Raar geluid uit cilinder(schrapend schel geluid)

Daan073

New Member
Hoi
Ik heb een 2takt honda sh50 scoopy (<1996) ik ben nu al even bezig met het opvoeren ervan. Ik heb er momenteel een nieuwe uitlaat onder gezet een sproeier 90 in zitten en ik heb er nu ook een malossi 70cc cilinder kit met kop in gezet. Dat is waar de problemen begonnen. Ik heb heb er netjes ingezet ales goed geolied netjes gewerkt enz. Maar toen ik alles er weer netjes terug op had zitten en ik ermee ging rijden begon die een heel hoog schel geluid te maken als ik wat meer gas gaf en hij ongeveer 30 reed. Ik weet dat hij 100 km ingereden moet worden (de nieuwe cilinder) maar moet ik dan echt 100 km langsaam gaan rijden en gaat de piep/hoog schrapend geluid dan gewoon weg omdat het allemaal nog moet inwerken of is er iets helemaal fout?? Wel merk ik dat hij sneller is

IK ZOU ECHT NIET WETEN WAT ER IS
 
Advertisement - register to remove this

Ik zou de cilinderkop er eens afhalen, en dan ergens je motor rond draaien.
Je zal dan horen of het geluid werkelijk van daar komt?
Als het vanaf je cilinder komt is het niet goed, heb je de compressieveren juist volgens de zwarte bolletjes aan de piston gestoken?

mvg
 
Ik heb me niet verdiept in jouw brommer/scooter en weet ook niet welk type ontsteking erop zit.
Kan het niet zijn dat de ontsteking te vroeg staat dat deze al ontsteekt in de compressieslag?

Dus is dit hoge geluid een soort ping ping geluid, onmiddelijk motor stilleggen en controleren anders sloop je de boel met ernstige motorschade tot gevolg!
 
Type ontsteking? Er zit een bougie in maar dat is ewoon de standaard bougie zou het kunnen dan dat er een andere bougie op de 70cc moet

En ik zal straks ook even een filmpje maken van het geluid
Post automatically merged:

Ik zou de cilinderkop er eens afhalen, en dan ergens je motor rond draaien.
Je zal dan horen of het geluid werkelijk van daar komt?
Als het vanaf je cilinder komt is het niet goed, heb je de compressieveren juist volgens de zwarte bolletjes aan de piston gestoken?

mvg
Ja maar ik zou hem wel kunnen ronddraaien maar zoals ik al zij het geluid begint pas als hij in de hoge toeren komt en ja de veren zitten met het openingwtje bij de pinnetjes.
 
Last edited:
Dit is het geluid zoals je ziet begint het pas als hij hoger in de toeren zit. Zou dit geluid komen omdat de zuiger nog moet inslijten op de cilinder of is het iets anders. Want ik durf er niet goed op te rijden.
 
Ik vind 't moeilijk om uit dat geluidsfragment iets te controlleren, maar dat is meestal hoe een slippende V-snaar in een auto klinkt.

Gaat er misschien niet wat mis in de vario? Kijk eens naar de conditie van de snaar en of je troep van een slippende snaar op de pullies kan zien.



Motortje klinkt gewoon gezond naar mijn oren.
 
Ik vind 't moeilijk om uit dat geluidsfragment iets te controlleren, maar dat is meestal hoe een slippende V-snaar in een auto klinkt.

Gaat er misschien niet wat mis in de vario? Kijk eens naar de conditie van de snaar en of je troep van een slippende snaar op de pullies kan zien.



Motortje klinkt gewoon gezond naar mijn oren.

Dat zou goed kunnen want ik heb tegelijkertijd ook rolletjes van 8 gram erin gedaan bedankt ik ga het checken
Post automatically merged:

Oke ik heb mn carterkap opengehad en mn vario bekeken en getest maar het geluid komt toch ecgt vanuit de cilinder. Tenminste de vario ziet er tip top uit
Post automatically merged:

Motortje klinkt gewoon gezond naar mijn oren.
Tja hij klinkt inderdaad goed tot hij hoger in de toeren komt.

Ik zou echt nie weten wat het is
 
Last edited:
Misschien zijn je krukaslagers aan het einde van hun leven gekomen?
Vind het een raar lawaai, zou raar zijn dat je cilinder pas lawaai begint te maken als die op hoge toeren komt..
 
Misschien zijn je krukaslagers aan het einde van hun leven gekomen?
Vind het een raar lawaai, zou raar zijn dat je cilinder pas lawaai begint te maken als die op hoge toeren komt..

Tja ik zou het niet weten dankjewel ik ga mn krukaslagers maar eens vervangen
Post automatically merged:

Dit klinkt een beetje als een slippende v-snaar, kijk anders nog ff je vario na (of heeft deze scooter dat niet?)

Heb ik gedaan maar mijn vario ziwt er nog top uit en op het filmpje klinkt het minder hard als in het echt in het echt is het haast meer een ijzer op ijzer geluid
 
Hoi
Ik heb een 2takt honda sh50 scoopy (<1996) ik ben nu al even bezig met het opvoeren ervan. Ik heb er momenteel een nieuwe uitlaat onder gezet een sproeier 90 in zitten en ik heb er nu ook een malossi 70cc cilinder kit met kop in gezet. Dat is waar de problemen begonnen. Ik heb heb er netjes ingezet ales goed geolied netjes gewerkt enz. Maar toen ik alles er weer netjes terug op had zitten en ik ermee ging rijden begon die een heel hoog schel geluid te maken als ik wat meer gas gaf en hij ongeveer 30 reed. Ik weet dat hij 100 km ingereden moet worden (de nieuwe cilinder) maar moet ik dan echt 100 km langsaam gaan rijden en gaat de piep/hoog schrapend geluid dan gewoon weg omdat het allemaal nog moet inwerken of is er iets helemaal fout?? Wel merk ik dat hij sneller is

IK ZOU ECHT NIET WETEN WAT ER IS
Hoi
Ik heb een 2takt honda sh50 scoopy (<1996) ik ben nu al even bezig met het opvoeren ervan. Ik heb er momenteel een nieuwe uitlaat onder gezet een sproeier 90 in zitten en ik heb er nu ook een malossi 70cc cilinder kit met kop in gezet. Dat is waar de problemen begonnen. Ik heb heb er netjes ingezet ales goed geolied netjes gewerkt enz. Maar toen ik alles er weer netjes terug op had zitten en ik ermee ging rijden begon die een heel hoog schel geluid te maken als ik wat meer gas gaf en hij ongeveer 30 reed. Ik weet dat hij 100 km ingereden moet worden (de nieuwe cilinder) maar moet ik dan echt 100 km langsaam gaan rijden en gaat de piep/hoog schrapend geluid dan gewoon weg omdat het allemaal nog moet inwerken of is er iets helemaal fout?? Wel merk ik dat hij sneller is

IK ZOU ECHT NIET WETEN WAT ER IS
Ik heb precies het zelfde met mijn tomos met een 65cc aluminium cilinder, boven de 40 kmh komt er een heel schel geluid was echt vervelend is, ben hem nog wel aan het inrijden… zit nu op de 60 km totaal gereden
 
Misschien zijn je krukaslagers aan het einde van hun leven gekomen?
Vind het een raar lawaai, zou raar zijn dat je cilinder pas lawaai begint te maken als die op hoge toeren komt..
Als het de lagers waren zou het geluid constant zijn denk ik.

Ik denk ook eerder aan de overbrenging.
 
Back
Top