rare dip bij Zip type 1

Driftpuppy

Well-Known Member
hallo allemaal,
ik zal me eerst even voorstellen.
mijn naam is aj en ben in het bezit van een puch/piaggio zip type 1 ac.
dit is de setup :

50 cc standaard
vario met 5,7 gram rolletjes. ( ontgrenst )
gele trekveren. ( malossi )
standaard drukveer
leovinci ZX. ( ontgrenst )
12mm carb dellorto ( standaard ) met 76 sproeier.
spruitstuk begrenzer verwijderd.

nu zit ik met het volgende.
ik heb scooter een tijdje geleden 2de hands gekocht.
de toenmalige setup was :

50 cc standaard
standaard vario met standaard rolletjes ( twee delig )
leovinci navigator uitlaat
standaard druk en trek veren
12mm carb met 70 sproeier
kopere plaat onder spruitstuk.

hij reed ongeveer 60 km per uur op de auto teller.
maar hij trok heel raar op.
van 0 tot 40 trok hij heel langzaam op, en dan vanaf de 40 trek hij als een gek naar de 60.

ik las toen hier op het forum dat hij geknepen zou kunnen worden door een plaatje bij het spruitstuk.
toen ik deze verwijderd had trok hij bijna een auto wheelie en trok aan 1 stuk door naar de 70.
maar zodra ik het gas los liet en onder de 40km kwam en dan weer gas bij gaf trok hij weer heel erg langzaam naar de 40 en dan schoot hij weer weg.

ik kwam erachter dat mijn leo navigator aan het doorrotten was, dus toen heb ik een leo zx gekocht en deze laten ontgrenzen.
met de leo zx trok hij weer perfect, en ik ging weer wat harder.
hij trok door tot het einde van mijn teller(80) maar je hoorde hem doortrekken.

na 2 weken begon het gezeik weer van voor af aan.
langzaam optrekken en vanaf 40 trekken als een wilde.

bij onze lokale scooterzaak zeiden ze dat waarschijnlijk mijn sproeier te te groot was, dus 68 erin.
dit heeft niks geholpen, hij trok juist nog slecht op.
toen zeiden ze dat ik dan toch maar groter moest proberen, dus 76 erin. ( zit er nu nog in.)
trok wel iets beter maar nog niet zoals het hoort, nog steeds een dip van 0 tot 40.
een andere monteur zei dat ik maar eens moest kijken wat hij doet met sterkere trekveren en lichtere rolletjes ivm de uitlaat, hij adviseerde malossi geel en 5,7 gr rolletjes ( malossi) ( zitten er nu ook in )

maar nog steeds blijf ik die irritante dip houden en hij komt op dit moment ook niet boven de 70.

wie o wie kan mij helpen want ik weet het echt niet meer
 
Advertisement - register to remove this

dat is het rare, zowel bij de 70 sproeier als bij de 76 sproeier is de bougie koffie bruin en bij de 68 is de sproeier grijs
 
meestal zit je bij die types met snelle uitlaat tussen de 68 en 72 , dus 76 is zeker groot genoeg (mits standaard verder) , en iets te groot in sproeier veroorzaakt geen dip.

ik denk zelf de rollen te zwaar zijn , 5,7 vind ik best zwaar voor zip met snelle uitlaat.

trekveren heb je alleen mee te maken vanuit stilstand.

ik weet niet wat voor drukveer erin zit , zit er nog een standaard drukveer in kan deze natuurlijk versleten zijn , gezien het een type 1 is , deze zou ik gewoon eens vervangen voor een witte malossi drukveer en dan kijken wat ie doet. en dan de rollen eventueel aanpassen maar dat is een kwestie van testen gewoon , daar is niet altijd wat van te zeggen en ligt ook o.a. aan de staat van de snaar.
 
Back
Top