Remlicht

Confidence100

New Member
Goedemiddag,

Ik heb laatst een Yamaha Jog gekocht. Zonder werkende elektrische start. Nu heb ik de remschakelaartjes al door gemeten en deze waren beide nog goed. (Mijn remlicht doet het dus ook niet) . Ik ben nog niet zo'n held met elektriciteit dus heeft iemand hier een oplossing/tips voor die ik zou kunnen nagaan?
 
Advertisement - register to remove this

Hoi,

Ik ben zelf ook niet zo'n held met scooters maar misschien kan ik je helpen.

Bedoel je dat je remlicht kapot is, want dan moet je die waarschijnlijk eerst repareren/vervangen. Ik heb zelf een scooter waarbij je de rem moet inhouden om te starten. De scooter "kijkt" of je de rem wel ingedrukt houd door te voelen of er een stroom door het remlicht loopt. Wellicht heeft de jouwe een soortgelijk systeem.

Dat kun je makkelijk controleren door er even een ander lampje in te draaien.

Groetjes,
Tummy
 
Ik vermoed niet dat het het je lampje van het remlicht is want ook met een defect lampje zou de elektrische start moeten werken.
Het is zoals Tummy000 zegt dat de scooters van tegenwoordig allen beveiligd zijn.
Om te starten moet je altijd tenminste één van beide remmen inknijpen om te voorkomen dat de scooter onverwachts er vandoor zou gaan nadat de motor aanslaat.

Als de remschakelaars in orde zijn is het zaak te vinden waar de draad tussen remlichtschakelaars en en remlicht onderbroken is of slecht contact maakt.
Deze zelfde spanning wordt gebruikt om het startrelais te voorzien van spanning, dus ergens op deze draad tussen remschakelaars en remlicht zit een aftakking die naar het startrelais loopt.
De breuk of slecht contact zit dus tussen de remlichtschakelaars en deze aftakking anders zou het startrelais wel spanning krijgen, dit is tenminste mijn conclusie.

By the way, de draad waar het hier om gaat is geel/groen van kleur.
 
Ik vermoed niet dat het het je lampje van het remlicht is want ook met een defect lampje zou de elektrische start moeten werken.
Het is zoals Tummy000 zegt dat de scooters van tegenwoordig allen beveiligd zijn.
Om te starten moet je altijd tenminste één van beide remmen inknijpen om te voorkomen dat de scooter onverwachts er vandoor zou gaan nadat de motor aanslaat.

Als de remschakelaars in orde zijn is het zaak te vinden waar de draad tussen remlichtschakelaars en en remlicht onderbroken is of slecht contact maakt.
Deze zelfde spanning wordt gebruikt om het startrelais te voorzien van spanning, dus ergens op deze draad tussen remschakelaars en remlicht zit een aftakking die naar het startrelais loopt.
De breuk of slecht contact zit dus tussen de remlichtschakelaars en deze aftakking anders zou het startrelais wel spanning krijgen, dit is tenminste mijn conclusie.

By the way, de draad waar het hier om gaat is geel/groen van kleur.
Aller eerst bedankt voor jullie reactie!

Ja het klopt dat ik mijn rem moet inhouden voordat ik elektrisch kan starten.

Ik heb elektrisch proberen te starten met een volle accu, Maar dan hoorde ik alleen een zachte klik meer niet.

Hoe kan ik met de multimeter checken of mijn startrelais nog werkt?
En of er überhaupt wel spanning is op de draden naar het relais?

Zoals ik al zei, elektrischiteit is nog niet mijn ding haha. Maar ik wil het wel graag zelf gaan fixen met hulp van dit forum ;)
 
Check de volgende aansluitpunten op oxidatie:

- Schakelaars (rem, start, verlichting en knipper)
- Alle lampfittingen (koplamp/knipperlicht/remlicht)
- Spanningsregelaar.
- Startrelais.
- Startmotor.

Bovenstaande kan je inspuiten met contactspray.

Bekijk de accupolen.
Deze kunnen slecht contact maken.

- Maak de polen schoon met schuurpapier.
- Doe hetzelfde met de binnenkant van de klemmen.
- Vaseline (voor goede geleiding) op de polen smeren en daarna de klemmen goed vastzetten.
 
Je kan je start relais opzoeken en de twee dikke rode draden doorverbinden met elkaar en kijken/luisteren of de startmotor het wel doet.

Maar waarschijnlijk war Sparky zegt zal er ergens een draad onderbroken zijn of slecht contact maken.
 
Dat met die klik is een heel ander verhaal, alles wat ik hierboven heb geschreven klopt dan niet.
Dus voor wat betreft je remlicht kan dit toch een lampje zijn.
Die klik betekent dat het startrelais wel aangestuurd wordt maar wanneer de startmotor niet draait is het mogelijk dat het schakelcontact in je startrelais defect is.

Om dit te controleren doe je dit wat @zippie078 hierboven al beschreven heeft, namelijk de twee dikke draden bij het startrelais even met elkaar doorverbinden.
Als de startmotor dan wel draait, startrelais vervangen en het probleem is opgelost.
 
Back
Top