Raar probleem, 3 piston borgringen?

harmen1

Well-Known Member
Hoi,

Ik ben al sinds 2009 in het bezit van een Viraggio Sensa. Een week geleden maakte hij een raar geluid, waarvan ik dacht dat zijn de krukaslagers... Toen ik hem een dag later weer startte was het geluid weg, maar ik besloot toch maar wat onderhoud te geven. Kleppen gesteld etc. Toen ik de olie ging verversen kwam er ook een pistonpen borg ringetje uit.. Oke dacht ik, dat was het geluid, cilinder zal wel stuk zijn. Alles er gelijk afgehaald en tot mijn verbazing zag alles er perfect uit en zaten ook beide borg ringen nog in de zuiger... Mijn vraag is dus, waar komt in vredesnaam die andere borg ring vandaan, ze hebben exact dezelfde vorm en grootte..

Voor de duidelijkheid, de ringen die op tafel liggen is 1 uit de zuiger en 1 uit de olie, de derde zit nog in de zuiger.

Gr, Harmen
 

Attachments

  • thumbnail_IMG_6504.jpg
    thumbnail_IMG_6504.jpg
    15.1 KB · Views: 14
  • thumbnail_IMG_6505.jpg
    thumbnail_IMG_6505.jpg
    23.1 KB · Views: 14
Advertisement - register to remove this

Waarschijnlijk heeft er in 2009 een monteur aan zichzelf gevraagd waar dat ringetje naar toe is gevlogen- na 10 minuten zoeken heeft hij er eentje uit de lade gepakt en gemonteerd.
 
Kan ook een 2ehandse scooter zijn, waar iemand al eerder aan geklust heeft en dus een borgveertje uit het oog is verloren.
Zeker als de cilinder nog niet erop zit, kan die in het krukas gat springen en verdwijnen in de motor olie.
 
Een scooter zaak die ik gebeld had gaf inderdaad ook beide opties aan.. een eerdere klusser kan niet want heb m nieuw gekocht, dus zal dan af fabriek wel gebeurd zijn. Wat alleen raar is, ik heb al veel vaker olie ververst.. toen is hij blijkbaar niet mee gekomen.

Laatste vraagje, nu het blok open ligt, hoe kan ik checken of de krukas en lagers nog intact zijn zonder het blok te splitten?

Alvast bedankt!
 
Horizontale speling (zijwaarts) mag ongeveer 1 a 2mm zijn. Verticale speling (boven en onder) 0 of 0.5mm. Tis meer een gevoelskwestie. Zijwaartse speling kan niet zo veel kwaad. Althans wat mij is verteld. Zit altijd wat speling in. Je lagers mag je niet horen tikken of klikken met indrukken. Kijk of alles lekker vrij draait en loopt op hand/vingergevoel en mag absoluut niet stroef gaan, lekker soepeltjes dus!
 
Back
Top