Razzo Strike lijkt te verzuipen

RichardBosch

Well-Known Member
Ik ben sinds een 3/4 jaar de eigenaar van een Razzo Strike.
Een chinees...eigenlijk een Benzhou met een 139QMB blok eronder.
Scooter zit er op zich aardig uit.
Hij heeft heel eventjes aardig gereden, maar toen begon de ellende.
Na aanschaf van een nieuwe CDI unit liep hij weer goed.

Als ik 'm start (met de kick-starter, omdat het lijkt dat de startmotor niet voldoende toeren maakt) loopt tie stationair prima.
Bij een heel klein beetje gas geven gaat het nog goed, maar bij iets meer gas lijkt hij te verzuipen.
Bougie is dan ook mooi zwart.
Ik heb kleppengesteld, carburateur schoongemaakt, luchtschroef afgesteld, afstelling bij warme motor uitgevoerd.

Zelf denk ik in de richting van het ontstekingssysteem.
Hebben jullie nog andere ideeen?
O ja, het moet allemaal wel LOW budget want lig in een vechtscheiding...pfff

Alvast bedankt,
Richard
 
Advertisement - register to remove this

Voor zover ik kan zien blijft het daar kurkdroog.
Mijn monteurs hart fluistert wel of de bougie wel voldoende vonkt.
Heb een andere CDI unit geprobeerd maar zonder resultaat, verschijnsel blijft hetzelfde.
 
er kunnen zo en zo nogal wat problemen zijn met die blokken het kan de begrenzer in je cdi zijn
Ook bij Kymco en Sym hangt dit type blok eronder, echter zijn dit weer directe neefje’s en nichtje’s van het welbekende blok die dus in Taiwan geassembleerd wordt. Deze blokken zijn goed te noemen en er is zorg besteed aan het motorblok (geen snel,snel assemblage) ook de afwerking van deze scooters is goed te noemen. Vandaar dat deze merken ook iets duurder in aanschaf zijn, echter komt dit ruimschoots goed door de algehele afwerking van de scooter.
Regelmatig komt het voor dat scoots vanuit de krat of voor 700 euro rijklaar afgeleverd worden gemiddeld nog geen 1.000 km mee gaan. Deze zijn van een zeer lage kwaliteit te noemen/kwalificeren en eigenlijk is het weggegooid geld!!

Ook zijn deze blokken over het algemeen zeer slecht afgesteld…, bij sommige type’s is inmiddels de sproeiergroote aangepast. De carburateurs zijn voorzien van sproeier 80 wat soms zelfs nog te klein blijkt!
Ook klepspelling, carburateur afstelling e.d. laten nogal te wensen over bij deze stikkermerken. Dus voorkomen in deze lijkt me beter dan genezen.., dus oriënteer je goed op het aangeboden scooter aanbod!!

De carburateur:

Ook zijn deze scooters/motorblok voorzien van een CVK 18mm carburateur van het type Keihin. De Constant Velocity- of Constant Depression carburator werkt met een geringe onderdruk. De constante luchtsnelheid of constante onderdruk carburateur heeft als voordeel dat die beter is af te stellen. Ook kan de 4-takt motor bij het plotseling opendraaien van het gas zich niet verslikken (of gaan hikken) als acceleratiepomp is uitgeschakeld (zie pic verderop). De gashandle bedient de vlinderklep. De vlinderklep tussen gasschuif en motor regelt de onderdruk. Echter op Chineese scooters komt men vaak d.i.v. merken chinese imitatie carburateurs tegen. Sommige van deze carbs zijn soms niet eens fatsoenlijk af te stellen.., o.a. gasnaald e.d. Ook de dealers, pepa-shops kampen met deze imitatie rubbish qua afstellen. de rest van het hele verhaal


http://www.scooterhulp.com/technische-vragen-4-tact/11503-faq-motorblok-4takt-scooters.html
 
Ik heb je topic even verplaatst naar het juist forum en de topic titel iets verduidelijkt. Hij zuigt niet ergens valse lucht?
 
als je carburateur er zo uitziet is dat tyrapje een goedkope oplossing om ff te testen of dat dit dan wat doet
 
Alle tips aangaande de carb heb ik uitgevoerd.
Het tyripje, de deksel (aanslagpunt van de gasnaald), sproeier, etc..
Hij zuigt op zeker geen valse lucht.
Blijf het vreemd vinden dat die dan stationair zo mooi loopt...

Toen ik deze scooter kocht op een veiling site zat er geen kenteken op.
Heb dus wat geïnvesteerd en nogmaals opzich ziet het er niet verkeerd uit.
Dus linksom of rechtsom wil ik dit motortje goed lopen krijgen. (alleen zonder grote kosten)
Zal uit de gestuurde tekst nog is goed kijken of ik iets over het hoofd gezien heb.
 
dat ie stationair mooi loopt zegt niet veel over vol gas ook mooi lopen ik denk dat het wel ergens in je onderdruk zit is (ff heel simpel ) het membraam van je onderdrukbenzine kraantje niet lek /stuk dan loopt de benzine ook niet snel genoeg meer voor vol gas of juist te hard voor vol gas
 
ik bedoel zon kraantje mijn beta liep op een gegeven moment ook heel slecht of niet .veel geprobeerd en het zat ergens in de toevoer en na het vervangen van dit ding was het over er zit een membraampje in wat kan uitdrogen of lek gaan

 
Ik ga is op zoek naar het betreffende onderdeel (kan zo te zien niet veel kosten).
Zou toch wel verdomd lekker zijn als die dan ging doet waar die voor bedoeld is... ;-)
 
nee ze kosten tussen de 5 en 15 euro je moet denk ik wel dezelfde kopen als je hebt maar dat lukt vast wel
 
Ik ga morgen achter de onderdelen aan, hou je op de hoogte.
Bedankt voor hulp en advies zover.
Mocht je hulp nodig hebben bij grotere motoren... (dat is mijn specialisatie) 12 cilinders, 16 cilinders en 20 cilinder van het merk Caterpillar
 
Nou vandaag verder gegaan met het probleem.
Nieuw afsluitertje gehaald, resultaat nul.
Heb ook de hele carterontluchting nagelopen.
Voor vandaag lig ik eraf, ben ff klaar met dat ding...
 
nou ik neem aan dat je ook alles hebt geprobeerd wat op die pagina stond. alle begrenzingen weg en zo. zijn je gewichtjes en alles in je carter gewoon goed ga ik vanuit .mooie ronde rolletjes zonder vlakke kanten en een mooie droge glijbus waar je vario overheen schuift dat moet zo en zo echt los schuiven als je er nog geen snaar op hebt en hoe doet hij het bijv zonder uitlaat
 
Vandaag weer is aan het proberen geweest, nu met een kleinere sproeier. er zat een 88 in deze heb ik vervangen voor een 82.
Helaas wederom zonder resultaat.Wat ik wel een vreemd iets vind is dat als ik de achterrem ingeknepen houd en dat gas geef het lijkt alsof hij wel goed loopt. Kun je wat met deze laatste informatie?
 
als ik dat doe dan valt hij uiteindelijk dood .dus das raar .dat zet me aan het denken om iets anders te teste als je je rem inknijpt is je remschakelaar aan want dan gaat dat pinnetje uit .als je dus je remhandel weg haald heb je het zelfde maar dan blokkert je wiel niet .als hij dan goed rijd zeg maar .hij komt dan op gas zonder probs zou het wel iets electrisch zijn aangezien het niet is als je als je schakelaar uitstaat (hij start ook niet als je niet remt) martini had hier het schema gezet

http://scooterforum.net/attachments/image-jpg.33377/
 
Back
Top