Remlicht werkt niet als het vriest (Alleen voorrem)

Sundarah

Well-Known Member
Hallo

Mijn 4 jaar oude zip e4 (injectie)heeft onlangs een probleempje erbij. Het remlicht werkt niet als ik de voorrem inknijp, echter is dit alleen zo als het kouder is dan 0 graden. Zodra het niet meer vriest werkt hij weer. De achterrem werkt wel ongeacht de temperatuur en deze gebruik ik nu om de scooter te starten in deze rotkou.

Wat denken jullie? Zit er een sensor bij de voorrem die een signaal doorgeeft naar het remlicht of iets dergelijke?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Zit er bij je hendel geen schakelaar ? dit kun je zo zien als er een draad van je handel wegloopt . Deze zal dan kuren hebben als hij het koud krijgt
Post automatically merged:

zie dit onderdelen blad van zandri nr 1
Ik heb echt heel weinig verstand hiervan.
Miss een hele domme vraag, maar Is het zo dat de voorrem en achterrem 1 remlichtschakelaar delen , of heeft elk een aparte? Want ik snap niet waarom alleen mijn voorrem raar doet.
 
Last edited:
Beide remhevels hebben een aparte schakelaar.
Er zal wel vocht in de remschakelaar zitten die bevriest als het onder de nul graden komt en dit verhindert waarschijnlijk dat de schakelaar contact maakt bij het inknijpen van de remhevel.

Onderdeel 20 in onderstaande link.
Gewoon even halen bij de lokale Piaggio dealer in de buurt want verzendkosten zijn waarschijnlijk meer dan het onderdeel kost.

https://www.zandri.nl/stuurdelen-piaggo-zip-4-takt-euro4-injectie-iget.html
 
Last edited:
Beide remhevels hebben een aparte schakelaar.
Er zal wel vocht in de remschakelaar zitten die bevriest als het onder de nul graden komt en dit verhindert waarschijnlijk dat de schakelaar contact maakt bij het inknijpen van de remhevel.

Onderdeel 20 in onderstaande link.
Gewoon even halen bij de lokale Piaggio dealer in de buurt want verzendkosten zijn waarschijnlijk meer dan het onderdeel kost.

https://www.zandri.nl/stuurdelen-piaggo-zip-4-takt-euro4-injectie-iget.html
Met 1000km moet hij weer weg voor een kleine beurt en dan laat ik deze schakelaar wel vervangen. Hoop niet dat dit veel werk is. Overigens zit ik al zo'n 3.5 jaar op de eerste accu. wellicht ook slim om deze gelijk te vervangen dan :O Gezien deze injectie krengen geen kickstart hebben beter preventief regelen.
 
ik zou er weinig aandacht aan geven en niet vervangen. nog maar paar dagen vorst
Klopt maar om een of andere reden stoort het me dat ik afhankelijk ben van de 1 schakelaar die overblijft bij de achterrem. Zal wellicht een kwestie van tijd zijn voordat die het ook begeeft. Al zal dat pas volgende winter een probleem worden. Indien het een relatief goedkope fix is, dan laat ik hem gewoon vervangen. ;) Alleen heb ik vernomen dat de stuurkap van de zip nog weer slechter in elkaar gaat na hermontage, alsof het nog niet slecht genoeg was. dus nog even over nadenken misschien..
 
ik snap je, maar met jouw opmerking in het achterhoofd zeg ik:
ik zou er weinig aandacht aan geven en niet vervangen. nog maar paar dagen vorst
als het warmer wordt verdampt alle water uit de schakelaar en kan het probleem daarmee voorgoed voorbij zijn.
 
aansteker meenemen.. schakelaar ontdooien àls de ander het begeeft.. accu zou ik laten doormeten òf inderdaad preventief vervangen als je geen kickstart hebt (of dìe laten monteren, oud type carterkap erop? een startmotor (en -schakelaar en -relais kan ook kapot, vervang je die ook preventief?) begrijp me niet verkeerd, ik zou helemáál niet zuiver op elektrisch starten willen hoeven vertrouwen, daarom ben ik blij met mijn kickstart en zou ik die op een nieuwere scooter ook gewoon weer beunen.
 
Last edited:
als het warmer wordt verdampt alle water uit de schakelaar en kan het probleem daarmee voorgoed voorbij zijn.
Vooropgesteld dat het vocht er dan uit kan, en geen cadeautjes zoals roest achterlaat.
Anderzijds hangt het af hoeveel km TS nog kan rijden met de zip voor ie zn onderhoud krijgt.
Anders beter op korte termijn vervangen voordat de andere schakelaar dezelfde kuren krijgt. (Zul je net zien dat de monteur niks van een defect vind omdat de scooter de nacht ervoor lekker binnen gestaan heeft :p )
 
Vooropgesteld dat het vocht er dan uit kan, en geen cadeautjes zoals roest achterlaat.
Anderzijds hangt het af hoeveel km TS nog kan rijden met de zip voor ie zn onderhoud krijgt.
Anders beter op korte termijn vervangen voordat de andere schakelaar dezelfde kuren krijgt. (Zul je net zien dat de monteur niks van een defect vind omdat de scooter de nacht ervoor lekker binnen gestaan heeft :p )
daarom blij te horen dat beide remhendels een eigen schakelaar hebben, dan is het zeker de schakelaar. anders word het lastig diagnosteren zodrs ik hem straks wegbreng en de monteur het niet kan hercreeren gezien t zonnetje schijnt. en wat je zegt idd beter vervangen voor de andere kuren gaat geven. het verbaasd me namelijk helemaal niks dat dit is gebeurd, piaggio zipjes zijn echt een vochtnachtmerrie . de stuurkappen die voor geen meter op elkaar afsluiten. de lampjes op mijn dashboard hebben afgelopen winter ook raar gedaan. lampje groot licht en die van het motormanagement werkte op willekeurige momenten niet zodra het vroor.. dit is wellicht door jaren lang regen dat tussen die dashboard naar beneden loopt gaan roesten. piaggio moet zich schamen dat ze al 20 jaar geen update hebben gegeven aan die stuurkap. ik kan nauwelijks de snelheid aflezen omdat er zoveel vocht onder die plastic is gaan zitten. beniewd wat als volgende kapot gaat . hoop niet de startknop .. _ _ zou in ieder geval iedereen afraden een zip gebruikt te kopen, tenzij ze binnen hebben gestaan. ze zijn totaal niet gebouwd om buiten te staan. die chinese agm rotzooi heef dan misschien matige kwaliteit onderdelen , maar ze weten wel hoe je een stuurkap netjes afwerkt om te beschermen tegen regen en vocht. laatste keer piaggio voor mij
 
Last edited:
Zou in ieder geval iedereen afraden een zip gebruikt te kopen, tenzij ze binnen hebben gestaan. ze zijn totaal niet gebouwd om buiten te staan.
Kunnen ze wel, maar net als elke andere scooter verweren de onderdelen snel door de weersomstandigheden.
Piaggio/vespa is duur, maar daarmee niet perse meer weather proof dan goedkope scooters.
Mede hierom koop ik liever een hedendaagse chinese scooter dan me blauw te betalen voor een populair merk.
die chinese agm rotzooi heef dan misschien matige kwaliteit onderdelen , maar ze weten wel hoe je een stuurkap netjes afwerkt om te beschermen tegen regen en vocht. laatste keer piaggio voor mij
Ik heb toevallig zo'n chinese scooter, en ja, de gebruikte materialen zijn niet van de kwaliteit die we hier gewend zijn.
Echter, als je normaal voor je scooter zorgt en er geen gekke dingen mee doet, kan een Chinees lang meegaan en zeer betrouwbaar zijn.
In een logboek van een la souris scooter elders op t forum staat al veel info hierover..
 
Kunnen ze wel, maar net als elke andere scooter verweren de onderdelen snel door de weersomstandigheden.
Piaggio/vespa is duur, maar daarmee niet perse meer weather proof dan goedkope scooters.
Mede hierom koop ik liever een hedendaagse chinese scooter dan me blauw te betalen voor een populair merk.

Ik heb toevallig zo'n chinese scooter, en ja, de gebruikte materialen zijn niet van de kwaliteit die we hier gewend zijn.
Echter, als je normaal voor je scooter zorgt en er geen gekke dingen mee doet, kan een Chinees lang meegaan en zeer betrouwbaar zijn.
In een logboek van een la souris scooter elders op t forum staat al veel info hierover..
Weet nu alleen niet wat mijn volgende scooter word. Nu alle merken met nieuwe injectie blokken komen die nog niet echt bewezen zijn heb ik werkelijk geen idee waar je nog goed aan doet. Mijn oog lag op sym vind het zeer mooie dingen, maar hun injectie onderdelen zijn erg duur en slecht te verkrijgen heb ik al deels onderzocht, en er zijn forumleden die niet te spreken zijn over de kwaliteit en problemen hebben. Er is te weinig informatie hierover beschikbaar om een beslissing te maken, deugt hun injectie bijv in de vrieskou of word dat constant startproblemen. Ik heb een buurman die een kisbee heeft, ook injectie. en dat ding is echt niet aan te krijgen in de vrieskou, dus die valt ook al af.
Misschien dan toch een kymco omdat de onderdelen hiervoor toch wat beter verkrijgbaar zijn vanwege gy6
Wat kan jij aanraden? Heb in ieder geval niet meer het idee dat er merken zijn die ver boven de ander uitsteken kwa kwaliteit en betrouwbaarheid, dus of het echt nog uitmaakt betwijfel ik sterk, denk dat ik eerder moet kijken naar reparatie kosten. Mijn zip had bij 6k al een defecte benzine pomp, iets wat totaal onacceptabel is . 250 eur grap. deels de reden dat ik helemaal klaar ben met piaggio.
 
Last edited:
Weet nu alleen niet wat mijn volgende scooter word. Nu alle merken met nieuwe injectie blokken komen die nog niet echt bewezen zijn heb ik werkelijk geen idee waar je nog goed aan doet. Mijn oog lag op sym vind het zeer mooie dingen, maar hun injectie onderdelen zijn erg duur en slecht te verkrijgen heb ik al deels onderzocht, en er zijn forumleden die niet te spreken zijn over de kwaliteit en problemen hebben. Er is te weinig informatie hierover beschikbaar om een beslissing te maken, deugt hun injectie bijv in de vrieskou of word dat constant startproblemen. Ik heb een buurman die een kisbee heeft, ook injectie. en dat ding is echt niet aan te krijgen in de vrieskou, dus die valt ook al af.
Misschien dan toch een kymco omdat de onderdelen hiervoor toch wat beter verkrijgbaar zijn vanwege gy6
Wat kan jij aanraden? Heb in ieder geval niet meer het idee dat er merken zijn die ver boven de ander uitsteken kwa kwaliteit en betrouwbaarheid, dus of het echt nog uitmaakt betwijfel ik sterk, denk dat ik eerder moet kijken naar reparatie kosten. Mijn zip had bij 6k al een defecte benzine pomp, iets wat totaal onacceptabel is . 250 eur grap. deels de reden dat ik helemaal klaar ben met piaggio.

Het is eerlijk gezegd allemaal nogal een slap aftreksel wat inmiddels al decennia bestaat op de motorvarianten!
Is niet perse gezegd dat dit dan ook meteen slecht is te noemen.
Maar het is ook nooit de bedoeling geweest om dit soort systemen op een 50cc exemplaar te plaatsen.

De enige fabrikanten die echt vooruitstrevend waren is Honda en Yamaha...
En wat dat betreft voert Honda de boventoon met het nieuwe 50cc PGM-FI motorblok welke te vinden is onder bijvoorbeeld de NCS-50.

Heden te dage ben ik nog niks tegengekomen wat er maar enigszins aan kan tippen!
Ik ben zelf een echte Yamaha fan, maar Honda rules wat dat betreft!
 
Het is eerlijk gezegd allemaal nogal een slap aftreksel wat inmiddels al decennia bestaat op de motorvarianten!
Is niet perse gezegd dat dit dan ook meteen slecht is te noemen.
Maar het is ook nooit de bedoeling geweest om dit soort systemen op een 50cc exemplaar te plaatsen.

De enige fabrikanten die echt vooruitstrevend waren is Honda en Yamaha...
En wat dat betreft voert Honda de boventoon met het nieuwe 50cc PGM-FI motorblok welke te vinden is onder bijvoorbeeld de NCS-50.

Heden te dage ben ik nog niks tegengekomen wat er maar enigszins aan kan tippen!
Ik ben zelf een echte Yamaha fan, maar Honda rules wat dat betreft!
Oh wow die nsc 50 is wel een erg mooi ding . waarom ik honda nooit heb overwogen weet ik niet want het staat al lang bekend als het beste motor merk. het lijkt er alleen op dat die dingen nergens te krijgen zijn en overal uitverkocht. hoe zou ik zon ding moeten kopen? En yamaha is gestopt met produceren van benzine scooters en maakt enkel nog elekrisch
 
Last edited:
Back
Top