Vano

Member
Hoi,

Mijn achterlicht werkt wel maar mijn remlicht niet zie bij mijn kabelboom 1 los rood draadje, maar geen andere draad waar die op zou kunnen. Hoor bij remmen met mijn voorrem wel soortvan klikje, bij achterrem niet. Betreft een sym orbit50 uit 2011 met 14000 op teller. Heb zelf echt geen enkel verstand van de lichten.
 
Advertisement - register to remove this

Lampje heel , staat er ook geen spanning op de draad in het achterlicht ? Kan zijn dat je fitting smerig is of het contact van het lampje niet goed raakt
 
Dan is er niets aan de hand met je remlichtschakelaars anders zou je startmotor ook niet aangestuurd worden.
Dus zoals @trabiarie reeds hierboven schreef.
Lampje en fitting nakijken en indien deze in orde zijn spanning meten tussen de groene en groen/gele draad bij je achterlichtconnector.

Edit: Spanning meten uiteraard met contact aan en rem ingeknepen.
 
Last edited:
Dan is er niets aan de hand met je remlichtschakelaars anders zou je startmotor ook niet aangestuurd worden.
Dus zoals @trabiarie reeds hierboven schreef.
Lampje en fitting nakijken en indien deze in orde zijn ispanning meten tussen de groene en groen/gele draad bij je achterlichtconnector.
Oke ga ik wanneer ik vrij ben al die dingen even controleren
 
image.jpg
Dit is trouwens het rode kabeltje dat los zit
Post automatically merged:

image.jpgimage.jpg
Het lampje zelf lijkt mij niet iets mis mee toch??
 
Is geen rode draad maar een blauw/gele connector is rood , zou je in het schema moeten kijken waar die draad voor is .
Wat voor scooter is het? Lampje testen op de accu , zo is het altijd lastig te zien vind ik . Raken de contacten in de fitting wel allebei de lamp contacten ?
Bij 1 zie je duidelijk de afdruk en de andere lijkt niet geraakt te zijn . Anders kan je de koperen lipjes wat verbuigen.
 
Zo moeilijk is het volgens mij allemaal niet.

Als 't goed is gaan er drie kabels naar je achterlicht.
- Massa
- Plus Achterlicht
- Plus Remlicht


- Controleer met een multimeter of er spanning op de 2 plussen staat. Zult wel even de rem ingeknepen moeten houden.
- Controleer de lamp met twee kabels vanaf een accu. De - op het metalen hulsel, de + op een contactpunt onderop en daarna het volgende contactpunt.) Of hij het doet gaan wij niet zien op een foto. Overigens is een nieuwe geen overbodige luxe op 't uiterlijk gebaseerd.
- Werkt dit allemaal, dan zal er vermoedelijk slecht contact zijn tussen fitting en lamp.
- De losse kabel kan ik niet zien waar die van is, ik bezit het schema niet, maar zo 123 heeft het er de schijn van dat deze stekker gebruikt is om de twee kabels aan elkaar te verbinden. Als in gebruikt 'als kroonsteen'.
 
Is geen rode draad maar een blauw/gele connector is rood , zou je in het schema moeten kijken waar die draad voor is .
Waarschijnlijk is dit de draad van de pickupspoel.
Hier heeft waarschijnlijk in het verleden een Eurobegrenzer op aangesloten gezeten.
In iedergeval dit heeft niks te maken met je probleem.

Ik denk dat het lampje gewoon kapot is, als ik me niet vergis heeft de soldering los gelaten.
Zie gele cirkel op de foto Naamloos.pnghieronder.
 
omdat men wel eens de lamp er verkeerd in zet.
Dat moet je dan wel met een beetje geweld doen , want de pootjes aan de zijkant , zitten daar expres voor op verschillende hoogte . ook in de fitting de gleuven hiervoor.
Maar je hebt gelijk sommige lukt alles.
 
Krijg het lampje er maar op 1 manier in en dat gaat probleemloos. Brand verder gewoon goed fel genoeg
Post automatically merged:

Heb nu eerst maar nieuw lampje besteld was toch maar 1 eurotje
 
Back
Top