raar toerenverloop op minarelli met roze top.

jaeneke

Well-Known Member
dag jongens, heb dus iets opgemerkt nu de roze top uit de inrijperiode is...

als ik vanaf stilstand volgas geef dan pakt de koppeling eerst aan bij +-5000 en bij bijna 6000trpm is de koppeling helemaal open, van daaruit schiet hij naar bijna 10.000trpm om dan bij 30+kmh mooi terug te zakken naar een 9000 - 9200trpm en op dat moment voel je ook heel goed het koppel enz.(kan haast me kop niet rechthouden) en gaat zo lekker door tot topsnelheid zonder dips...

setup is op dit moment :

-roze top 70cc
-standaard uitlaat/carb/krukas
-doppler vario SBR2 met 23,4gr gewicht
-doppler racekoppeling SBR2 replica
-rode malossi drukveer

bougie heeft een mooie bruine kleur en de luchtschroef staat nu op 1.75 slagen(miss dat ik naar 2 slagen ga).

ikzelf was aan het denken om een torque driver te instaleren maar kan ik voorlopig dit al op een andere manier al een beetje 'wegwerken' ??
 
Advertisement - register to remove this

dit kan zeker wel goed worden zo , ik stel ze altijd zo af met std poelies , mja , het is gewoon een kwestie van testen ,dus rollen , drukveren , trekveren etc.
 
de trekveren zou ik graag zo willen laten, hij vertrekt nu niet zo 'huilend' als eerst met die strakkere trekveren.

nu heb ik er de zwakste trekveren in van doppler en de voorspanning van deze veren een standje hoger gezet op de koppeling, nu pakt de koppeling net iets te vroeg aan maar das fijner om door een centrum of dergelijke te rijden(wat ik veel moet doen btw)...

miss dat ik de drukveer maar eens moet veranderen naar een zwakkere, kan zijn dat met de standaard uitlaat te weinig koppel is onderin.
boven de 30 loopt hij echt super maar dat hij zo in toeren 'knalt' vanaf 10 kmh vind ik wat minder.

morgen anders eens proberen de witte malossi veer erin te duwen, kijken wat dat geeft want volgens mij zijn de gewichtjes in de vario goed of toch goed in de buurt...

of nu ik er zo over nadenk moet er miss toch geen zwaardere veer in ?
ik weet nog laatst op de 50cc had ik ook zo'n dipje met de standaard veer en toen heb ik de doppler veer in de vario gemonteerd.
dit was al ene pak beter en nadien heb ik op Melf zijn advies die gele malossi veer geprobeert en toen ging hij nog vlotter door zen toeren en kwam hij makkelijker op snelheid...
 
Ik zou geen witte veer erin zetten, die is toch echt te slap voor zo'n setup.
Gewoon een gele / rode pakken, sowieso als je nu een slappere drukveer pakt gaat ie een stuk minder toeren draaien.
Maar wat wil je nu precies dat hij doet>>?
 
Ik zou geen witte veer erin zetten, die is toch echt te slap voor zo'n setup.
Gewoon een gele / rode pakken, sowieso als je nu een slappere drukveer pakt gaat ie een stuk minder toeren draaien.
Maar wat wil je nu precies dat hij doet>>?

ik weet het zelf niet, ik was aan het twijfelen maar na de situatie eens opnieuw bekeken te hebben moet er ws een zwaardere veer in of de huidige veer moet blijven en moet ik wat met gewichtjes enz. spelen...

nu zit er een gele malossi veer in, ik ben gisteren een andere veer gaan halen maar ze hadden geen rode malossi drukveren meer dus heb ik een 30% veer van top performance meegenomen in de plaats...

ik ga straks eens testen, want ik denk dat de gele veer idd iets te slap is, als ik over de 80kmh ga dan hoor je dat de toeren ook wat zakken.
ik heb de toerenteller er niet meer opzitten maar je merkt toch dat hij iets van toeren en kracht verliest.
 
heb net effe de nieuwe top veer van 30% geprobeerd en na een ritje van 15km goedgekeurd...

de dip is duidelijk een héél pak minder en het toerenverloop is weer zo goed als lineair, dat ietsiepietsie dipje wat ik nu nog heb kan alleen weggewerkt worden met een torque driver heb ik begrepen omdat mijn doppler vario 'eigenlijk'(net als alle andere race vario's) voor een torque driver is berekend...

dan maar een torque driver op men verlanglijstje zetten, voorlopig kan ik iig zo verder rijden, erg bedankt voor al jullie reactie !:winner:
 
daarstraks toch maar effe een rode malossi drukveer gaan halen omdat bij lange afstanden de dip toch weer de kop op stak, niet zo erg als voorheen maar toch...

rode veer erin en alles ging pakken beter, accelereren van 0-80(en harder) zonder stoppen.
ook is hij erg fel op het gas beginnen 'luisteren' én ik moet ook minder gas geven als voorheen.

volgens de digitale toerenteller die in het dashboard is ingebouwd gaat hij naar 9500trpm en blijft hij zo bij volgas zonder enige dip(jes).
ik heb wel nog niet met de EM toerenteller geprobeert, deze is nauwkeuriger maar dat doe ik morgen ofzo wel, dan doe ik er ook 0.6gr(van 23.4 naar 24gr) gewicht bij in de vario want ik denk dat dat iets beter gaat lopen naar mijn gevoel.
 
Back
Top