remmen afstellen

Chiel95

Well-Known Member
hallo,

ik heb op mijn scooter voor een schijfrem en achter een trommel rem, maar mijn rechter remhendel remt te laat, in zo'n boekje staat dat er ongeveer 1 cm tussen moet zitten voordat die begint te remmen, en bij mij is dat al meer als 2 cm, maar de linker hendel werkt gewoon goed, maar als ik ga afstellen (die schroef strakker aandraai) moet ik dan ook nog iets met de remvloeistof vervangen of bijvullen ofzo? of maakt dat niet uit dat ik nu de remmen strakker aandraai en later remvloeistof erbij doe?

groeten chiel
 
Advertisement - register to remove this

wat zit een schroef bij je voorste rem?
je kunt een schijfrem niet instellen.. of je hebt te weinig remolie, of er zit lucht in je leidingen, of je hebt oude remvloeistof, of je remblokken zijn versleten
 
ik weet niet waar ik het anders moet plaatsen, maar ik bedoel, je hebt tog remvloeistof in dat blokje naast je rem op je stuur zitten? in dat zwarte blokje, maar stel nou dat ik mijn remmen strakker ga afstellen zodat die eerder remt, moet ik dan ook de remvloeistof bijvullen of maakt dat niet uit? want de remvloeistof zit in dat zwarte "bakje" bij het stuur, en er zit zo'n tekentje van minimaal bij, en volgens mij is die net daaronder, dus moet ik het dan bijvullen? maar het is niet echt duidelijk aangegeven in dat boekje, en ik wil zeker de remmen wel goed doen, dus hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel :p want ik probeer zoveel mogelijk zelf te doen aan mijn scooter en dan ook een beetje handig te worden erin maar ik weet ook al die namen niet van die onderdelen dus het vragen gaat ook moeilijk XD

maar iig bedankt voor de snelle reacties

groeten Chiel
 
Je bedoeld het remvloeistof reservoir.

Als het niveau onder MIN staat moet je het bijvullen, maar als je zegt dat je hem wil bijstellen neem ik aan dat je bijna geen remdruk hebt.

Dit kan betekenen, zoals vinnie al aangeeft, lucht in je leiding, of versleten remblokken.

Slechte remolie zou nog kunnen maar daar gaan we even niet van uit.

Controleer eens of je remblokken nog goed zijn. Hoor je een hard schavend rotgeluid als je remt ? Dan is het namelijk ijzer op ijzer als je remt (remvoering die op is) en gaat je schijf naar de klote, niet meer doorremmen dus !

Als je remblokken nog goed zijn vul je je remolie eens bij. Let op als het dekseltje met kruiskop boutjes vast zit, die zijn erg lastig los te krijgen (beste een klein rateltje met kruiskop-dopje gebruiken, en van tevoren het dopje op het boutje tikken zodat je hem los-schrikt).

Vul hem nooit verder dan MAX.

Als het dan nog niet goed is zul je je rem moeten ontluchten, maar voordat ik dat ga beschrijven hoe dat moet probeer je eerst maar eens bovenstaande dingen.

Succes!
 
Als je zuigers er ver uit staan, bijv bij versleten blokken dan gaat er teveel olie in. Verwissel je dan je blokken dan kun je je zuigers niet ver genoeg trug krijgen.
Daar zal het om gaan
 
Back
Top