Pulser

Coots

Member
4T50 Kymco
De ontsteking (CDI) wordt aangestuurd door
een zgn 'pulser'. Is deze voor timing of
alleen voor begrenzing. Schakelaartje ertussen
en de begrenzing is eraf?
 
Advertisement - register to remove this

4T50 Kymco
De ontsteking (CDI) wordt aangestuurd door
een zgn 'pulser'. Is deze voor timing of
alleen voor begrenzing. Schakelaartje ertussen
en de begrenzing is eraf?

Het is maar hoe je het bekijkt.
Men zegt dat het voor de timing is maar je kunt het even goed als een begrenzer zien, als je er een schakelaartje tussen zet loopt de scooter nog maar 0kmpu.

In principe wordt is dit al gedaan door de fabrikant en heet dat schakelaartje het contactslot!
 
Coots,

ik begrijp je laatste vraag niet daarom zal ik maar het één en ander beschrijven.
The pulser is een ander woord voor pickupspoel.
De pickupspoel geeft elke keer wanneer het nokje op het vliegwiel voorbij draait een impuls af aan de cdi.
Op dat moment weet de cdi waar de zuiger zich bevindt. (een vast aantal graden voor het hoogste dooie punt van de zuiger)
Het aantal pulsjes per minuut is het toerental (RPM=revolutions per minute).
Dus de cdi weet waar zich de zuiger bevindt en weet hoe hoog het toerental is, hieruit "berekent" hij hoe lang hij moet wachten voordat hij een impuls naar de bobine geeft die op zijn beurt de bougie laat vonken.
Bij elk toerental heeft de cdi een andere "wachttijd" zodat de ontsteking van het brandstofmengsel zo kort mogelijk voorbij het hoogste dooie punt van de zuiger plaats vindt.
Dus deze wachttijden zitten in de elektronica van de cdi gebakken, dit noemt men ook wel de ontsteekcurve.
Bij een begrensde cdi zal bij een bepaald toerental de wachtijd niet meer verkort worden, het gevolg de ontsteking vindt niet meer plaats direct na het hoogste dooie punt maar iets later.
Hierdoor verliest de scooter een beetje aan vermogen en zal het toerental niet meer kunnen klimmen, gevolg de scooter gaat niet meer harder.
 
Begrenzing van een Kymco 4 takt zit iets anders in elkaar tegenwoordig.
Is hedentendage ook eengelijkspanning (DC-CDI), de zgn pick-up en/of pulser heeft niks met begrenzing te maken.
Pulser zorgt ervoor dat op het exacte moment de vonk wordt gegenereerd om de motor in beweging te krijgen.
 
Coots,

jouw scooter heeft geen cartersensor.
Overtuig je en verwijder de carterdeksel, je zult er geen vinden!

Wel vindt je een soortgelijk ding bij je vliegwiel, dit is louter en alleen voor de ontsteking en heeft niet direct iets te maken met de begrenzing.

Wel indirect maar dat heb ik al uitgelegd in de laatste 2 zinnen van mijn bijdrage #4.

Dus om het misschien wat duidelijker te maken:

Een scooter met een cartersensor wordt begrensd op snelheid van de scooter.
Een scooter zonder een cartersensor wordt begrensd op toerental van de motor
 
Last edited:
Daar komt nog bij dat je geen GY6 Chinascooter hebt maar een Taiwanese Kymco.
Alleen de Euro 4/5 type's met een elektrisch aangestuurde carburateur maken gebruik van deze sensors.

Aangezien je type, bouwjaar et-cetera niet vermeld, gaan wij ervan uit dat dit een Euro type 2-en of 3 betreft!
 
GY6 is het motorbloktype, zit bijna overal onder.
Het idee is brandstof verbruik, onbegrensd 35 Km
scheelt tot 30% begrensd 35 Km.
 
GY6 is een fabel!
Men is hier mee aan de haal gegaan door het te koppelen aan Honda op de een of andere manier.
Honda heeft wel blokken gehad met een dergelijk code, maar dit betrof motoren uit de trail - en of crossmotoren.
(trail 6gy bijvoorbeeld)

Het origineel is echter van een Suzuki (125cc) uit eind jaren 70 begin 80, blok onder jouw Kymco is een origineel blok.
Onder al die Chinezen zit dus een 50cc kloon van Kymco - en/of Sym.

En het is algemeen bekend dat begrenst de motor meer verbruikt als dat noodzakelijk is.
Het concept dateert uit de jaren 80 wat men nu nieuw leven ingeroepen heeft d.m.v. elektrisch aangestuurde carburateur en/of volledig injectie. Hier valt nog wel wat te winnen maar met conventionele blokjes met CVT carburateurs is het zwaar klote.
Het geheel onbegrenst, wat dus weer veel te hard rijdt, is tevens het zuinigst in het verbruik.
 
Last edited:
Back
Top