijft kouder bij een 8. Dus minder warmte naar de cilinder.
Post automatically merged:

De meningen over de sproeier bezetting zijn verdeeld , met mijn retro 50cc , en die alles nog standaard heeft , heb ik een week lang geprobeerd met een set sproeiers om de juiste te vinden . Ik heb toen een nieuwe orginele keihin carb hiervoor gekocht en daar zat een 85 sproeier in . Hiermee loopt de scooter perfect en het verbruik schommelt rond de 1:35. Dus denk ik dat het echt per scooter verschilt.
Absoluut maar een sproeier 85 in een standaard Keihin vind ik hoog. Volgens mij kwamen die standaard altijd met sproeier 76. Maar kan me vergissen natuurlijk.
 
Oooooeh die sproeier is veeeeels te groot voor zo een blokje. Dingetjes zijn allemaal laagtoerig. Voorbeeld ik rijd op een slagschip agility 16+ zit nu een sproeier 78 in. Ik haal (wel met andere vertanding en Multivar, dunner voorwiel, iets verlaagd achterwiel met kortere slag, kevlar snaartje) gemiddeld 74-78 op GPS met een windje in de rug en hoog windscherm. Doorgaans tussen de 67/69 gps. Als ik mijn bougie er na een half jaar uithaal ziet hij er schoon (bijna nieuw) uit. Ik rijd met een NGK CR7HIX. Andere bougies (warmer) dus bijv. Een cr8 geeft een te late ontsteking en veel vermogensverlies.

Je moet dit soort scootertjes echt wat armer afstellen omdat ze gebouwd zijn schoon en zuinig te blijven. Die 72cc tjes doen het daar te gek op. Zeker met een lekkere klepspeling op 0.10 of 0.08. (Worden ze zeker niet te warm van) koffiebruin betekent gewoon een 'vieze' bougie op een 4takt. Laat het idee van bougie lezen los. Je zult dan namelijk ook merken dat je jouw carburateur standaard afstelt op 1.5slag uit en dat dingetje perfect loopt. (Goede afstelling begint bij een zo zuinig mogelijke afstelling met zo min mogelijk slijtage, en neem dan maar de bougie als datgene wat het minst slijt, de rest volgt dan) Ik rijd fluitend 25.000km zo.

Top dead is niet meer als kijken naar de schaal van je vliegwiel moet netjes met de T op de uitsparing van je blok staan en dan moeten de lijntjes en gaatjes van je Nokkenas exact in een rechte lijn met je cilinderrand staan. Dan stel je pas de kleppen.
Ik heb dezelfde scooter(en carburateur) als trabiarie en ben daar een beetje vanuit gegaan dus dat ik standaard een sproeier 85 had (kon niet zien welke dat is). Vandaar dat ik naar 88 ging maar heb nog meer sproeiers liggen en ga die zeker proberen of eerst weer de standaaard sproeier.
Het lijkt wel alsof de scooter verzuipt waardoor die niet meer aan blijft en als ik vol gas geef gaat die uit. En de bougie (NGK-CR7HSA) is dezelfde als me vorige en die reed daar prima mee en was lichtbruin van kleur. Ben ook niet bezig met de bougie lezen omdat ik nog niet heb gereden.

Moet eerst zorgen voor de juiste afstelling. Weet ook niet (ben echt een beginneling) hoe de je de carburateur afstelt op slaggen. Maar ga er vanuit dat als je de schroef helemaal naar rechts draaid dat die dan uit staat, dus bij bv. 1.5 slag uit je die vanaf de ''uit'' punt 1.5 slag naar links draaid.
En top dead op 0.10 heb ik zeker gedaan en weet nu wat het betekend:). Verder was ik al wel tevreden over de topsnelheid op de 50cc van 60km/u op gps. Alleen het duurde te lang en kon niet goed meekomen met het verkeer waardoor ik heb besloten om voor de 72cc te gaan.
Bedankt voor het meedenken
Post automatically merged:

De meningen over de sproeier bezetting zijn verdeeld , met mijn retro 50cc , en die alles nog standaard heeft , heb ik een week lang geprobeerd met een set sproeiers om de juiste te vinden . Ik heb toen een nieuwe orginele keihin carb hiervoor gekocht en daar zat een 85 sproeier in . Hiermee loopt de scooter perfect en het verbruik schommelt rond de 1:35. Dus denk ik dat het echt per scooter verschilt.
Ik heb ook de keihin carburateur en reed op de 50cc zelfs 1:45 Heb jij ook de benzineslang(met filter) op de bovenste nippel van de carburateur en de vacuümslang op de spruitstuk? Er blijven dan nog 2 aansluiting op de carburateur over waarvan 1 (de onderste) de afvoerschroef is wat je laatst zei. Maar dan is er nog 1 die er tussen zit en die heb ik dan ook afgesloten met een slang en schroef erin omdat via de spruitstuk ik de benzine weer kon laten stromen door de vacuümslang. Moet zeggen dat ik het eerst niet zo had want toen ging de vacuümslang ook naar de carburateur op de middelste aansluiting. En zat er op de spuitstuk volgens mij niks.
 
Last edited:
Het sproeierverhaal van Maups intrigeert me ook enorm. Al jaren leef ik in de veronderstelling dat een Kymco 4T standaard met een te kleine sproeier werd afgeleverd (78/80). De algemene consensus was dat je een sproeier 82 moest monteren en de acceleratiepomp moest afbinden. Met 72cc ging je 1 of 2 maatjes groter. Iedereen zei dit op de bekende fora.

Kan uiteraard napraterij zijn, maar ik heb jaren (10+ jaar) zo gereden.
 
Het sproeierverhaal van Maups intrigeert me ook enorm. Al jaren leef ik in de veronderstelling dat een Kymco 4T standaard met een te kleine sproeier werd afgeleverd (78/80). De algemene consensus was dat je een sproeier 82 moest monteren en de acceleratiepomp moest afbinden. Met 72cc ging je 1 of 2 maatjes groter. Iedereen zei dit op de bekende fora.

Kan uiteraard napraterij zijn, maar ik heb jaren (10+ jaar) zo gereden.
Ik zal je heel eerlijk zeggen ik ging daar ook heel lang van uit. Tot ik met mijn vader aan het klussen was. De man is 75 en heeft vanaf zijn 20e 2 carrosserie bedrijven gehad. Die liet mij toen zien wat er gebeurt met auto bougies die 100.000km gereden hadden en legde me het verhaal van schone verbranding en temperatuur uit. Ik ben toen gaan experimenteren met een zo schraal mogelijke afstelling op een 4takt.

Ik dacht ook altijd groter is beter. Maar ik zal je zeggen ik rijd nu met een 72cc harder als met een 90cc destijds. Met een sproeier 78 en heb echt destijds best wat cilinders naar zijn grootje geholpen. Ik rijd nu met deze 72cc Naraku met een wit/grijze bougie sproeier 78 al 15.000km. Als je mijn kop eraf trekt ziet ie er prachtig uit. Geen overdruk in mijn carter, altijd starten, zelfs met -10 en rijd gemiddeld 25.000km per jaar. Olie ruikt goed, blijft schoon en het is net een naaimachientje. Je kunt dit hoed horen als je bijvoorbeeld 1 oortje/ airpod in doet en luistert onder het rijden.

Mijn bougies zijn grijs, zo goed als nieuw na 6-12 maanden, schoon. En heb veel PK's

Je merkt op een slecht afgestelde Kymco of Gy6 direct de problemen. Een goede maat sproeier zorgt er nagenoeg voor dat je verder niets meer hoeft af te stellen. 1 van de meest voorkomende problemen is wel het slecht starten en stationair. En zeker als ze warm zijn en ze slaan af, krijg je ze slecht aan. Gekmakend soms. En wat doet iedereen? Hops een grotere sproeier erin. Nog slechter.

Ik rijd gemiddeld 140km per dag. Als ik 50/60km gereden heb en ik moet tanken start ie direct, hoe warm ook. Met een sproeier 80 NO CHANCE, en nogmaals rijd nu met een 78. De klepspeling is op zich dan weer helemaal niet zo belangrijk op deze cilindertjes. Je kunt letterlijk 0.10, 0.08 en nog lager zitten zonder enig probleem. Ik kies voor 0.10 omdat ie dan lekker de warmte afgeeft. Naraku zelf zegt 0.08.

Maar echt mannen nogmaals zo ziet een bougie uit een simpele auto eruit na een 100.000km dat wil je op je 4takt scootie ook.
 

Attachments

  • used-spark-plug-spark-plug-car-km-run-close-up-used-spark-plug-spark-plug-car-km-run-close-up-...jpg
    used-spark-plug-spark-plug-car-km-run-close-up-used-spark-plug-spark-plug-car-km-run-close-up-...jpg
    16.9 KB · Views: 30
  • gebruikte-vonkstekker-stekkerstop-van-de-auto-na-km-rijden-sluiten-168266433.jpg
    gebruikte-vonkstekker-stekkerstop-van-de-auto-na-km-rijden-sluiten-168266433.jpg
    15.7 KB · Views: 30
Er blijven dan nog 2 aansluiting op de carburateur over waarvan 1 (de onderste) de afvoerschroef is wat je laatst zei. Maar dan is er nog 1 die er tussen zit en die heb ik dan ook afgesloten met een slang en schroef erin omdat via de spruitstuk ik de benzine weer kon laten stromen door de vacuümslang.
ik weet niet precies welke slang je bedoelt , maar bij mij ongeveer in het midden van de carb zit een beluchtings slang van de vlotterkamer , deze hangt met een bocht naar beneden. Er zit bij mij op het spruitstuk een aansluiting voor de benzine kraan , op de carb de ontluchting van de vlotter kamer , de toevoer benzine , en onder op het vl;otterbakje een slang die naar beneden loopt en vastzit aan het vario deksel met aan het eind van die slang een aluminium stukje met een schroef er in , als je deze open draait loopt de vlotterkamer leeg. Ook heb ik in de aanvoer van de kraan naar de carb een benz filter.
 
Als je mijn kop eraf trekt ziet ie er prachtig uit
Lachûh, als je je kop erop laat ook hoor:D

Een goede maat sproeier zorgt er nagenoeg voor dat je verder niets meer hoeft af te stellen. 1 van de meest voorkomende problemen is wel het slecht starten en stationair.
Dat is wat ik nu heb, heb vanmorgen weer gestart en automatische choke doet het wel maar gaat snel uit. Als ik gas geef gaat hij uit. Zal de sproeier straks vervangen en kijken wat die dan doet.
Post automatically merged:

op de carb de ontluchting van de vlotter kamer , de toevoer benzine , en onder op het vl;otterbakje een slang die naar beneden loopt
Dan ziet het er zeg maar zoals op de foto uit
 

Attachments

  • F4DB7324-0540-4FCB-AF26-5BAAC40D2FDB.jpeg
    F4DB7324-0540-4FCB-AF26-5BAAC40D2FDB.jpeg
    183.9 KB · Views: 32
Last edited:
Lachûh, als je je kop erop laat ook hoor:D


Dat is wat ik nu heb, heb vanmorgen weer gestart en automatische choke doet het wel maar gaat snel uit. Als ik gas geef gaat hij uit. Zal de sproeier straks vervangen en kijken wat die dan doet.
Post automatically merged:


Dan ziet het er zeg maar zoals op de foto uit
Geel en blauw omdaaien, dan zit je goed
 
Lachûh, als je je kop erop laat ook hoor:D


Dat is wat ik nu heb, heb vanmorgen weer gestart en automatische choke doet het wel maar gaat snel uit. Als ik gas geef gaat hij uit. Zal de sproeier straks vervangen en kijken wat die dan doet.
Post automatically merged:


Dan ziet het er zeg maar zoals op de foto uit
Rode Pijl je StationairSchroef ????? DAT is je lucht schroef.
 
@Maups

Dus als ik mijn scooter goed wil afstellen moet ik mn sproeier een maatje omlaag en de bougiegraad 1 omhoog?

Mijn setup
Kymco agility 50 12"
Standaard carb met hoofdsproeier 82 (was eerst 80, en misschien heeft de dealer deze ook wel veranderd en zat er eerst 78 in?)
Bougie: ngk cr7hsa
Sliders van 7gr
Gladde bus (tijdelijk)
De rest is alles standaard (OEM)

maarrr ik denk dat we een beetje afdwalen van het onderwerp van de TS
 
Back
Top