Rauw geluid geresiveerde Sym Fiddle II

Robin Tiemersma

New Member
Beste lezers,

Een paar maanden geleden zat ik met mijn scooter in de problemen. Te oude olie had het blok in zee geholpen. Nu zitten er een nieuwe krukas, zuiger, kleppen en andere kleinere onderdelen in. Hij heeft momenteel bijna alweer duizend kilometer gelopen.

Vanaf de eerste start na de revisie is er echter een geluid bijgekomen, waar ik me nu toch aan begin te ergeren. Ik ben er eerder al mee naar de dealer geweest. Hij zei of een lekke uitlaat (is al uitgesloten omdat de motor uitvalt wanneer het uitlaat is afgedekt). De andere optie was iets met de koppeling, maar ik kon er gewoon mee doorrijden volgens de dealer. Het geluid treedt op bij stationair toerental, plotseling veel gas geven en hij lijkt te 'rammelen' als de motor plotseling extra belast wordt (windstoten, iemand achterop). Het geluid vinden veel mensen lijken op een oude tractor. Nu de meeste mensen zeggen dat ie niet zo lekker klinkt, wil ik er toch wat aan kunnen doen.

Wat de dealer getest heeft is: scooter op middenbok gezet, stationair luisteren (dan rammelt hij dus) en vervolgens gas geven. Zodra het wiel werd aangedreven klonk het motortje als een nieuw, vrolijk 4-takt blokje. Zat de scooter op toeren en werd er ineens volgas gegeven, rammelde hij kort totdat de gas/toerenverhouding weer dicht bij elkaar lagen. Bij gas los, terugvallen naar stationair was hij netjes stil, totdat het stationaire toerental weer begon. Dan weer hetzelde gerammel.

Qua prestaties rijdt de scooter dezelfde top als voor de revisie, al heb ik wel het idee dat de scooter zo nu en dan kort inhoud (dan rammelt hij ook).

Kortom, vervelend gerammel/rauw geluid tijdens stationair en een groot gas/toerenverschil (stel ik rijd 25km/h en ik geef opeens volgas. Dan rammelt hij, houdt kort in en dan pakt ie 'm op en gooit m naar de juiste snelheid).

Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn? En sloop ik m'n scooter nu weer langzamerhand? Ik hoor graag van jullie.
 
Advertisement - register to remove this

Enigste wat ik kan denken is de oliepomp die op is.. Je zegt dat de te oude olie je blok omzeep hebt geholpen.. Ga er maar dan uit dat de oliepomp ook naar de klote is.. Omdat de oliepomp zelf smerend is d.m.v die motor olie.. Is dit motor olie ook slecht dan gaat die pomp eraan..
Zelfde idee als je een waterpompje voor de vloeistof koeling van je pc laat droog lopen.. Duurt dan niet lang voordat die dan echt niks meer doet.. Dus het kan zijn dat hij nog wel olie pomp, maar het niet meer haalt bij de gesteld maximale capaciteit.

Andere ding kan zijn dat de ketting spanner of ketting geleiders aan vervanging toe zijn.. Die worden normaal gesproken ook gesmeerd door de olie.. Bij slechte olie worden die dingen ook aangetast..

De lagers van de nokkenas kunnen kapot gelopen zijn.. Slechte olie maakt dus alles kapot in het blokje.
 
Enigste wat ik kan denken is de oliepomp die op is.. Je zegt dat de te oude olie je blok omzeep hebt geholpen.. Ga er maar dan uit dat de oliepomp ook naar de klote is.. Omdat de oliepomp zelf smerend is d.m.v die motor olie.. Is dit motor olie ook slecht dan gaat die pomp eraan..
Zelfde idee als je een waterpompje voor de vloeistof koeling van je pc laat droog lopen.. Duurt dan niet lang voordat die dan echt niks meer doet.. Dus het kan zijn dat hij nog wel olie pomp, maar het niet meer haalt bij de gesteld maximale capaciteit.

Andere ding kan zijn dat de ketting spanner of ketting geleiders aan vervanging toe zijn.. Die worden normaal gesproken ook gesmeerd door de olie.. Bij slechte olie worden die dingen ook aangetast..

De lagers van de nokkenas kunnen kapot gelopen zijn.. Slechte olie maakt dus alles kapot in het blokje.

Enige wat het dan kan zijn is de oliepomp. De kettingspanner en -geleiders zijn vervangen. De nokkenaslagers zagen er prima uit en waren niet toe aan vervanging volgens de dealer.

Enig idee waaraan ik zeker weet dat het de pomp is? Ik vind het namelijk raar dat de scooter op toeren en onbelast wel gewoon 'nieuw' klinkt en alleen bij stationair en snel optrekken herrie maakt.
 
Je kan de pomp wel testen.. Zo ver ik gehoord hebt kan je de peilstok eruit halen en dan je hand erop houden en dan de scooter starten, als de olie tegen je hand komt werkt de olie pomp..

Maar dan alsnog denk ik dat de oliepomp ze maximale rendament niet haalt.. Of de olie kanaaltjes zitten misschien wat dicht met sludge of zo.
 
Helaas heeft het niet veel geholpen. Wel een stukje irritatie minder.
Ik krijg het idee dat er vanuit de koppeling geluiden komen .
 
Beste lezers,

Een paar maanden geleden zat ik met mijn scooter in de problemen. Te oude olie had het blok in zee geholpen. Nu zitten er een nieuwe krukas, zuiger, kleppen en andere kleinere onderdelen in. Hij heeft momenteel bijna alweer duizend kilometer gelopen.

Vanaf de eerste start na de revisie is er echter een geluid bijgekomen, waar ik me nu toch aan begin te ergeren. Ik ben er eerder al mee naar de dealer geweest. Hij zei of een lekke uitlaat (is al uitgesloten omdat de motor uitvalt wanneer het uitlaat is afgedekt). De andere optie was iets met de koppeling, maar ik kon er gewoon mee doorrijden volgens de dealer. Het geluid treedt op bij stationair toerental, plotseling veel gas geven en hij lijkt te 'rammelen' als de motor plotseling extra belast wordt (windstoten, iemand achterop). Het geluid vinden veel mensen lijken op een oude tractor. Nu de meeste mensen zeggen dat ie niet zo lekker klinkt, wil ik er toch wat aan kunnen doen.

Wat de dealer getest heeft is: scooter op middenbok gezet, stationair luisteren (dan rammelt hij dus) en vervolgens gas geven. Zodra het wiel werd aangedreven klonk het motortje als een nieuw, vrolijk 4-takt blokje. Zat de scooter op toeren en werd er ineens volgas gegeven, rammelde hij kort totdat de gas/toerenverhouding weer dicht bij elkaar lagen. Bij gas los, terugvallen naar stationair was hij netjes stil, totdat het stationaire toerental weer begon. Dan weer hetzelde gerammel.

Qua prestaties rijdt de scooter dezelfde top als voor de revisie, al heb ik wel het idee dat de scooter zo nu en dan kort inhoud (dan rammelt hij ook).

Kortom, vervelend gerammel/rauw geluid tijdens stationair en een groot gas/toerenverschil (stel ik rijd 25km/h en ik geef opeens volgas. Dan rammelt hij, houdt kort in en dan pakt ie 'm op en gooit m naar de juiste snelheid).

Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn? En sloop ik m'n scooter nu weer langzamerhand? Ik hoor graag van jullie.
Ik heb precies hetzelfde probleem ook met een sym motortje
Alles vervangen : krukas zuiger zuigerveren cilinderkop
Nu na de revisie nog steeds dat getik/gebonk wel minder geworden was bij jou de oliepomp die dit probleem heeft opgelost?
 
Als zoiets zich voor doet dan vervang je toch alle belangerijke onderdelen die in contact komen met olie? Lijkt me,
Gisteren nieuwe pomp+tandwiel+pakking besteld zondag maar weer sleutelen en hopen dat dit het probleem is anders weet ik het echt niet meer dan is bijna alles op die scooter helemaal nieuw
 
Back
Top