Raar metallisch geluid bij rijden

Wail

Member
Beste mensen,

Ik heb al een tijdje last van een metallisch geluid wat mijn scooter maakt bij het rijden. Ik heb de wiellagers vervangen, achteras lagers gecheckt, krukaslagers gecheckt. Net een proef ronde gereden en nog steeds is het geluid aanwezig. Het geluid komt uit de carterkap, dus ik heb net de variëteit en koppeling eraf gehaald en opnieuw vast gezet. Ook dit heeft geen verandering gebracht in het geluid. Stationair is het geluid niet te horen, maar zodra de scooter rijdt begint het geluid. Dit geluid gaat even door als ik tot stilstand kom maar stopt vanzelf als je stilstaat. Het geluid is te beschrijven als een bout waar een veel te grote carrosserie ring(zie bijlage) op zit die om de bout heen draait, metaal op metaal. Weet iemand wat het is en wat ik er aan kan doen?

Alvast bedankt

Video van het geluid:
 

Attachments

  • B06B9BE6-E4C8-4DB6-9663-C624C985E9A1.jpeg
    B06B9BE6-E4C8-4DB6-9663-C624C985E9A1.jpeg
    192.4 KB · Views: 1
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Is je niks opgevallen qua aanloopsporen op de onderdelen?
Meestal is het geratel (metaalachtig geluid) achter de carterkap afkomstig van de kickstarterkrans of de startkoppeling/bendix van de elektrische start loopt aan op de halfpoelie.
 
Is je niks opgevallen qua aanloopsporen op de onderdelen?
Meestal is het geratel (metaalachtig geluid) achter de carterkap afkomstig van de kickstarterkrans of de startkoppeling/bendix van de elektrische start loopt aan op de halfpoelie.
Er is mij niet echt abnormale slijtage opgevallen. Ik zal morgen proberen een foto te maken en deze dan hier te uploaden, misschien dat jij iets ziet wat ik niet zie.
 
Is je niks opgevallen qua aanloopsporen op de onderdelen?
Meestal is het geratel (metaalachtig geluid) achter de carterkap afkomstig van de kickstarterkrans of de startkoppeling/bendix van de elektrische start loopt aan op de halfpoelie.
Ik heb een video gemaakt en geüpload naar yt. Het geluid is alleen aanwezig als de motor aanstaat en als de scooter, dus ook als ik stationair heen en weer beweeg. Of hem 2meter naar voren/achteren duw. Als hij stationair op de bok of standaard staat is er geen geluid
Post automatically merged:

Ik heb een video gemaakt en geüpload naar yt
Ik heb een video gemaakt en geüpload naar yt. Het geluid is alleen aanwezig als de motor aanstaat en als de scooter, dus ook als ik stationair heen en weer beweeg. Of hem 2meter naar voren/achteren duw. Als hij stationair op de bok of standaard staat is er geen geluid
Beste mensen,

Ik heb al een tijdje last van een metallisch geluid wat mijn scooter maakt bij het rijden. Ik heb de wiellagers vervangen, achteras lagers gecheckt, krukaslagers gecheckt. Net een proef ronde gereden en nog steeds is het geluid aanwezig. Het geluid komt uit de carterkap, dus ik heb net de variëteit en koppeling eraf gehaald en opnieuw vast gezet. Ook dit heeft geen verandering gebracht in het geluid. Stationair is het geluid niet te horen, maar zodra de scooter rijdt begint het geluid. Dit geluid gaat even door als ik tot stilstand kom maar stopt vanzelf als je stilstaat. Het geluid is te beschrijven als een bout waar een veel te grote carrosserie ring(zie bijlage) op zit die om de bout heen draait, metaal op metaal. Weet iemand wat het is en wat ik er aan kan doen?

Alvast bedankt

Video van het geluid:
Update: ik heb hem gestart zonder Carter kap en kwam erachter dat de e-start de boosdoener is aangezien deze een klein beetje hangt en net tegen de tandjes op de vario komt. Enig idee wat ik hiertegen kan doen?
 
Last edited:
Ik heb een video gemaakt en geüpload naar yt. Het geluid is alleen aanwezig als de motor aanstaat en als de scooter, dus ook als ik stationair heen en weer beweeg. Of hem 2meter naar voren/achteren duw. Als hij stationair op de bok of standaard staat is er geen geluid
Post automatically merged:




Update: ik heb hem gestart zonder Carter kap en kwam erachter dat de e-start de boosdoener is aangezien deze een klein beetje hangt en net tegen de tandjes op de vario komt. Enig idee wat ik hiertegen kan doen?
Je bedoelt de bendix die niet helemaal terug draait
Je kan hem proberen schoon te maken en insmeren met lagervet oid (niet op de tandjes maar als je deze omhoog schuift zit hier een soort schuifgedeelte die kan je insmeren)
 
Je bedoelt de bendix die niet helemaal terug draait
Je kan hem proberen schoon te maken en insmeren met lagervet oid (niet op de tandjes maar als je deze omhoog schuift zit hier een soort schuifgedeelte die kan je insmeren)
dat zou ìk persoonlijk niet met lagervet doen, dat "plakt" juist. wel zorgen dat hij vrij is van stof (rubber van de riem, metaal van tandwielen) ik heb de mijne toen die bleef hangen (smoorde de motor!) doorgespoeld met remmenreiniger en na opdrogen daarvan ook doorgespoeld met een dunne olie, doet het al een tijdje weer prima.
wat trabiarie zegt: andere eind hoort gelagerd in carterkap, dus open starten is geen referentie.
 
Komt dit niet doordat de carterkap eraf is dat hij nu hangt , word hij niet ook aan de voorkant in de carterkap gelagert?
Dan zit hij recht als de kap erop zit.
er zit in de carterkap geen lager, maar wel een gat waar het uiteinde van de as in moet bij deze carterkap. Ik denk dat deze een beetje versleten/ruimer geworden is door jaren gebruik. Ik zag dat de Bendix in zijn zitting(van het blok) een beetje ruim zit en redelijk wat speling heeft en als kers op de taart werd hij ook niet aangedrukt door de carterkap.
Ik had dit ik eerste instantie met lagervet geprobeerd waarna het geluid weg omdat de as bleef zitten in het blok en de speling van de carterkap heb ik geprobeerd op te lossen door er een metalen plaatje in te doen die het versleten deel iets ophoogd. Als resultaat dus dat de Bendix nu wel bleef zitten.

Probleem wat ik nu al een paar maanden heb is dat de e-start niet werkt. Eerst leek het mij dat dit kwam door een te lage accu spanning of kapotte accu(omdat je hem heel langzaam en zwak hoorde draaien). Maar Ik zit nu te twijfelen of dit niet wat te maken heeft met de Bendix die los zit.
Batterij heb ik opgeladen vandaag met de accu lader maar nog steeds lijkt het alsof er geen vermogen is.

Ik zal morgen een video maken van het geluid bij gebruik van startknop.
 
gelagerd" (arie) wil niet zeggen dat er een lager in zit,
Ben ik met je eens , maar als dat is uit gelubberd zit je toch met een probleem . Is een rare constructie als het is ondersteunt in een aluminium gedeelte , zonder iets van lagering , terwijl er met starten toch wel veel kracht op komt. Zou je dus als het ovaal is steeds een nieuw deksel moeten kopen , of uitboren en zelf een bus erin zetten. Dat is dan het eerste wat ik dan zou doen.
Post automatically merged:

En @Wail , weet je zeker dat er geen busje in hoort ? Wat misschien nu wel versleten is. En als ook de lagering in de kant van het blok uit gelubberd is , lopen de tanden van de startmotor en bendix ook niet zolekker in elkaar . Zou dit eerst oplossen en dan weer proberen . Ook even testen of de startmotor zonder bendix wel goed draait. En niet de lagering van het anker ook versleten is.
 
Last edited:
hey, ik schreef NIET met lagervet! ook nog eens op het smeren van de bendix zelf.
Ja ik las uw bericht pas nadat ik het al gedaan had. En niet op de bendix maar in de zitting.
versleten
ik denk dat hij in de carterkap ondersteund moet worden door een busje ja. Maar ik weet dit niet zeker.
En als ook de lagering in de kant van het blok uit gelubberd is , lopen de tanden van de startmotor en bendix ook niet zolekker in elkaar . Zou dit eerst oplossen en dan weer proberen . Ook even testen of de startmotor zonder bendix wel goed draait. En niet de lagering van het anker ook versleten is.
Ik zal dit vandaag bekijken en foto’s/video maken zodat jullie kunnen zien wat ik zie.
 
Hier alvast de video van de bendix. ik zal zo naar de winkel gaan om remreiniger te halen om het allemaal vetvrij te maken @C-Row .
Later vandaag volgen de andere foto’s/video’s.
als je 'm daarna maar weer wat olie geeft (vet in de "lagerpunten", olie ìn de bendix.)
bendix in mijn Kymco kon ik nèt niet achter de vario vandaan krijgen, moet nog steeds een keer vario verwijderen nu ik blokkeergereedschap heb, maar kreeg 'm wel 45 graden omhoog gekanteld en in die stand heb ik 'm doorgespoeld met eerst remmenreiniger en daarna Ballistol en vervolgens weer teruggezet.
als ik dit zo lees en er verder over nadenk: heb je gekeken of het geluid erger/minder werd als je de scooter door de bocht gooide (of stationair naar links en naar rechts kantelde)?
 
Back
Top