Rechter greep geen remlicht werking

Ziptype3

New Member
uit het rapport van de wok keuring van mijn zip type 3 brom 1998 kwam: remlicht schakelaar ondeugdelijk rechter greep geen remlicht werking. ik heb dus alleen remlicht op mijn achterem en aan mijn kabelboom zitten geen draden voor de voorem.weet iemand of dit dan echt verplicht is voor deze scooter?
 
Advertisement - register to remove this

dan zou je de toelatings-eisen voor je zip uit 1998 moeten bekijken.

los daarvan: die functie zit er niet voor niets op.
als je remt en het verkeer achter je heeft dat niet door omdat je remlicht niet brand, is dat op zn zachtst gezegd
slecht voor je gezondheid...

zoiezo klinkt het vreemd als alleen bij de achter rem het remlicht zou moeten gaan branden.
als het contactje bij je voorrem er wel op zit, maar niet werkt, zeg ik: voor je eigen veiligheid (laten)maken.
(in theorie zou je de bekabeling voor t contactje van je achter rem kunnen splitten en aansluiten op je voor-rem zodat het achterlicht brand bij een/beide hendels)

zat hij er af fabriek er niet op en wel op de achter rem.... tja dan is er:
- door de betreffende wokker een fout gemaakt een scooter uit 1998 de maat te nemen met de huidige normen
- iets niet helemaal duidelijk uit de 1998 wetgeving omtrend remverlichting... maar zou de keurmeester (als ie m toetst naar de normen van het jaar waarin ie toegelaten is, je scooter er niet op mogen afkeuren lijkt me.
 
Beide remhendels moeten voorzien zijn van een rem-switch en moeten het dus ook beide doen.
Dus de scooter is terecht afgekeurd.
Als de draden en het switchje in de rechter remhendel niet meer aanwezig zijn, kun je inderdaad ,zoals @ZNEN reeds opmerkte, het switchje in je rechter remhendel gewoon parallel schakelen aan het switchje in je linker remhevel.
Zo zit het overigns ook in de originele kabelboom geschakeld.

Edit: Even een nieuwsgierig vraagje.
Was de rest van de scooter wel in orde en zo ja, moet je scooter nu weer volledig opnieuw gekeurd worden of hoef je alleen maar terug voor het herkeuren van het remlicht?
Indien dit laatste, moet je bij de herkeuring weer het volledige bedrag aftikken
 
Last edited:
Bedankt voor de snelle reactie's.dan ga ik maar een paar kabels aanleggen.
Het is wel veiliger inderdaad.
Nu een herkeuring is de helft minder ongeveer.
Voor de rest had ik geen dimlicht en een te lage minimum constructie snelheid
Post automatically merged:

16618678811567187291067125816568.jpg
Post automatically merged:

Wij keuring : 67,00
Controle herkeuring : 31.50
Post automatically merged:

Bedankt voor de snelle reactie's.dan ga ik maar een paar kabels aanleggen.
Het is wel veiliger inderdaad.
Nu een herkeuring is de helft minder ongeveer.
Voor de rest had ik geen dimlicht en een te lage minimum constructie snelheid
Post automatically merged:

16618678811567187291067125816568.jpg
Post automatically merged:

Wok keuring : 67,00
Controle herkeuring : 31.50
Post automatically merged:

 
Last edited:
Ik heb nog nooit van een minimum snelheid voor brommers gehoord, wat moet deze dan zijn ?
Het dimlicht had je wel kunnen voorkomen, doet je verlichting achter en in het klokkenspel het wel?
 
Hij wou op dat moment maar 20 kmh op de rollerbank, maar hij ging heel moeilijk naar zijn top, hij kon wel sneller maar met heel veel pijn en moeite .Hij zij 35 kmh minimaal.
teller verlichting en achter lamp deed het wel
Maar de voor lamp was geoxideerd staal borsteltje en hij deed het weer.
 
@Ziptype3
Onbegrijpelijk dat dit op het keuringrapport staat.
Het is heel simpel.
Er bestaat geen minimum- maar wel een maximumconstructiesnelheid voor een brom- snorfiets.
Kijk maar op de site van de RDW.
Op de kentekencard staat daarom ook alleen de maximumconstructiesnelheid vermeld.
Ga via bovenstaande link naar: alle gegevens op de kentekencard en scrol naar de letter T.
Ook op de site van de overheid is alleen de maximum snelheid van belang.
Als deze keuringsmeester niet eens de RDW keuringseisen en wetgeving kent, dan kan hij/zij terug naar de schoolbanken.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Voor bijvoorbeeld een auto of motor bestaat er wel een minimum snelheid.
Dit is i.v.m. de toelatingseisen voor het mogen rijden op een snelweg.
Maar dat is weer een heel ander verhaal... ;)
 
@gcs100 ,

over het algemeen heb je wel gelijk, maar wij kunnen niet beoordelen in welke staat deze brommer is aangeboden.
Bovendien zie je dat deze brommer is aangeboden met ondeugdelijke en niet werkende verlichting (remlicht & dimlicht)
Dit zijn zaken die je op z'n minst controleert voor je richting RDW vertrekt.

TS schrijft zelf:
Hij wou op dat moment maar 20 kmh op de rollerbank, maar hij ging heel moeilijk naar zijn top, hij kon wel sneller maar met heel veel pijn en moeite .Hij zij 35 kmh minimaal.
Dus de scooter reed voor geen meter, stond waarschijnlijk te sputteren, te roken en te proesten, lijkt me toch terecht dat de keuringsmeester hier iets van moet zeggen,
Waar eindigen we anders?
Ik neem aan dat die wok er ook niet voor niks op zat, waar TS niet over heeft uitgeweid.
Dit alles voorkom je toch als je al een scooter hebt die voor WOK-keuring moet worden aangeboden bij de RDW lijkt mij
 
@Sparky
Omtrent de verlichting geef ik je helemaal gelijk.
TS had het over oxidatie wat hij had kunnen weten en moeten verwijderen.
Wanneer de scooter in een dusdanige (slechte) staat verkeerd en/of technische gebreken vertoont, dan is dit zeker een reden tot afkeur.
Maar dan dient dat op het rapport te staan en niet dat de minimumconstructiesnelheid niet gehaald kan worden.
Persoonlijk zou ik zorgen dat mijn scooter tip top in orde is wanneer deze gekeurd zou moeten worden.
Sommige plempen deze er gewoon naar toe en denken: ik zie het allemaal wel.
Ik weet niet of TS tot deze groep behoort of dat hij gewoon domme pech heeft gehad...
---------------------------------------------------------------------------------------
@Ziptype3
Wat is eigenlijk de reden van de WOK...?
 
als eigenaar van alles met een gele of blauwe plaat.... kunnen ze doen wat ze willen.
maar idd... een wrak aanbieden voor keuring is niet zo heel slim.
 
als eigenaar van alles met een gele of blauwe plaat.... kunnen ze doen wat ze willen.
Huh...?
maar idd... een wrak aanbieden voor keuring is niet zo heel slim.
Er staat niets vermeld op het keuringsrapport over de staat van de scooter waarin deze is aangeboden.
Wie zegt dat het een wrak is?
Wat ik al eerder zei: wellicht domme pech dat de scooter haperde op het moment van keuring?
Het gaat mij erom dat er op het keuringsrapport staat dat de minimumconstructiesnelheid niet behaald is.
Dit is pertinent onjuist omdat er geen minimum snelheid volgens de regel/wetgeving bestaat.
Wanneer de scooter in een dusdanige slechte staat wordt aangeboden, dan had de keuringsmeester moeten melden dat de scooter technisch niet in orde is en daarom afgekeurd dient te worden...
--------------------------------------------------------------------------
Ohw ja, om gezeur te voorkomen...
On topic:
@Ziptype3
Is je scooter ondertussen goedgekeurd?
Als er nog vragen zijn dan beantwoorden wij deze graag...!!!
 
ik vond het woord wrak erg leuk....veelste overtrokken..
vooral als je hier vaker komt weet je dat je niet zo aan kan komen... maar ook dat is niet het geval want TS is nieuw.
 
Ja hij is vandaag goed gekeurd
Bedankt voor het compliment (wrak)
Hij ging 41 op de roller.
Rem licht rechts zat inderdaad origineel op de kabelboom maar had ik eerst over het hooft gezien.verlchting was goed.
Post automatically merged:

Bij de eerste keuring lag er een dr 70 op.
ik had er een prop in de bocht en pannen sponsen in de demper. Plaatje tussen het membraan hielp niet veel. En Gas begrenzing 17.5 dellorto en Vario ring.
maar daar liep hij eigenlijk te broerd mee.
dus voor de tweede keuring heb ik gewoon de orginele 50 cilinder er op gelegt Vario ring er in 12 mm weber carb en een prop in de bocht.
Dit had met de 70 ook wel gekund maar ja 70 begrenzen vind ik ook niet alles.dus heb gewoon alle orginele onderdelen erop gezet.
Dus ja weer van geleerd bedank voor alle reacties |:D
 
Last edited:
Back
Top