NTTman
Member
Hallo allemaal, ik ben Dave, 37 jaar en woon in Rotterdam.
In mijn tienerjaren heb ik voornamelijk op piaggio scooters gereden zoals Typhoon, Zip, NRG, Runner etc.
Toen ik net 16 was kreeg ik een Citta Gilera en dat vond ik toch helemaal niks.
Een kerel in de buurt had een NTT en dan ging ik wel eens achterop en dat voelde toch veel beter, soepeler etc.
Dus ik ging sparen voor een scooter en dat werd een afgetrapte Typhoon, voor 1050 gulden.
Iedereen verklaarde me voor gek, maar het was het goedkoopste wat ik kon vinden en het was net zoiets als een NTT.
En dat ding was niet kapot te krijgen. Ik heb daarna een hele waslijst aan andere scooters gehad maar de Typhoon stond er voor het geval dat.
Nou ja, ik heb jaren geen scooters meer gehad tot vorig jaar, ik kocht een Piaggio Liberty 4 takt uit 2012.
Had nog nooit een 4takt gereden, dat verbruik verbaasde me, 1/45 ofzo.
Leuk en aardig, tot je er aan moet sleutelen. Dat had ik lang niet meer gedaan en ik vind het echt een kutding om aan te sleutelen.
Dus ik zei tegen mijn broertje van vroeger was alles beter, weet je wel.
Ik googlede zomaar ineens naar cockpit van n NTT en stuurde t plaatje door naar mn broertje.
Vond ie wel mooi maar hij voelde m al aankomen. "Ben je aan t kijken voor een NRG ofzo?"
Ik zeg ja zou wel een NTT/NRG willen maar heb t ff krap man. "Als je een leuk project vindt krijg je m alvast voor je verjaardag"
Er stond maar 1 NTT op heel marktplaats en nog in Arnhem ook.
Maat en ik naar Arnhem met een aanhangwagen.
De scooter zou niet bij de eigenaar thuis staan maar bij iemand anders, dus een half uur voordat ik er zou zijn moest ik ff bellen zodat ie er heen kon.
Heel vaag verhaal, maar goed, fuck it.
Aangekomen op t adres, stond de scooter er niet en de jongen kwam aanfietsen en vond t raar dat zn scooter er niet stond.
Die had ie dus 3 dagen ervoor om de hoek gezet op stuurslot, sleutel onder het zadel (waarom, ik weet het niet).
Maat en ik raakten al behoorlijk gefrustreerd.
De persoon van het adres kwam kijken en begon geirriteerd zn verhaal te doen tegen die jongen. Zal dus wel een familielid geweest zijn, whatever.
"Waarom had je m daar neergezet?(en meer dingen)
Lang verhaal kort, ze gingen m natuurlijk stelen en die oom of wat het ook is zag dat en heeft de scooter weten te redden en stond nu in zijn achtertuin.
Dus een geluk dat we niet voor jan met de korte achternaam er heen zijn gereden, daar hadden we zeker even over moeten praten met de verkoper.
Nou ja fotos zeggen nu even meer nietwaar?
Was een lekker weertje ook die dag, +2-4 graden en regen, maar we hebben de scooter!
En weer terug naar huis
Ik had nog geen ruimte in mijn schuur en had echt geen zin om op dat moment die schuur te ruimen dus tja, dan maar de woonkamer in.
En nu heb ik de cockpit zelf
Ik wist door de info in de advertentie dat de scooter niet startte en ik denk dat het hier door kwam, ik had het nog nooit gezien maar er hoort gewoon een kraantje te zitten met een benzineslangetje.
Accu was er uit gejat ook, weer een reden om een paar tientjes er af te halen, 80 euro is niet veel, koopje eigenlijk, of toch niet?
Beetje roest kun je natuurlijk wel verwachten op een Puch frame. Hoe onverwoestbaar die blokken ook zijn, Puchs hebben altijd grote andere problemen gehad.
Roest waar je accu zit, waar je spatbord zit, waar je zadel op rust en waar je voetenplank zit ongeveer.
En dan die voorvorken, maar goed, dat zal niemand onbekend zijn hier.
Dat is ook iets waar ik al rekening mee heb gehouden in het financiele plaatje; ik ga er een nieuwe TNT voorvork voor kopen.
Ziet er standaard uit en prijs valt wel mee.
Als ik er een scooter van wilde maken voor het hele jaar door zou ik er een EBR vork in zetten, maar dik 200 vind ik te veel van het goede.
Ik wil voornamelijk dat de scooter technisch in orde komt en niet meer roest en dan alleen met mooi weer er mee rijden af en toe.
Vroeger zag je dat met de ouwe lullen op hun zundapp (en nog steeds) nu ben ik die ouwe lul op n NTT (hopelijk)
Ophangingen her en der afgebroken ook, maar ik vind de kappen verder wel netjes dus ik ga lekker met epoxy aan de slag en er ijzeren beugels op zetten.
Ik denk zelfs dat het verstandig is om het oog dat er nog op zit er ook af te halen, ik denk dat dat ook gaat breken vroeger of later en als ik toch al bezig ben..
Die cilinder hoort er eigenlijk niet op he, maar vind ik niet erg hoor
Dat is ook niet echt zoals het moet. Ik snap die carburateur ook niet, ik weet nu ff niet precies meer wat maar er zit iets extra op. Hoort er dus niet op thuis.
Ik krijg dus het idee dat die jongen een oud piaggio blok wilde hebben en er een runner cilinder op wilde met een 17.5 carb en niet wist dat die dingen veranderd zijn of iets in die richting en m daardoor niet aan de praat kreeg.
Altijd leuk dit, maar die gaan we ff uitboren.
Schokbreker ziet er wel goed uit, was ook lekker stevig nog dus dat scheelt weer. Ze zijn niet duur maar ik wil voor zo weinig mogelijk een goede scooter in elkaar zetten. En het is dan telkens een paar tientjes hier en paar tientjes daar en dan gaat t hard.
Blok en achterwiel staan trouwens wel netjes recht op het frame, geen afwijkingen naar links of rechts. Goed subframe, iets wat belangrijk gaat zijn waarschijnlijk maar dat vertel ik zo wel.
Afschuwelijke uitlaat, voor een tientje mag je hem hebben
hmmm...
Oh god
De koelleidingen, ik denk als je te hard over een drempel gaat dat het koelvloeistof er uit springt.
Die kleur zegt je al genoeg hoop ik
Jij mag weer even uit gaan rusten ouwe, respect dat je nog onder ons bent.
Het framedeel waar het spatbord aan vast zit moet er duidelijk uit geslepen worden en n nieuwe plaat in.
Maar het werd ook duidelijk dat ik er een donor bij moest vinden en dat werd een NRG MC2.
Ding had een leeg carter en was duidelijk helemaal afgetrapt, geen medelijden niks, dat ding heeft echt geleden haha
De NTT had trouwens ook een oud Typhoon zadel en dat kan niet he, bij mij in de buurt was er iemand op marktplaats waar ik voor 40 euro een hele berg zooi voor n NTT van kon kopen. En daar zat dus een zadel bij.
Die voorkap is bij de ophanging afgebroken aan beide kanten, duidelijk een gevalletje ongeduld geweest.
Mag de pret niet drukken hoor, ik maak er wel iets van. Dingen zijn behoorlijk zeldzaam ook dus ik ben gewoon verplicht om die kap te repareren en bewaren als reserve. Ik heb de MC2 ook gestript, die voorkap was dan wel niet netjes maar wel deze 2 gescoord:
Dat zijn precies die gaten waar de schroeven altijd vast gaan roesten, vat je hem?
Die ga ik op maat maken als mijn NTT af is en daarmee die kap repareren.
Maar ik loop alweer op de zaak vooruit.
Ik wil niet beginnen aan het frame van de NTT. Sommige plekken zijn heel slecht. En ik heb eerlijk gezegd ook geen zin om tussen de autos te rijden.
De meeste automobilisten letten gewoon niet zo veel op als dat je zou hopen of zitten te whatsappen achter het stuur.
In de auto of op de fiets vind ik dit al vervelend, laat staan met een scooter er tussen gaan rijden.
Laat de politici dat eerst zelf maar een jaartje doen om te zien of het echt zo'n goed idee is.
Ik heb dus een Typhoon snorframe gekocht dat een beetje liefde en ook het zelfde stuk frame bij het spatbord nodig heeft.
Het frame is verder wel een beetje roestig hier en daar maar veel minder dan het NTT frame, vrij netjes eigenlijk.
En ja, het rijdt harder dan een snor, maar ik rij toch vrij rustig waar het druk is. Ik vind dat als je die verantwoording niet wilt nemen moet je ook niet willen dat je harder kunt dan toegestaan. Dus niet langs mensen scheuren en als een idioot door de wijk. Ben ik ook wel iets te oud voor geworden ondertussen.
Alleen dit gedeelte voor de radiateur ontbreekt er op en dat gaat mijn broertje er af slijpen bij de MC2 en zo wordt een Typhoon frame een NTT frame.
En ja ik sta in de huiskamer want ik heb geen zin om in de kou te gaan staan klootviolen.
Zo kom je ook wel eens grappige dingen tegen, toetert van een auto
Vetnippels, ik kan het wel waarderen haha
Eigenaar van de NTT kon er ook wat van
Geen idee
Nog steeds niet.
De MC2 had trouwens redelijk nette koelleidingen dus daar ben ik blij mee.
Maar het is ook de trommelremversie van de MC2 dus ik heb nu ook een set extra velgen, wil ik eens wild gaan doen en er een nrg van maken.
Zat ook nog een nrg/ntt achtervleugel bij, altijd handig. Ik heb hem verder helemaal gestript, dus kabelboom, spanningsregelaar, bobine, koelsysteem van voor naar achter, onsteking, hendels, noem maar op. Voor die paar tientjes heb ik me zeker geen bult gevallen. Kaal frame en een zooi kapotte kappen is wat over is gebleven.
En de vastzittende voorvork natuurlijk
Het NTT blok heeft een defecte waterpomp ook denk ik, ding lekt als je de scooter probeert aan te kicken dus ik ga die reviseren.
Ik hoop dat de krukas nog goed is maar als ik het mag geloven heeft er alleen maar een 50 cc er op gezeten dus het kan nog meevallen.
Wel ga ik er nieuwe lagers in zetten, als het blok eenmaal zit wil ik ook een tijdje zonder gezeur er op kunnen rijden en niet dat ik eerst geschuur moet aanhoren om dan vervolgens alsnog te gaan reviseren.
Remmen zijn wel goed, cilinder heeft nieuwe pakkingen, nieuwe bougie. Blok ziet er op zich wel netjes uit, beetje vies maar geen rare dingen.
Als ik de voorvork bestel neem ik er gelijk een balhoofdlagersetje bij voor de zekerheid. Dat soort dingen kosten dan weer geen drol maar zijn wel handig om meteen te vervangen. Ik wil ook een sito plus uitlaat er op, ziet er origineel uit en schijnen best goed te zijn.
De echte originele gingen ook dicht zitten of iets dergelijks, verbruik lag met een standaard uitlaatje soms aardig hoog. Sportuitlaatje er onder en hij reed een stuk zuiniger (en harder).
Overspuiten ga ik ook niet doen, de kappen zijn redelijk netjes, zeker gezien de leeftijd. Ik hoop alleen dan wel dat ik de stickers nog ergens kan regelen want hij is op zich nog wel mooi rood, maar als ik een stukje aan n sticker pulk zie je toch duidelijk verschil. Dus n setje nieuwe stickers is de beste optie om de scooter een wat frisser uiterlijk te geven. Ben op zich niet gek op die stickers maar als ik ze verwijder ziet het er ook niet meer uit.
Het snorframe gaat als mijn broertje er mee klaar is naar een zandstraler die m ook meteen in de 2k primer zet.
Binnenkant van het frame, dus de pijp, ga ik in de tectyl zetten.
Dan gaan we samen het blok reviseren, wordt onze eerste keer dat we dat doen dus wel leuk.
Het moeilijkste hebben we dan hopelijk wel gehad.
Alleen het zadel zal waarschijnlijk wat gaan kosten. Ziet er op zich netjes uit maar er zitten een paar kleine scheurtjes in, mag ook wel na al die jaren door weer en wind.
Tot de volgende update, tips zijn altijd welkom!
In mijn tienerjaren heb ik voornamelijk op piaggio scooters gereden zoals Typhoon, Zip, NRG, Runner etc.
Toen ik net 16 was kreeg ik een Citta Gilera en dat vond ik toch helemaal niks.
Een kerel in de buurt had een NTT en dan ging ik wel eens achterop en dat voelde toch veel beter, soepeler etc.
Dus ik ging sparen voor een scooter en dat werd een afgetrapte Typhoon, voor 1050 gulden.
Iedereen verklaarde me voor gek, maar het was het goedkoopste wat ik kon vinden en het was net zoiets als een NTT.
En dat ding was niet kapot te krijgen. Ik heb daarna een hele waslijst aan andere scooters gehad maar de Typhoon stond er voor het geval dat.
Nou ja, ik heb jaren geen scooters meer gehad tot vorig jaar, ik kocht een Piaggio Liberty 4 takt uit 2012.
Had nog nooit een 4takt gereden, dat verbruik verbaasde me, 1/45 ofzo.
Leuk en aardig, tot je er aan moet sleutelen. Dat had ik lang niet meer gedaan en ik vind het echt een kutding om aan te sleutelen.
Dus ik zei tegen mijn broertje van vroeger was alles beter, weet je wel.
Ik googlede zomaar ineens naar cockpit van n NTT en stuurde t plaatje door naar mn broertje.
Vond ie wel mooi maar hij voelde m al aankomen. "Ben je aan t kijken voor een NRG ofzo?"
Ik zeg ja zou wel een NTT/NRG willen maar heb t ff krap man. "Als je een leuk project vindt krijg je m alvast voor je verjaardag"
Er stond maar 1 NTT op heel marktplaats en nog in Arnhem ook.
Maat en ik naar Arnhem met een aanhangwagen.
De scooter zou niet bij de eigenaar thuis staan maar bij iemand anders, dus een half uur voordat ik er zou zijn moest ik ff bellen zodat ie er heen kon.
Heel vaag verhaal, maar goed, fuck it.
Aangekomen op t adres, stond de scooter er niet en de jongen kwam aanfietsen en vond t raar dat zn scooter er niet stond.
Die had ie dus 3 dagen ervoor om de hoek gezet op stuurslot, sleutel onder het zadel (waarom, ik weet het niet).
Maat en ik raakten al behoorlijk gefrustreerd.
De persoon van het adres kwam kijken en begon geirriteerd zn verhaal te doen tegen die jongen. Zal dus wel een familielid geweest zijn, whatever.
"Waarom had je m daar neergezet?(en meer dingen)
Lang verhaal kort, ze gingen m natuurlijk stelen en die oom of wat het ook is zag dat en heeft de scooter weten te redden en stond nu in zijn achtertuin.
Dus een geluk dat we niet voor jan met de korte achternaam er heen zijn gereden, daar hadden we zeker even over moeten praten met de verkoper.
Nou ja fotos zeggen nu even meer nietwaar?
Was een lekker weertje ook die dag, +2-4 graden en regen, maar we hebben de scooter!
En weer terug naar huis
Ik had nog geen ruimte in mijn schuur en had echt geen zin om op dat moment die schuur te ruimen dus tja, dan maar de woonkamer in.
En nu heb ik de cockpit zelf
Ik wist door de info in de advertentie dat de scooter niet startte en ik denk dat het hier door kwam, ik had het nog nooit gezien maar er hoort gewoon een kraantje te zitten met een benzineslangetje.
Accu was er uit gejat ook, weer een reden om een paar tientjes er af te halen, 80 euro is niet veel, koopje eigenlijk, of toch niet?
Beetje roest kun je natuurlijk wel verwachten op een Puch frame. Hoe onverwoestbaar die blokken ook zijn, Puchs hebben altijd grote andere problemen gehad.
Roest waar je accu zit, waar je spatbord zit, waar je zadel op rust en waar je voetenplank zit ongeveer.
En dan die voorvorken, maar goed, dat zal niemand onbekend zijn hier.
Dat is ook iets waar ik al rekening mee heb gehouden in het financiele plaatje; ik ga er een nieuwe TNT voorvork voor kopen.
Ziet er standaard uit en prijs valt wel mee.
Als ik er een scooter van wilde maken voor het hele jaar door zou ik er een EBR vork in zetten, maar dik 200 vind ik te veel van het goede.
Ik wil voornamelijk dat de scooter technisch in orde komt en niet meer roest en dan alleen met mooi weer er mee rijden af en toe.
Vroeger zag je dat met de ouwe lullen op hun zundapp (en nog steeds) nu ben ik die ouwe lul op n NTT (hopelijk)
Ophangingen her en der afgebroken ook, maar ik vind de kappen verder wel netjes dus ik ga lekker met epoxy aan de slag en er ijzeren beugels op zetten.
Ik denk zelfs dat het verstandig is om het oog dat er nog op zit er ook af te halen, ik denk dat dat ook gaat breken vroeger of later en als ik toch al bezig ben..
Die cilinder hoort er eigenlijk niet op he, maar vind ik niet erg hoor
Dat is ook niet echt zoals het moet. Ik snap die carburateur ook niet, ik weet nu ff niet precies meer wat maar er zit iets extra op. Hoort er dus niet op thuis.
Ik krijg dus het idee dat die jongen een oud piaggio blok wilde hebben en er een runner cilinder op wilde met een 17.5 carb en niet wist dat die dingen veranderd zijn of iets in die richting en m daardoor niet aan de praat kreeg.
Altijd leuk dit, maar die gaan we ff uitboren.
Schokbreker ziet er wel goed uit, was ook lekker stevig nog dus dat scheelt weer. Ze zijn niet duur maar ik wil voor zo weinig mogelijk een goede scooter in elkaar zetten. En het is dan telkens een paar tientjes hier en paar tientjes daar en dan gaat t hard.
Blok en achterwiel staan trouwens wel netjes recht op het frame, geen afwijkingen naar links of rechts. Goed subframe, iets wat belangrijk gaat zijn waarschijnlijk maar dat vertel ik zo wel.
Afschuwelijke uitlaat, voor een tientje mag je hem hebben
hmmm...
Oh god
De koelleidingen, ik denk als je te hard over een drempel gaat dat het koelvloeistof er uit springt.
Die kleur zegt je al genoeg hoop ik
Jij mag weer even uit gaan rusten ouwe, respect dat je nog onder ons bent.
Het framedeel waar het spatbord aan vast zit moet er duidelijk uit geslepen worden en n nieuwe plaat in.
Maar het werd ook duidelijk dat ik er een donor bij moest vinden en dat werd een NRG MC2.
Ding had een leeg carter en was duidelijk helemaal afgetrapt, geen medelijden niks, dat ding heeft echt geleden haha
De NTT had trouwens ook een oud Typhoon zadel en dat kan niet he, bij mij in de buurt was er iemand op marktplaats waar ik voor 40 euro een hele berg zooi voor n NTT van kon kopen. En daar zat dus een zadel bij.
Die voorkap is bij de ophanging afgebroken aan beide kanten, duidelijk een gevalletje ongeduld geweest.
Mag de pret niet drukken hoor, ik maak er wel iets van. Dingen zijn behoorlijk zeldzaam ook dus ik ben gewoon verplicht om die kap te repareren en bewaren als reserve. Ik heb de MC2 ook gestript, die voorkap was dan wel niet netjes maar wel deze 2 gescoord:
Dat zijn precies die gaten waar de schroeven altijd vast gaan roesten, vat je hem?
Die ga ik op maat maken als mijn NTT af is en daarmee die kap repareren.
Maar ik loop alweer op de zaak vooruit.
Ik wil niet beginnen aan het frame van de NTT. Sommige plekken zijn heel slecht. En ik heb eerlijk gezegd ook geen zin om tussen de autos te rijden.
De meeste automobilisten letten gewoon niet zo veel op als dat je zou hopen of zitten te whatsappen achter het stuur.
In de auto of op de fiets vind ik dit al vervelend, laat staan met een scooter er tussen gaan rijden.
Laat de politici dat eerst zelf maar een jaartje doen om te zien of het echt zo'n goed idee is.
Ik heb dus een Typhoon snorframe gekocht dat een beetje liefde en ook het zelfde stuk frame bij het spatbord nodig heeft.
Het frame is verder wel een beetje roestig hier en daar maar veel minder dan het NTT frame, vrij netjes eigenlijk.
En ja, het rijdt harder dan een snor, maar ik rij toch vrij rustig waar het druk is. Ik vind dat als je die verantwoording niet wilt nemen moet je ook niet willen dat je harder kunt dan toegestaan. Dus niet langs mensen scheuren en als een idioot door de wijk. Ben ik ook wel iets te oud voor geworden ondertussen.
Alleen dit gedeelte voor de radiateur ontbreekt er op en dat gaat mijn broertje er af slijpen bij de MC2 en zo wordt een Typhoon frame een NTT frame.
En ja ik sta in de huiskamer want ik heb geen zin om in de kou te gaan staan klootviolen.
Zo kom je ook wel eens grappige dingen tegen, toetert van een auto
Vetnippels, ik kan het wel waarderen haha
Eigenaar van de NTT kon er ook wat van
Geen idee
Nog steeds niet.
De MC2 had trouwens redelijk nette koelleidingen dus daar ben ik blij mee.
Maar het is ook de trommelremversie van de MC2 dus ik heb nu ook een set extra velgen, wil ik eens wild gaan doen en er een nrg van maken.
Zat ook nog een nrg/ntt achtervleugel bij, altijd handig. Ik heb hem verder helemaal gestript, dus kabelboom, spanningsregelaar, bobine, koelsysteem van voor naar achter, onsteking, hendels, noem maar op. Voor die paar tientjes heb ik me zeker geen bult gevallen. Kaal frame en een zooi kapotte kappen is wat over is gebleven.
En de vastzittende voorvork natuurlijk
Het NTT blok heeft een defecte waterpomp ook denk ik, ding lekt als je de scooter probeert aan te kicken dus ik ga die reviseren.
Ik hoop dat de krukas nog goed is maar als ik het mag geloven heeft er alleen maar een 50 cc er op gezeten dus het kan nog meevallen.
Wel ga ik er nieuwe lagers in zetten, als het blok eenmaal zit wil ik ook een tijdje zonder gezeur er op kunnen rijden en niet dat ik eerst geschuur moet aanhoren om dan vervolgens alsnog te gaan reviseren.
Remmen zijn wel goed, cilinder heeft nieuwe pakkingen, nieuwe bougie. Blok ziet er op zich wel netjes uit, beetje vies maar geen rare dingen.
Als ik de voorvork bestel neem ik er gelijk een balhoofdlagersetje bij voor de zekerheid. Dat soort dingen kosten dan weer geen drol maar zijn wel handig om meteen te vervangen. Ik wil ook een sito plus uitlaat er op, ziet er origineel uit en schijnen best goed te zijn.
De echte originele gingen ook dicht zitten of iets dergelijks, verbruik lag met een standaard uitlaatje soms aardig hoog. Sportuitlaatje er onder en hij reed een stuk zuiniger (en harder).
Overspuiten ga ik ook niet doen, de kappen zijn redelijk netjes, zeker gezien de leeftijd. Ik hoop alleen dan wel dat ik de stickers nog ergens kan regelen want hij is op zich nog wel mooi rood, maar als ik een stukje aan n sticker pulk zie je toch duidelijk verschil. Dus n setje nieuwe stickers is de beste optie om de scooter een wat frisser uiterlijk te geven. Ben op zich niet gek op die stickers maar als ik ze verwijder ziet het er ook niet meer uit.
Het snorframe gaat als mijn broertje er mee klaar is naar een zandstraler die m ook meteen in de 2k primer zet.
Binnenkant van het frame, dus de pijp, ga ik in de tectyl zetten.
Dan gaan we samen het blok reviseren, wordt onze eerste keer dat we dat doen dus wel leuk.
Het moeilijkste hebben we dan hopelijk wel gehad.
Alleen het zadel zal waarschijnlijk wat gaan kosten. Ziet er op zich netjes uit maar er zitten een paar kleine scheurtjes in, mag ook wel na al die jaren door weer en wind.
Tot de volgende update, tips zijn altijd welkom!