Rem, in elektriciteit uit.

RonaldB

Well-Known Member
Ben zins kort in het van een 2e hands scootertje 2 jaar oud.
Na dat ik de bougie vervangen heb (1 a 2 maandjes geleden) deed hij het erg goed. Maar nu doet het volgende probleem zich aan.

Als je contact maakt dan gaat de benzine meter om hoog en zie je dat er spanning is. Maar als ik dan de rem inknijp om elektrische te kunnen starten dan valt de stroom weg (meter loopt dus weer naar beneden) en kan ik niet starten. Laat ik de rem weer los, komt de stroom weer terug en gaat metertje weer omhoog.

Hoe kan ik dit oplossen, dat ik weer elektrisch kan starten?
 
Advertisement - register to remove this

kan zijn dat je accu bijna leeg is, waardoor er als je start niet voldoende stroom is... of iets van kortsluiting oid ;)
 
Ik heb de accu door gemeten. Deze functioneerd nog goed.
Ik heb ook naar de schakelaar gekeken door deze buitenwerking" te zetten.
Maar daar zit niet het probleem.
Want het volgende doet zich voor. Er zit een speciaal schakelaartje bij de rem (rechts) die ingedrukt moet zijn om te starten logisch. Maar nu blijkt als ik de andere rem (links) in knijp kan ik ook daarmee starten terwijl daar geen schakelaar op het stuur zit. Kan ook geen echte bruiken vinden als je knijpt is het stroom circuit verbroken en kan je niet starten. Laat je hem weer los is er weer stroom. Maar niet altijd, soms doet hij het wel gewoon. Heb aan wat kabels zitten wiebelen maar kan niets vinden. Weet ook niet goed waar ik moet beginnen met zoeken.
 
Dat schakelaartje is gewoon van je remlicht, en daar zit je start motor schakelaar ook op verbonden. Als het stekkertje naar buiten gaat maakt hij contact,
alhoewel dat verschilt per scooter. Wat voor scooter is het?
 
Het is een ZNEN scooter zo'n Chinees geval.

Ik begrijp dat dat schakelaartje voor het remlicht is. Ik dacht echt ook dat deze ook voor het starten nodig was maar dat blijkt niet zo te zijn.

Kan het een breuk in de kabel zijn? Hoewel dat raar zouzijn aangezien het probleem zich alleen voordoet als je de remt inknijpt.
 
Gaat je remlicht wel branden als je het stekertje in duwt? Ze willen ook wel eens vast blijven zitten namelijk.
 
Ja, gaat gewoon branden. Ik denk ook niet dat het aan de schakelaar ligt, maar ergens anders in het stroomcircuit wat met starten en de rem te maken heeft.(want waarom kan de spanning weg vallen als ik m'n rem in druk, met gevolg dat ik niet kan starten?) Maar goed ,ik weet niet waar ik dat moet zoeken en kan controleren.
 
Zeg er staat 7 Volt op je accu (behoorlijk leeg dus), je benzinemetertje heeft maar een paar volts nodig en je achterlicht eigenlijk 12 Volt maar omdat het een gloeilampje is kan ie ook met wat minder.
Maar je accu leverd dus 7 volt aan je achterlicht en hij heeft alles nodig om te kunnen branden, daarom gaat je benzinemetertje omlaag en kan je niet starten omdat je accu zo leeg is dat er alleen maar één gloeilampje op kan draaien.

Meestal is het dan het probleem van de accu die niet meer goed is, al helemaal bij zo'n chineze scooter van lage kwaliteit. Maar ik heb zelf ook m'n accu vervangen toen ie niet meer goed oplaadde, maar bij mij was dat ook niet het probleem. Maar hopelijk bij jou wel...

Succes
 
Japanse brommers zijn ALTIJD gemaakt met de goedkoopste spullen.
(niet om af te kraken maar het is gewoon zo.)
Waarschijnlijk zijn je elektriciteitsdraadjes versleten en heb je dus (ergens) kortsluiting.

Ook kan het zijn dat het een beveiliging is. (waar die voor is weet ik niet zeker maar het kan zo zijn)

De derde mogelijkheid is dat de - pool van je accu aan is gesloten op je frame. Als je je rem hendel (waarschijnlijk van ijzer of zo) dan indrukt raakt deze binnenin je frame, waardoor deze ook kortsluiting maakt.

Meer kan ik niet verzinnen hoor ;)
{! Succes
 
Japanse brommers zijn ALTIJD gemaakt met de goedkoopste spullen
Hij is Chinees ;)

En het is wel je accu. Ik neem aan dat je gemeten hebt met draaiende motor of anders in ieder geval niet tijdens het proberen te starten/ tijdens het knijpen in de rem.
Mijn accu was namelijk ook kapot. Als de motor liep deed hij ruim 12.5V (vanwege de dynamo) en als je hem dan uit zette liep dit terug naar ~12v. Als je dan probeerde te starten zakte de spanning helemaal weg richting de 6 volt.
Je accu is dus kapot ;)
 
Oke, ik heb hetzelfde, maar hij start wel. Als de stroom in elkaar zakt, moet ik even flink schudden en dan komt de stroom weer omhoog en kan ik starten
 
Dus als je schud met de scooter laad hij de accu bij? (heb je meer stroom)? :D
Geloof je toch zelf niet.
En je reageert op een topic van 2009.
Hij zal wel een nieuwe accu geplaatst hebben.
 
Last edited:
Back
Top