This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Radeloos

zipper 4t

New Member
We hebben een zip 2000,4t 2v hij is gekeurd van blauw naar geel,er is verder niets aan gedaan.wij hebben nu bedrading op orde gemaakt,cdi 45/50 geplaatst en nieuwe bobine en bougie, nieuwe rolletjes e.d.,als je de scooter start en er op gaat zitten komt hij niet op toeren en smoort bij gasgeven hij blijft wel stationair lopen.er is aan de carburateur nog niets gedaan.
 
er is aan de carburateur nog niets gedaan.
Ik neem toch aan dat hij zo niet gekeurd is?
Dus hij liep tijdens de keuring wel keurig 45 kmpu?
Maw, je had toch wel iets aan de carburateur gedaan om op keuring te gaan?
Zo ja, wat heb je gedaan?
 
Ervan uitgaande dat hij tijdens de keuring door de vorige eigenaar goed gelopen heeft, neem ik aan dat de carburateur juist was afgesteld. (sproeier, stationair en mengschroef)
Dus als hij nu niet meer in de toeren komt als je het gas open draait, zou ik eens beginnen met:
  1. schoonmaken van de carburateur.
  2. controleren of de vlotter/vlotternaald juist werkt.
  3. controleren of de vacuumkraan juist werkt.
 
Dat is je benzine kraantje dat onderaan je tank zit.
Dit wordt niet zoals vroeger met de hand bedient maar werkt met het vacuum van de motor.
Dus als je de benzineslang bij de carburateur los trekt en je hangt dit uiteinde in een bekertje loopt er even wat benzine uit wat nog in het slangetje zit maar daarna mag er geen benzine meer uitlopen.
Als je dan kickt of elektrisch start, moet er weer voor een moment benzine in het bekertje lopen.
Zo'n kraantje ziet eruit als op het plaatje hieronder.
Het zwarte gedeeltje is een filter en steekt je onder in je tank en wordt vastgezet met een klem.
De haakse aansluiting is het vacuum en loopt met een dun slangetje naar je blok of je carburateur of spruitstuk afhankelijk van het merk/type scooter/brommer.
De rechte aansluiting loopt naar je carburateur.

 
Nee, niet als hij helemaal niks doorlaat, maar als hij te weinig doorlaat, en door het gasgeven zakt het brandstofniveau in de vlotterkamer sneller als hij wordt bijgevuld met gas geven, dan wordt er niet voldoende benzine vergast en smoort de motor als je het gas blijft open houden.
Maar dit vacuumkraantje is het minst verdacht daarom staat hij ook op punt 3, begin eens met puntje 1 en omdat je de carb. dan toch open hebt punt 2 zijn beide in orde dan pas puntje 3 want de slang ligt dan ook immers los.
 
Maar heeft hij wel gewoon goed 45 gelopen of sowieso helemaal niet?
 
Om je te kunnen helpen is het handig als je ook goed op de vraag antwoord. Heeft de scooter überhaupt wel 45 gelopen zonder problemen?

Ik zou zeker de sproeier vergroten als dat nog niet is gebeurd. Welke maat exact durf ik niet te zeggen.
 
We juist bezig om hem van 25 km naar 45 te laten lopen ,aan de carburateur heb ik nog niet gezeten , dat is de volgende stap.eerst schoonmaken reviseren andere sproeier volgens mij 80 en afsteken en dan kijken wat hij doet. We proberen stap voor stap.
 
bijna alles is nú veranderd of vernieuwd, bougie,spruitstuk, rolletjes,luchtfilter,cdi.sproeier,de scooter start perfect,als ik gas geef trekt hij op en smoort daarna, aan de luchtsproeiet draaien heeft geen effect,wie heeft voor mijn de oplossing??
 
Zip loopt goed stationair

Zip komt niet vooruit

Ik heb toevallig nu een soortgelijk probleem. Echter zei mijn broertje waarvan de scooter dus is, dat het van de een op andere dag zo was.

Ik heb de carb schoongemaakt en er een grotere sproeier in gezet maar helpt niks.

Toen heb ik het in de overbrenging gezocht door de rollen te vervangen voor lichtere en de varioring er uit te halen. Helpt niks.

Spruitstuk voor de zekerheid vervangen voor die van mijn eigen scooter helpt ook niet.

Nu twijfel ik of het wel bij de carb ligt. Cdi heb ook vervangen helpt ook niet.

Ik ga morgen de kleppen dan maar nakijken om dat ook uit te sluiten.

Enige wat ik niet vervangen heb is de bougie.

Alleen bij deze zip is het probleem dat hij dus wel vooruit komt.. (soort van) tot 15 a 20 en dan gewoon niet meer toeren wilt maken.

Maar als ik de oplossing gevonden heb hou ik je op de hoogte.

Dat van die vacuüm onder de tank is ook een goeie om te checken.

Je kan eventueel even je mengsel schroef helemaal dicht draaien en weer 1.5 a 2 slagen open zetten. Dit hielp bij mij in iedergeval dat hij bleef lopen.

Als de bougie/vacuüm/kleppen ect het ook niet zijn ga ik mijn eigen carb er op zetten om te kijken of die het dan wel doet
 
Ik heb 6.3 gramm rolletjes, zo een malossie setje.ik ga dinsdag ook de carburateur vervangen.hou je op de hoogte.gr kees
 
Ik heb 6.3 gramm rolletjes, zo een malossie setje.ik ga dinsdag ook de carburateur vervangen.hou je op de hoogte.gr kees
Hoi Kees, dacht geef ff een update. Het lag dus toch aan de carb bij mij. Heb een 2e hands er onder gezet en liep meteen zoals het hoort. Waar in de carb het dan precies fout zat moet ik nog onderzoeken