Coots,
ik begrijp je laatste vraag niet daarom zal ik maar het één en ander beschrijven.
The pulser is een ander woord voor pickupspoel.
De pickupspoel geeft elke keer wanneer het nokje op het vliegwiel voorbij draait een impuls af aan de cdi.
Op dat moment weet de cdi waar de zuiger zich bevindt. (een vast aantal graden voor het hoogste dooie punt van de zuiger)
Het aantal pulsjes per minuut is het toerental (RPM=revolutions per minute).
Dus de cdi weet waar zich de zuiger bevindt en weet hoe hoog het toerental is, hieruit "berekent" hij hoe lang hij moet wachten voordat hij een impuls naar de bobine geeft die op zijn beurt de bougie laat vonken.
Bij elk toerental heeft de cdi een andere "wachttijd" zodat de ontsteking van het brandstofmengsel zo kort mogelijk voorbij het hoogste dooie punt van de zuiger plaats vindt.
Dus deze wachttijden zitten in de elektronica van de cdi gebakken, dit noemt men ook wel de ontsteekcurve.
Bij een begrensde cdi zal bij een bepaald toerental de wachtijd niet meer verkort worden, het gevolg de ontsteking vindt niet meer plaats direct na het hoogste dooie punt maar iets later.
Hierdoor verliest de scooter een beetje aan vermogen en zal het toerental niet meer kunnen klimmen, gevolg de scooter gaat niet meer harder.