Puch NTT opknapproject

NTTman

Member
Hallo allemaal, ik ben Dave, 37 jaar en woon in Rotterdam.
In mijn tienerjaren heb ik voornamelijk op piaggio scooters gereden zoals Typhoon, Zip, NRG, Runner etc.
Toen ik net 16 was kreeg ik een Citta Gilera en dat vond ik toch helemaal niks.
Een kerel in de buurt had een NTT en dan ging ik wel eens achterop en dat voelde toch veel beter, soepeler etc.
Dus ik ging sparen voor een scooter en dat werd een afgetrapte Typhoon, voor 1050 gulden.
Iedereen verklaarde me voor gek, maar het was het goedkoopste wat ik kon vinden en het was net zoiets als een NTT.
En dat ding was niet kapot te krijgen. Ik heb daarna een hele waslijst aan andere scooters gehad maar de Typhoon stond er voor het geval dat.

Nou ja, ik heb jaren geen scooters meer gehad tot vorig jaar, ik kocht een Piaggio Liberty 4 takt uit 2012.
Had nog nooit een 4takt gereden, dat verbruik verbaasde me, 1/45 ofzo.
Leuk en aardig, tot je er aan moet sleutelen. Dat had ik lang niet meer gedaan en ik vind het echt een kutding om aan te sleutelen.
Dus ik zei tegen mijn broertje van vroeger was alles beter, weet je wel.
Ik googlede zomaar ineens naar cockpit van n NTT en stuurde t plaatje door naar mn broertje.
Vond ie wel mooi maar hij voelde m al aankomen. "Ben je aan t kijken voor een NRG ofzo?"
Ik zeg ja zou wel een NTT/NRG willen maar heb t ff krap man. "Als je een leuk project vindt krijg je m alvast voor je verjaardag"

Er stond maar 1 NTT op heel marktplaats en nog in Arnhem ook.
Maat en ik naar Arnhem met een aanhangwagen.
De scooter zou niet bij de eigenaar thuis staan maar bij iemand anders, dus een half uur voordat ik er zou zijn moest ik ff bellen zodat ie er heen kon.
Heel vaag verhaal, maar goed, fuck it.
Aangekomen op t adres, stond de scooter er niet en de jongen kwam aanfietsen en vond t raar dat zn scooter er niet stond.
Die had ie dus 3 dagen ervoor om de hoek gezet op stuurslot, sleutel onder het zadel (waarom, ik weet het niet).
Maat en ik raakten al behoorlijk gefrustreerd.
De persoon van het adres kwam kijken en begon geirriteerd zn verhaal te doen tegen die jongen. Zal dus wel een familielid geweest zijn, whatever.
"Waarom had je m daar neergezet?(en meer dingen)
Lang verhaal kort, ze gingen m natuurlijk stelen en die oom of wat het ook is zag dat en heeft de scooter weten te redden en stond nu in zijn achtertuin.

Dus een geluk dat we niet voor jan met de korte achternaam er heen zijn gereden, daar hadden we zeker even over moeten praten met de verkoper.

Nou ja fotos zeggen nu even meer nietwaar?
IMG_20190113_133054885.jpg
Was een lekker weertje ook die dag, +2-4 graden en regen, maar we hebben de scooter!
IMG_20190113_141115434.jpg
En weer terug naar huis
IMG_20190113_173529527.jpgIMG_20190113_173540053.jpg
Ik had nog geen ruimte in mijn schuur en had echt geen zin om op dat moment die schuur te ruimen dus tja, dan maar de woonkamer in.
IMG_20190113_173603300.jpg
En nu heb ik de cockpit zelf :D
IMG_20190113_173622369.jpg
Ik wist door de info in de advertentie dat de scooter niet startte en ik denk dat het hier door kwam, ik had het nog nooit gezien maar er hoort gewoon een kraantje te zitten met een benzineslangetje.
IMG_20190113_173649041.jpg
Accu was er uit gejat ook, weer een reden om een paar tientjes er af te halen, 80 euro is niet veel, koopje eigenlijk, of toch niet?
IMG_20190113_173636613.jpg
Beetje roest kun je natuurlijk wel verwachten op een Puch frame. Hoe onverwoestbaar die blokken ook zijn, Puchs hebben altijd grote andere problemen gehad.
Roest waar je accu zit, waar je spatbord zit, waar je zadel op rust en waar je voetenplank zit ongeveer.
En dan die voorvorken, maar goed, dat zal niemand onbekend zijn hier.
Dat is ook iets waar ik al rekening mee heb gehouden in het financiele plaatje; ik ga er een nieuwe TNT voorvork voor kopen.
Ziet er standaard uit en prijs valt wel mee.
Als ik er een scooter van wilde maken voor het hele jaar door zou ik er een EBR vork in zetten, maar dik 200 vind ik te veel van het goede.
Ik wil voornamelijk dat de scooter technisch in orde komt en niet meer roest en dan alleen met mooi weer er mee rijden af en toe.
Vroeger zag je dat met de ouwe lullen op hun zundapp (en nog steeds) nu ben ik die ouwe lul op n NTT (hopelijk)
IMG_20190114_103555542.jpg
Ophangingen her en der afgebroken ook, maar ik vind de kappen verder wel netjes dus ik ga lekker met epoxy aan de slag en er ijzeren beugels op zetten.
IMG_20190114_111814923.jpg
Ik denk zelfs dat het verstandig is om het oog dat er nog op zit er ook af te halen, ik denk dat dat ook gaat breken vroeger of later en als ik toch al bezig ben..
IMG_20190114_104213840.jpg
Die cilinder hoort er eigenlijk niet op he, maar vind ik niet erg hoor
IMG_20190114_104306517.jpg
Dat is ook niet echt zoals het moet. Ik snap die carburateur ook niet, ik weet nu ff niet precies meer wat maar er zit iets extra op. Hoort er dus niet op thuis.
Ik krijg dus het idee dat die jongen een oud piaggio blok wilde hebben en er een runner cilinder op wilde met een 17.5 carb en niet wist dat die dingen veranderd zijn of iets in die richting en m daardoor niet aan de praat kreeg.
IMG_20190114_112355685.jpg
Altijd leuk dit, maar die gaan we ff uitboren.
IMG-20190113-WA0017.jpeg
Schokbreker ziet er wel goed uit, was ook lekker stevig nog dus dat scheelt weer. Ze zijn niet duur maar ik wil voor zo weinig mogelijk een goede scooter in elkaar zetten. En het is dan telkens een paar tientjes hier en paar tientjes daar en dan gaat t hard.
Blok en achterwiel staan trouwens wel netjes recht op het frame, geen afwijkingen naar links of rechts. Goed subframe, iets wat belangrijk gaat zijn waarschijnlijk maar dat vertel ik zo wel.
IMG-20190113-WA0021.jpeg
Afschuwelijke uitlaat, voor een tientje mag je hem hebben
IMG-20190113-WA0023.jpeg
hmmm...
IMG-20190114-WA0014.jpeg
Oh god
IMG-20190114-WA0012.jpeg
De koelleidingen, ik denk als je te hard over een drempel gaat dat het koelvloeistof er uit springt.
IMG-20190114-WA0020.jpeg
Die kleur zegt je al genoeg hoop ik
IMG_20190115_120211261.jpg
Jij mag weer even uit gaan rusten ouwe, respect dat je nog onder ons bent.
Het framedeel waar het spatbord aan vast zit moet er duidelijk uit geslepen worden en n nieuwe plaat in.
Maar het werd ook duidelijk dat ik er een donor bij moest vinden en dat werd een NRG MC2.
Ding had een leeg carter en was duidelijk helemaal afgetrapt, geen medelijden niks, dat ding heeft echt geleden haha :D
De NTT had trouwens ook een oud Typhoon zadel en dat kan niet he, bij mij in de buurt was er iemand op marktplaats waar ik voor 40 euro een hele berg zooi voor n NTT van kon kopen. En daar zat dus een zadel bij.
IMG_20190116_183635171.jpg
IMG_20190116_183700548.jpg
IMG_20190116_183706661.jpgIMG_20190116_183714484.jpgIMG_20190116_183721174.jpg
Die voorkap is bij de ophanging afgebroken aan beide kanten, duidelijk een gevalletje ongeduld geweest.
Mag de pret niet drukken hoor, ik maak er wel iets van. Dingen zijn behoorlijk zeldzaam ook dus ik ben gewoon verplicht om die kap te repareren en bewaren als reserve. Ik heb de MC2 ook gestript, die voorkap was dan wel niet netjes maar wel deze 2 gescoord:
IMG-20190211-WA0012.jpeg
Dat zijn precies die gaten waar de schroeven altijd vast gaan roesten, vat je hem? ;)
Die ga ik op maat maken als mijn NTT af is en daarmee die kap repareren.

Maar ik loop alweer op de zaak vooruit.
Ik wil niet beginnen aan het frame van de NTT. Sommige plekken zijn heel slecht. En ik heb eerlijk gezegd ook geen zin om tussen de autos te rijden.
De meeste automobilisten letten gewoon niet zo veel op als dat je zou hopen of zitten te whatsappen achter het stuur.
In de auto of op de fiets vind ik dit al vervelend, laat staan met een scooter er tussen gaan rijden.
Laat de politici dat eerst zelf maar een jaartje doen om te zien of het echt zo'n goed idee is.
Ik heb dus een Typhoon snorframe gekocht dat een beetje liefde en ook het zelfde stuk frame bij het spatbord nodig heeft.
Het frame is verder wel een beetje roestig hier en daar maar veel minder dan het NTT frame, vrij netjes eigenlijk.
En ja, het rijdt harder dan een snor, maar ik rij toch vrij rustig waar het druk is. Ik vind dat als je die verantwoording niet wilt nemen moet je ook niet willen dat je harder kunt dan toegestaan. Dus niet langs mensen scheuren en als een idioot door de wijk. Ben ik ook wel iets te oud voor geworden ondertussen.

IMG-20190211-WA0023.jpeg
Alleen dit gedeelte voor de radiateur ontbreekt er op en dat gaat mijn broertje er af slijpen bij de MC2 en zo wordt een Typhoon frame een NTT frame.
En ja ik sta in de huiskamer want ik heb geen zin om in de kou te gaan staan klootviolen.
IMG-20190211-WA0010.jpeg
Zo kom je ook wel eens grappige dingen tegen, toetert van een auto
IMG-20190211-WA0018.jpeg
Vetnippels, ik kan het wel waarderen haha
Eigenaar van de NTT kon er ook wat van
IMG_20190114_112915442.jpg
Geen idee
IMG_20190114_112919646.jpg
Nog steeds niet.
De MC2 had trouwens redelijk nette koelleidingen dus daar ben ik blij mee.
Maar het is ook de trommelremversie van de MC2 dus ik heb nu ook een set extra velgen, wil ik eens wild gaan doen en er een nrg van maken.
Zat ook nog een nrg/ntt achtervleugel bij, altijd handig. Ik heb hem verder helemaal gestript, dus kabelboom, spanningsregelaar, bobine, koelsysteem van voor naar achter, onsteking, hendels, noem maar op. Voor die paar tientjes heb ik me zeker geen bult gevallen. Kaal frame en een zooi kapotte kappen is wat over is gebleven.
En de vastzittende voorvork natuurlijk :D

Het NTT blok heeft een defecte waterpomp ook denk ik, ding lekt als je de scooter probeert aan te kicken dus ik ga die reviseren.
Ik hoop dat de krukas nog goed is maar als ik het mag geloven heeft er alleen maar een 50 cc er op gezeten dus het kan nog meevallen.
Wel ga ik er nieuwe lagers in zetten, als het blok eenmaal zit wil ik ook een tijdje zonder gezeur er op kunnen rijden en niet dat ik eerst geschuur moet aanhoren om dan vervolgens alsnog te gaan reviseren.
Remmen zijn wel goed, cilinder heeft nieuwe pakkingen, nieuwe bougie. Blok ziet er op zich wel netjes uit, beetje vies maar geen rare dingen.
Als ik de voorvork bestel neem ik er gelijk een balhoofdlagersetje bij voor de zekerheid. Dat soort dingen kosten dan weer geen drol maar zijn wel handig om meteen te vervangen. Ik wil ook een sito plus uitlaat er op, ziet er origineel uit en schijnen best goed te zijn.
De echte originele gingen ook dicht zitten of iets dergelijks, verbruik lag met een standaard uitlaatje soms aardig hoog. Sportuitlaatje er onder en hij reed een stuk zuiniger (en harder).

Overspuiten ga ik ook niet doen, de kappen zijn redelijk netjes, zeker gezien de leeftijd. Ik hoop alleen dan wel dat ik de stickers nog ergens kan regelen want hij is op zich nog wel mooi rood, maar als ik een stukje aan n sticker pulk zie je toch duidelijk verschil. Dus n setje nieuwe stickers is de beste optie om de scooter een wat frisser uiterlijk te geven. Ben op zich niet gek op die stickers maar als ik ze verwijder ziet het er ook niet meer uit.

Het snorframe gaat als mijn broertje er mee klaar is naar een zandstraler die m ook meteen in de 2k primer zet.
Binnenkant van het frame, dus de pijp, ga ik in de tectyl zetten.
Dan gaan we samen het blok reviseren, wordt onze eerste keer dat we dat doen dus wel leuk.
Het moeilijkste hebben we dan hopelijk wel gehad.
Alleen het zadel zal waarschijnlijk wat gaan kosten. Ziet er op zich netjes uit maar er zitten een paar kleine scheurtjes in, mag ook wel na al die jaren door weer en wind.
Tot de volgende update, tips zijn altijd welkom!
 
Advertisement - register to remove this

Heb het afgelopen weekend met mijn broertje het Typhoon frame meegenomen naar zijn werk en heb framedelen van de MC2 overgelast.
Ik heb daar nu nog geen fotos van maar het frame staat bij mijn broertje nu dus die komen deze week nog wel waarschijnlijk. Dit weekend of volgende week gaat het frame naar de straler.

IMG_20190213_165614836.jpgIMG_20190214_153417649.jpg
Dit heb ik wel allemaal al binnen voor als het frame terug is.
IMG_20190218_100952576.jpg
Ben ook naar Action gegaan om verf enzo te halen, de koelleidingen en frame (na het stralen+2k) kan ik verder zelf wel spuiten
Heb van de MC2 ondertussen al wat dingen enigzins schoon geschrobt zodat ik die al op het frame kan zetten.
Dit vind ik makkelijker omdat ik dan alles op de ntt kan laten zitten en zo kan afkijken hoe alles ook alweer zit.
Weer een voordeel van alles dubbel hebben.
IMG_20190213_083502801.jpg
Daar zit de carb in azijn lekker schoon te worden. Helaas is het ding niet bruikbaar. Zat bij de afgeragde mc2 en bij het vastdraaien van het vlotterbakje bleek de schroefdraad op de carb dol te zijn. Maar goed, heb er 2 dus geen probleem.
IMG_20190219_121625373.jpg
Dingen die ik een beetje schoon heb gemaakt. Scheelt zeker 2 kilo aan troep wat weer resulteert in op zijn minst 20 km/pu harder
IMG_20190219_131151948.jpg
Dit ding hoort er niet op thuis.
Het is dan wel een choke maar niet voor op de NTT.
Ding zat ook "aangesloten" aan de andere kant op de carburateur met een soort verloopstuk.
Geen idee hoe die choke dan signaal moet krijgen als die niet op de kabelboom aangesloten zit :rolleyes:
Ik denk trouwens ook dat de jongen van wie ik de NTT kocht m niet aan de praat kreeg omdat de vacuum en benzine leiding omgedraaid aangesloten zaten.
Toen mijn broertje kickte toen ik de NTT net had opgehaald liep er ook niks uit. Verder niet meer op gelet of mee gedaan maar net zoog ik aan "de andere slang" en tada, er kwam benzine uit dus het kan wel.

Dit ga ik dus een dezer dagen weer ff verder uitvogelen, ben er weer klaar mee voor vandaag.
Komende week dus wat dingen schoonmaken, orginele choke vinden op marktplaats ofzoiets en het frame naar de straler.

Dan rest hopelijk alleen nog maar de blok revisie en alles monteren op het frame :disrelieved:
Heb trouwens wel fotos van hoe het typhoon frame WAS
IMG_20190216_125114307.jpgIMG_20190216_125125333.jpg
Kan wel al verraden dat het stuk precies in het midden er uit moest, kon er met een schroevendraaier doorheen. De rest was een kwestie van ontroesten gelukkig, scheelt weer gaten maken voor de kappenklemmen enzo.
Rest laat ik nog wel zien :wink:
 
Leuk oldskool scootertje! Ik zou 'm zelf misschien ook wel als een klein projectje doen. Maar dan toch liever een AC, die natuurlijk weer helemaal nergens meer te vinden zijn...bestaan ze überhaupt wel??
Dat dashboard ook wel grappig. Super ouderwets, deed me gelijk denken aan zo'n Honda SFX teller lol...
Die NT geeft tot wel 120km/u aan terwijl de meeste van mijn Minarelli H (Ark) slechts tot 80km/u aangeven.
Overigens kan ik überhaupt nergens een vacuüm aansluiting ontdekken op de carb (12mm Dellorto), dus kan wel kloppen van die handmatige kraan? Hieronder nog wat linkjes waar je voor originele onderdelen wellicht wat aan hebt:
(Hier staan overigens 2 varianten benzinekranen vermeld!!)
https://www.easyparts.nl/showdrawin...m420-m28814-m12422-s98-d2404/Benzinetank.html

https://www.easyparts.nl/showdrawin...-m12422-s98-d2396/Carburateur-onderdelen.html

Veel succes en plezier ermee :)
 
Last edited:
@arkAC Hey, ja dat is precies die ik er nu op heb. Apart, want ik kende heel veel mensen met een puch/piaggio en die hadden ook allemaal dat kraantje.
Ik ga morgen kijken of ik m aan de praat kan krijgen er mee, maar heb al een ouderwetse besteld op marktplaats. Heb het benzinekraantje ook een beetje opgeknapt vandaag. Dat plaatje dat de boel bij elkaar houdt was nogal roestig en dat vind ik geen gezicht.
Ja klopt, alleen dit is een iets modernere 17.5 dus daar zit ie wel op. Maar op zich als ik m aan de praat krijg op die manier is het wel handig, kraantje hoef je niet meer dicht te draaien.
Ik heb daar nooit over nagedacht als ik m neerzette :sleepy:
Die AC waren er niet veel van ook, lekker simpel om aan te sleutelen want het is gewoon n Typhoon met een andere voorkap.
Misschien dat ik er eens een ga maken, ik heb de velgen, de voorkap, spatbord en achtervleugel dus heb eigenlijk alleen een Typhoon nodig. Alleen die zadels kun je haast nergens vinden :(
Ja dat dashboard is zo basic he, maar het doet wat het moet doen. Was vroeger wel leuk als je met dit dashboard je teller uit reed, dan was je echt stoer haha
En bedankt

@Bas Hey, ja die heb ik zelf ook gehad, de versie die voor t eerst een DD had maar wel het oude "runner" blok. Geweldig ding. Maar op de een of andere manier vind ik de oude nrg/ntt nu mooier :grimacing: Er staat er een op marktplaats trouwens zonder kenteken
 
Net weer bezig geweest, stukje bij beetje ontdekken wat de geschiedenis is van deze scooter. Niet al te best, maar ik heb goede hoop dat het goed komt. De vraag is alleen, hoeveel gaat het kosten? Dacht dat ik er wel was maar..

De moer zat er niet stevig op, kon m met 2 vingers ronddraaien. Band zit verkeerd om ook. Ring die je voor de moer er op zet zat er niet op ook, dus je moer heeft ruimte om te bewegen naar het kroontje/splitpen.
Heb m stevig aangedraaid, zit nu nog maar 1 mm speling op ongeveer. Maar goed, iets om rekening mee te houden want ik neem aan dat dat niet voordelig werkt voor de as/lagers/tandwielen die daar in zitten en dus iets eerder aan vervanging toe zijn dan ik zou hopen.
IMG_20190220_095124251.jpg
Zo doet ie ook niks he? Geen idee waar mijn camera op focust soms :rolleyes:
Heb t gefixt, meteen gekeken of de scooter vonk heeft en dat heeft ie.
Ben aan het worstelen met het achterspatbord, een schroef is los, de andere is de kappenklem waar die in zit gedraaid na eeuwen roesten afgebroken.
Dus je kunt draaien wat je wilt maar je krijgt hem niet los.
Je zou dan denken: Dan haal je je benzinetank er af en slijp je die verroeste clip van de schroef af of iets dergelijks maar ja, de laatste schroef zit natuurlijk achter het spatbord :)

IMG_20190220_111723810.jpg
Daar zit ie ja.
Best stom gemaakt als je er over nadenkt. Alle water en modder spat daar tussen en gaat lekker rotten. Ik ga daar iets op verzinnen ook al wordt het een mooiweers-scooter.
Ben er even mee gestopt, begon lichtelijk geirriteerd te raken dus ben maar aan andere dingen begonnen.
IMG_20190220_113552416.jpg
De schroef die dus uitgeboord moest morgen, moest niet uitgeboord worden.
Ding zat eigenlijk nergens aan vastgeschroefd, was gewoon plastic met een roestige schroef er in.
Muurvast.
IMG_20190220_114600967.jpg
Ding zat dus vastgesmolten in de kap. Heeft dus ooit iemand geprobeerd hem los te slijpen en tja, dan wordt ie gloeiend heet en smelt de kap er omheen. Ik heb dus een deel kap/schroef er af geslepen en dit is waar ik het mee moet gaan doen.
Zal er een ringetje ofzoiets tussen gaan zetten zodat het zeker blijft zitten.

IMG_20190220_115615508.jpgIMG_20190220_115622487.jpg
Toen maar wat stickers lopen pulken en kappen schoonmaken.
Ik wist dat er plastic restorer bestond ipv bumperspray en al die troep, maat adviseerde me een of ander spul dat ik ben gaan googlen.. lang verhaal kort ik heb nu Polytrol en ben gaan kijken hoe goed het werkt en of het werkt voor ik de rest er mee insmeer.
IMG_20190220_124231412.jpg
10 min laten intrekken en dan goed afvegen
IMG_20190220_130233385[1].jpg
Zo ziet het er dan uit, mag er best wezen :)

Schokbreker heb ik er af nu, ben dat ding goed aan het schoonmaken met Dasty zodat ik morgen het bovenste gedeelte kan gaan spuiten, rest valt eigenlijk mee. Kan verder toch niet schuren op de veer zelf.

IMG_20190220_102858694.jpg
Deze koelleidingen van de MC2 zijn morgen ook aan de beurt. Je zou denken: aardig krokant. Maar ik denk dat het wel meevalt, sowieso een heel stuk beter dan de leidingen op de NTT.
IMG_20190219_214815476.jpg
Benzinekraantje van de MC2 is mooi schoon nu, plaatje ontroest en gespoten. Kosten nieuw geen drol maar ik heb schuurpapier en spuitbussen voor het frame en de koelleidingen dus tja, waarom niet? Leuker om tussendoor te doen dan die #Q@#4n schroeven achter het spatbord.
Heb een "ouderwetse" 17.5 carb gescoord op marktplaats ook, "nieuw"of nieuw zullen we snel achter komen. Het was of een choke kopen voor 15 euro, of voor 25 de carb kopen waar ik bekend mee ben waar ook meteen die choke op zit.

Ik laat weer van me horen ;)
 
Last edited:
Afgelopen week niet zoveel gedaan, waren wat omstandigheden waardoor ik wat minder gemotiveerd was om bijvoorbeeld het frame weg te brengen.

Heb wel wat kleine dingetjes gedaan tussendoor.

Het spatbordje wat ik met Polytrol had behandeld zag er wel goed uit nietwaar?
Heb dat dus met alle zwarte kappen gedaan en zelfs het spatbord is zwart, was zo:
IMG_20190222_114658303.jpg
IMG_20190224_095519071.jpgIMG_20190226_082024695.jpg
De kappen zelf heb ik gewoon gereinigd met wat Dasty en heet water.
Spatbord heb ik ingekort tot onder de reflector trouwens, met regen is dat kut maar het is toch niet de bedoeling om er mee door de regen te rijden en ik vind het er beter uit zien.
IMG_20190226_094057084.jpg
Schokdemper zag er dus een beetje smerig uit met dat roest, dat heb ik dus ontroest. De veer zelf is onmogelijk dus die heb ik een beetje ontvet voor zover het mogelijk is en is nu zo:
IMG_20190226_154728345.jpg
Geen idee hoe lang dat blijft zitten op de veer zelf maar ach, als het er maar voor deze zomer netjes uit ziet nog en goed veert, volgend jaar ofzo komt er dan wel een nieuwe op. Of als die goed veert spuit ik m weer. Denk dat het nog geen 50 cent kost om n beetje nette schokbreker te hebben op deze manier dus ik vind het wel best zo.
Koelleidingen zijn ook niet krokant meer dankzij meneer de slijptol met een staalborstelschijf (of hoe je dat ook noemt) erop:IMG_20190228_075542410.jpg
Ik vind die primer van de action maar vaag, zou ook iets met lichte roest moeten doen enzo maar ik vind het moeilijk om te zien waar ik al gespoten heb. Met als gevolg wat zakkers hier en daar die ik er een beetje uit heb geveegd, maar goed het zijn de koelleidingen dus daar zie je toch niks van.
Benzinekraantje was trouwens niet goed meer, ik ga toch eens kijken of het gaat werken met dat vacuumgebeuren.
IMG_20190222_143118157.jpg
Zou een dellorto moeten zijn maar het staat er niet op, dus ik heb het vermoeden dat het om een imitatie gaat. Maar goed, hij is exact hetzelfde en heeft ook een vacuum aansluiting plus dat er een nieuwe dellorto choke op zit.
IMG_20190220_154346730.jpg
Nieuwe Piaggio schroevensets van Ebay met 10 verse klemmetjes voor het geval dat. Ik wil namelijk geen roestige zooi op een schoon frame+kappen gaan zetten.
IMG_20190226_075428048.jpg
Drupje lijm doet wonderen
IMG_20190226_081128148.jpg
De originele handvatten, je hebt geen idee hoeveel zwarte troep er af kwam met Dasty erop. Daarna wat WD40 erop en in laten trekken, toen met een poetslap wat geveegd en ik vind het mooi zo.
IMG_20190226_081349180.jpg
Had 3 kuipen waarvan dit degene is waar geen barsten in zitten. Van de 2 kapotte heb ik een accukapje en kuiprand gehaald en hier op gezet.
Wat ik jammer vind is dat stuk waar je zadelslot doorheen komt. Niet het meest boeiende maar als ik ooit een nette voor een tientje op de kop kan tikken zal ik dat zeker niet laten.
Ding was goed smerig, maar Dasty is je beste vriend.
IMG_20190226_081606450.jpg
Geen idee hoe of waarom, maar dit stukje carter wat alleen dient om je spatbord aan vast te maken blijkt dus afgebroken te zijn. Aan het spatbord te zien is er aardig wat (onnodig) geweld gebruikt. Op zich geen probleem, kan m nog steeds goed vast zetten.
Het is altijd jammer om te zien hoe mensen hebben lopen beunen en slopen, maar goed ik denk dat je dat altijd zult blijven houden met scooters.

Ik heb bij de MC2 2 min of meer lege carters meegekregen dus heb er totaal 3, misschien dat ik daar wat mee ga doen, kijk wel.
Sowieso zitten in 2 van die carters nog de tandwielen en in 1 er van een goede krukas waar geen speling op zit, dus mooi, die ga ik er uit halen.

Verder heb ik nog een setje nieuwe Michelin Boppers besteld, 2 knipperlicht glaasjes achter (heb er maar 1 nodig maar wie weet kleurverschil met de oude) en een nieuwe zadelhoes.
Keek er van op dat ze die zadelhoezen nog hebben hier en daar en ze kosten geen drol (16 euro) Staat alleen geen Piaggio op maar Gilera, ach ja :rolleyes: Beter dan die carbonlook hoezen vind ik.

De banden zijn voor mij een logische keuze en ik vind het bopper profiel ook nog steeds een van de mooiere. Die soort van crossvoorband(Funky) zaten al barstjes in van ouderdom dus daar ga ik niet mee rijden en de achterband is el cheapo (Deestone)+zit verkeerd om. Geen zin om mijn scooter op te knappen en dan door een van die banden er voor zorgen dat ik dat weer kan doen :tearsofjoy: En tja, ik zit dan de komende 5 jaar weer goed qua banden.

Komende week/weekend ga ik nog het stuur en die beugels waar je je stepjes op hebt zitten ontroesten en spuiten, het frame wegbrengen en dan hopelijk die week er na het blok reviseren. Enige wat mijn broertje dan nog ff moet doen is nieuwe ophangbeugels maken voor de kappen zodat ik die erop kan glasvezelen.
Maar dat zal wel ongetwijfeld weer uitlopen :sweatsmile:
 
Last edited:
Ik hoop voor je dat ie gaat werken...

Heb er ooit een gehad die het plaatwerk voor 't gemak er maar af trok zonder 1 parker los te draaien. Parkers incl clip in het frame laten zitten met de kappen er los bij!!

Ja geen idee waarom die dat niet zou doen maar ik heb anders altijd nog de oude, alleen ff de sproeier overzetten. Heb er verder geen verstand van maar ik hoop ook maar dat ie t gaat doen :tearsofjoy: Die choke is iig wel dellorto op de een of andere manier

Haha ja wat moet je met die plastic zooi?
Zo erg heb ik het zelf nog niet gezien maar er was er een in de buurt die eens zijn spatbord vast wou zetten met een enorme parker en draaide m zo zijn benzinetank in. Was ook een vrij bekende figuur in de buurt zeg maar.
Gat in kap? Stuk vuilniszak en ducttape en het is weer dicht.
 
Woensdag ga ik het frame wegbrengen dus hier nog wat fotos
IMG_20190304_162743518.jpgHet gedeelte wat er uit is geslepen komt later weer terug, dan kijken hoe ik verf aan de binnenkant ga krijgen na het lassen.
Ik wil het hele frame roestvrij en in dat gedeelte blijft altijd troep zitten dat lekker gaat rotten, dus dan maar meteen goed.
Zat dus ook natte blubber in, nu lekker schoon.
Hier de delen die mijn broertje van de MC2 heeft overgezet naar het Typhoon frame.
IMG_20190304_162758635.jpgIMG_20190304_162809449.jpgIMG_20190304_162814818.jpg
Ook dit gedeelte van het MC2 frame afgehaald, omdat het in een betere staat is dan van het Typhoon frame zelf.
Weinig ruimte tussen voor het stralen misschien, ik weet het niet, dus dan maar zinkspray voor de zekerheid.
Ik ga ook vragen of het niet verstandiger is om geen 2k te gebruiken om te primeren, want het frame heeft aan 1 kant een soort dubbele "wand" met gaten.
Lijkt me onmogelijk om helemaal kaal te krijgen, laat staan te spuiten en 2k kan problemen krijgen met oude lak die dan nog blijft zitten mocht dat het geval zijn.
 
Het frame is nu al ruim een week weg, zou anderhalve week duren ongeveer. Is denk ik iets wat de man in kwestie tussendoor doet als hij tijd heeft, maar ach voor 80 euro inc 2k primer.

Qua inkopen ben ik bijna klaar en dat werd tijd ook.
Wat heb ik nog nodig?
tandwielolie
remvloeistof
kop en voetpakking set en pakking spruitstuk
slangenklemmetjes hier en daar

Ik vraag me af of die aandrijfriempjes voor je koelpomp lang meegaan, mijnes lijkt er nog goed uit te zien
IMG_20190314_155112779.jpg
Misschien preventief vervangen voor de zekerheid, zal de wereld ook niet kosten.
Maar goed, misschien raadt je het al: het blok is uit elkaar.
Komend weekend gaan mijn broertje en ik het weer opbouwen.
Het uit elkaar halen was wel een avontuuro_O
Er was namelijk weinig aan gedaan, maar toch veel gebeund.

Schroeven die ooit verwijderd waren die bij het verwijderen verziekt waren gewoon weer terug gedraaid enzo.
Er moesten hier en daar dus schroeven uitgeboord worden en met een torax er uit gedraaid worden.
Ik heb veel geluk gehad: Mijn broertje is een ervaren metaalwerker en de schroeven zijn er uit gekomen.
Waar is dan aan gebeund zou je denken?
Uhhhh ik denk dat er ooit iemand aan de ontsteking heeft gezeten.
Oliepompje is er ooit uit geweest. Beide dingen waarbij er schroeven in de carter zitten en de koppen helemaal dolgedraaid waren.

Ik heb gelukkig nog een paar carters liggen om op te oefenen en zodoende kwamen we er achter dat bij die dingen er bepaalde ringetjes enzo niet terug gezet zijn.
De koelvin op de vario is er ook nooit meer op gezet. De rollen zagen er verrassend goed uit en de V-snaar ook. Koppeling zal ik een beetje opschuren maar verder niks raars.

Waterpomp zat helemaal vast, moest kracht zetten om m te draaien dus mijn vermoeden dat er iets met de waterpomp was is dus zo.
Dan trek je de cilinder er ook af en dan zie je dit:
IMG_20190313_135310769.jpg
Ja dan start ie ook niet zo lekker he :weary:
Het lijkt langzamerhand alsof iemand meer zijn best heeft gedaan om er voor te zorgen dat ie niet start dan wel.

De pakkingen bestonden ook amper, was echt flut geworden. Raar dat de zuiger en cilinder eigenlijk nog in goede staat zijn.
Ik moet daarbij vermelden dat het membraamplaatje en uitlaatprop niet verwijderd waren. Dit ding heeft alleen zonder varioring gereden.
Jammer alleen dat ook er ook gebeund is met de uitlaat ophangen aan de cilinder, waren gewoon 2 bouten in gedraaid en dat is ergens niet goed gegaan want 1 schroefgaatje is niet goed meer.
Mijn broertje zegt dat er wel wat van te maken valt maar hij heeft een andere voor me liggen dus ik ga niet kloten en die er op zetten.
IMG_20190313_143257679.jpg
Dat omhulsel van de startmotor ga ik ook goed aanpakken, dus goed opschuren, ontvetten en spuiten.
En nee dat is geen water, dat is het blok droog uit de schuur.
IMG_20190313_145746150.jpgIMG_20190313_150345327.jpgIMG_20190313_150905596.jpg

Op zich ook niet zo erg dat het blok uit elkaar moet, die lagers hebben sowieso lekker gebadderd in de koelvloeistof, maar ze waren niet in slechte staat. Krukas ook 0 speling. Die heb ik dan ook een paar keer ingespoten met wd40 om vocht te verdrijven.
IMG_20190314_155030236.jpg
Benzinekraantje zat trouwens op een donorscooter die mijn broertje bij zijn nieuwe Typhoon heeft gekregen, mooi! :p
IMG_20190314_154324804.jpg
Dit is mijn oefencarter, maar het is om mijn NTT carter mee te vergelijken aangezien ik daar geen fotos heb gemaakt toen die vies was.
En die was nog een stukje erger dan deze.
Maar goed, dit is mijn NTT carter nu, na tandenborstel/afwasborstel werk, flink wat dasty en remmenreiniger en schuren met de boormachine.
IMG_20190314_153954338.jpg
IMG_20190314_154652060.jpg
Verder nog een wieldop gehaald, borgkap met splitpen nieuw, knipperlichten achter en 2takt olie, bochtje van carb naar luchtfilter, bougie.
Krijg tijdens het tikken van dit verslag een bericht dat ik morgen mijn frame op kan halen dus ben benieuwd, kan eindelijk het opbouwen weer beginnen een dezer dagen/weken. Als het ding maar vast kan rollen, scheelt al een hoop.
Zadelhoes is ook binnen maar op marktplaats verkocht iemand NTT spullen en die had een heel zadel wat nu onderweg is.

Ben blij dat het qua kosten bijna voorbij is :sweatsmile:
Het is straks in elkaar zetten en klaar.
Ik wil daarbij wel zeggen: ELKE schroef gaat kopervet op. Ik wil dat er nooit meer iets uitgeboord hoeft te worden.
Olie en vet zijn wat je zooitje in leven houdt, ik begrijp daarom ook niet dat ze vanuit de fabriek geen ingevette schroeven enzo gebruiken.

En dan maar hopen dat ie straks start (maar er is vonk)
 
Last edited:
Ik zou dit weekend het blok in elkaar hebben gezet maar de keerring van de waterpomp is kapot gegaan, dus ik ga straks weer een nieuwe set halen.

Frame is wel klaar trouwens
IMG_20190318_183917915.jpgIMG_20190318_183940024.jpgIMG_20190318_183953368.jpgIMG_20190318_184131729.jpgIMG_20190318_184159966.jpgIMG_20190318_190107910.jpgIMG-20190323-WA0002.jpeg

Het stuk dat er weer op gelast was moest van de binnenkant schoon gemaakt worden, verbrande primer enzo.
Van te voren aan mijn broertje gevraagd of hij het plaatje goed op wilde schuren voor het gelast werd.
Of de verf rond de lasnaden goed gaat blijven zitten moet nog blijken over een tijdje. Misschien dat ik er over een tijdje wat tectyl in spuit.
Het frame had hier en daar kleine beschadigingen/slordigheidjes van de spuiter wat ik voor de zekerheid weer kaal en vetvrij heb gemaakt om daarna 2k er over heen te kwakken.
Ik ben een zeikerd misschien, maar ik wil dat het goed gebeurt.
Toen werd het schuren en weer opnieuw ontvetten.

Action spuitbussen zijn goedkoop, maar met een reden.
Het dekt echt voor geen meter. Ik denk dat er een hoog gehalte aan oplosmiddelen in zit ipv verf.
Heb 4 x gespoten om er naar mijn idee 2 lagen op te krijgen.
Maar ach, het is gelukt.
:grin:
Ik vond het best moeilijk om geen zakkers te veroorzaken met sommige rare hoeken enzo, maar het resultaat vind ik uiteindelijk best goed.

Als je ooit een project wilt gaan doen met een frame zoals dit, raad ik je aan om het frame open te slijpen zoals ik dat gedaan heb.
Daar binnenin roest het het hardst namelijk vanwege de blubber die daar in komt en blijft liggen en een zandstraler komt daar niet allemaal bij.
Ondanks de 2k primer kon ik namelijk duidelijk zien en voelen dat er veel materiaal weg is daar, het is een beetje de Veluwe daar binnen :tonguewink:

Ik hoop maar dat het in 1 x lukt met die keerring een dezer dagen, kan het blok er weer onder en rollen.
Dan op mn dooie gemakje alles weer terug zetten en die kabelboom uitvogelen.

Trouwens nog rond gekeken voor stickers, kon alleen maar deze vinden, die ik eigenlijk ook het belangrijkst vind omdat die op mijn stuurkap gewoon echt super lelijk is geworden.

IMG_20190315_095609719.jpg

Ben het alleen niet zo eens met de prijs.
Ik vraag me af of ze echt denken dat er iemand zo achterlijk is om er zoveel geld voor neer te leggen.

Jammer maar helaas, dit gaat me gewoon te ver. Jammer ook dat er geen reproducties van zijn. Voor 5 euro zou ik het nog geinig vinden zeg maar.
 
Last edited:
@NGZSP bedankt!

Ok, ben begonnen aan het opbouwen.
Psychologisch lesje, kan ik je vertellen.
Ben niet zo geduldig en deze scooter geeft zich niet snel gewonnen :tearsofjoy:
Er zijn momenten dat ik het ding wel kan verbranden. Ff afstand nemen, ga chillen, kijk er later weer naar, vraag hulp, etc.

Met mijn broertje samen de waterpomp, krukas en lagers er in gezet, dit keer ging de keerring van de waterpomp er weer niet er in.
Opnieuw goed ingevet, ding wil er gewoon echt niet in. Had een extra meegenomen voor het geval dat.
Op internet kijken hoe een ander het doet, tikkie klaar. Waarom lukt het mij niet?
Schuurpapiertje, klein beetje opschuren, met pijn en moeite eindelijk dat teringding er in.

Keerring van de lagers er in, krukas liep ineens stroef, toch iets te diep misschien. Blok weer uit elkaar, keerring voorzichtig er uit en blok weer dicht. Opnieuw goed gemeten, keerring er in, krukas loopt toch stroef.
Misschien nieuwigheid, wie weet. Heb het opgemeten hoe diep die moet dus het moet gewoon kloppen.
Recht zit ie ook.IMG_20190406_120340570.jpgIMG_20190406_121554458.jpg

Ach, het zit allemaal nu :rolleyes:
Ja die ene olieslang hoort er niet, maar had m er gewoon ff in gedaan voor het idee.
De halfpully van de ntt had geen koelvin-ding er op, heb die van mn broertje meegenomen, blijkt dat dat ding vóór de moer weer anders is. Andere halfpully inclusief koelvin van mn broertje er op, hoera.

De TNT voorvork moest er op en had een buzzetti lagerset inclusief lagerschalen enzo.
Kreeg m er niet op, had de ring verhit, voorzichtig geramd maar pastte niet.
Was wat staal opgekruld, toen ik de ring verwijderde kwam dat in mijn duim en brak daarin af.
Nou ja, toen maar wat geschuurd en de ringen gingen er op.
Maar toen kon het stuur er niet op. Blijkt dat die nieuwe lagerschaal ofzo veel dikker was dan het origineel.
Maar van de oude voorvork afgehaald en een beetje netjes gemaakt.
IMG_20190407_153305445.jpg
Dat is dus het verschil en als je daar niet op let én je hebt een complete set, ga je er van uit dat het allemaal is zoals het hoort. Blijkbaar niet :tearsofjoy:

Naar De Sprint gegaan, banden erop laten zetten, achterband zat zelfs een binnenband in :tearsofjoy:
Voorband was trouwens nog nooit vervangen volgens mij, een "Funky" crossband, iets wat ik me nog kan herinneren van toen die dingen nieuw waren, ik had die op mijn typhoon destijds. De barsten van ouderdom zaten er in.
Nu 2 nieuwe boppers dus nu staat ie er op.

IMG_20190408_162252791.jpg
De velgen moeten trouwens een keer gespoten worden, zit hier en daar wat corrosie.
Maar goed, dat heeft de standaard ook, iets wat mijn volgende winterprojectje gaat worden.
Want voor nu ben ik er een beetje klaar mee, zowel financieel als... iets anders.
Achteraslagers moeten eigenlijk ook vervangen worden, axiale+radiale speling. Dacht eerst alleen axiaal.
Ik zie wel of die er deze zomer mee kan rijden.
Of misschien binnenkort alsnog, ik wil gewoon dat ie eerst start.

Dus het blok heeft: nieuwe lagers, nieuwe waterpomp, nieuwe keerringen, nieuwe pakkingen overal, nieuwe zuiger+zuigerveren.
Was trouwens blij met de carters van de MC2, kleine dingetjes ontbraken op het blok van de NTT, en soms wist ik niet precies meer hoe iets moet.
Kon dus afkijken en dingetjes er af slopen. 1 carter is zelfs nog bruikbaar, geen afgebroken boutjes enzo.
Leek eerst een beetje een nutteloze koop maar achteraf ben ik er echt blij mee.

Subframe pastte trouwens niet. Tijdens het proberen om dat ding er op te zetten de lak van het frame beschadigd. Vet werkte ook al niet.
IMG-20190408-WA0000.jpeg

Ik had nog primer in de schuur, druppie er op en dan een druppie zwart
IMG-20190408-WA0002.jpeg
Dat zijn die momenten dan vloek ik behoorlijk.
Heb het subframe maar aangepakt.
IMG-20190408-WA0004.jpeg
P120, subframe passend gemaakt en opnieuw gespoten.
Ik weet het, andere volgorde in het verslag, maar het schoot me net te binnen.

Nou ja, ik dacht: laat ik de voorkant maar op gaan bouwen en beginnen met de koeling.
Eerste instantie dachten we dat de het frame op de beugels voor de koeling hetzelfde was.
Ik laat je nu 2 fotos zien, dan zie je waarom het niet past. Niet naar gekeken in het begin.
Morgen komt mijn broertje dus weer ff slijpen en lassen.

IMG-20190408-WA0019.jpegIMG-20190408-WA0021.jpeg

Ik word er niet vrolijker van, helemaal niet nadat het frame zo mooi strak was, maar goed het is niet anders.
Hopelijk is hij komend weekend klaar ;)
Nou ja, klaar, op die paar kleine dingetjes na dan die ik in de herfst aan wil pakken.
En dan mag ik na de winter waarschijnlijk de weg op er mee met een helm op mn kop.
Denk dat ik dan gewoon het framenummer van het originele frame afslijp en op dit frame overlas.
Geen zin om weer in een frame te investeren.

Ach ja, we zien t allemaal wel
 
Gewoon je tijd nemen, jezelf beloven om 'm niet te verkopen en dan komt hij na een tijdje helemaal af ;)
Die stroeve krukas nadat je, je lager/krukas keerringen erin hebt gedaan is wel opgelost als je 'n paar km's heb gemaakt, moet een beetje inslijten.
je stationair toerental is daar zelfs al genoeg voor.
Mooi dat je de jaren 90 scooters ook in leven houd!
 
:tearsofjoy:Tja, iemand moet het doen he
Ook al is het maar om de herinnering aan een mooie tijd.
Ja je hebt gelijk, dat is ook iets waar ik mezelf af en toe aan moet herinneren; neem de tijd.
Vroegah was t een cilinder of remblokken vervangen en alles was weer ok, met restaureren stort je jezelf in het diepe en mag je meteen ALLES doen :tearsofjoy:
Ik noem het ook maar restaureren want een beetje opknappen is het al lang niet meer.
Soms vergeet ik ook van hoe ver dit ding komt.
Nu lekker uitvogelen hoe alles ook alweer zat enzo.

Nou ja, nu ik toch bezig ben, heb niet stil gezeten dus een miniupdate maar dan.

Ipv die ene beugel er af slijpen en een andere er op lassen bedacht ik dat als de bovenste rand er af geslepen word, het hele zooitje wel eens zou kunnen passen, en tada.

IMG_20190412_084330275.jpg

Ondertussen de benzinetank, olietank, kabelboom, remsysteem en nog wat dingetjes er op gezet.
IMG-20190415-WA0004.jpeg
Moet alleen nog 2 slangenklemmen halen voor het slangetje naar de cilinderkop.
Ben uren bezig geweest met de voorrem trouwens, ding wilde maar niet ontluchten.
Met een knijpspuit van anti onkruid spul op een slangetje heb ik er veel lucht uit kunnen pompen maar ding bleef ergens lucht vandaan halen.
Gisteravond laat ging ik naar de wc en ineens dacht ik van "fuck it" en heb de nippel er uit gehaald, dik vet op de schroefdraad, alles nagekeken of t goed vast zat en na 10 minuten kwam de druk.


Zoals ik al zei; je mag met restaureren meteen ALLES doen. En bijna elk dingetje komt met moeite. Soms zelfs vrij onlogische dingen, zoals een koelleiding.
Pastte gewoon niet, kwam niet recht onder het gaatje in het frame. Moest m een beetje buigen om m passend te krijgen. Scheelde bijna een centimeter.
Terwijl die gewoon onder een zelfde frame vandaan komt :rolleyes:

Ben blij dat het frame en subframe recht zijn trouwens.

IMG-20190408-WA0014.jpeg

Jaja, woonkamer als garage, de voordelen van weer vrijgezel zijn.
Maar toch liever een wijfie hoor ;)

Mijn broertje was aan de slag gegaan om beugels te maken voor de kappen, als het gepolyesterd is laat ik het zien.

IMG-20190413-WA0001.jpg

Prop heeft ie ook maar uit de uitlaat gehaald, niet dat ik er voor altijd mee ga rijden maar ik ga mijn hand op de knip houden.
Uitlaat heb ik in principe al dus hoeft niet per se vervangen te worden.
Wil er later een sito plus op hebben sowieso als die zich een beetje "bewezen" heeft, net als een malossi vario.
IMG-20190413-WA0007.jpg

De aansluitingen van de toeter zaten nog netjes verpakt van uit de fabriek. Er zat geen toeter op, heel vaag.
Op de sloop-typhoon van mn broertje zat een mooie, dus die zit er nu op.
100 db staat er op, dus mensen horen me wel daarmee.

IMG-20190415-WA0006.jpeg

Ben nu met de achterrem aan het kloten, op de een of andere manier was die te lang, broertje kwam met een andere kabel en dat maakte geen verschil.
Moer er tussenuit gehaald en nu remt ie, maar hoort eigenlijk niet. Moet ergens een soort van opvulring tussen zodat ie niet helemaal aangedraaid hoeft te zijn om te remmen.

Misschien dat ie komend weekend af is, anders het weekend daarna. Morgen moet ie gewoon starten trouwens, dus wordt spannend aangezien hij nooit gedraaid heeft in mijn bezit.

Wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen. Tot de volgende update :)
 
Heb de kappen gepolyesterd.

Heb eerst wat restanten weggebroken met een klein plat tangetje waar ik het handig vond om de kap glad te maken voor de ophangingen.
IMG_20190417_135704338.jpgIMG_20190417_141314845.jpgIMG_20190417_142226726.jpgIMG_20190417_143240531.jpgIMG_20190417_143513130.jpgIMG_20190417_163956850.jpgIMG_20190417_145510855.jpg

IMG_20190417_164012822.jpgIMG_20190417_164020736.jpgIMG_20190426_160751690.jpgIMG_20190426_160801714.jpg

Dit was wel de moeilijkste om te doen trouwens, die hoeken enzo
IMG_20190426_160812991.jpg

Gister met mijn broertje meer dan 3 uur bezig geweest die voorkap er op te krijgen, wilde gewoon niet passen of spanning overal. Uiteindelijk wel gelukt maar mijn geduld was meer dan op om het af te maken.
Moet ook nog ff kijken hoe ik de kabelboom bij het stuur en de gaskabel moet doen, de kabelboom knelde de gaskabel af waardoor het stuur een beetje bleef hangen en daarmee ook de gashendel.

De nieuwe carburateur die ik had gekocht via marktplaats was dus een imitatie.
Heb er stiekem op gereden natuurlijk, maar bleef lekken bij de vlotterbak, kreeg m niet stabiel stationair of afgesteld.
Geen idee waar ik m vandaan heb, maar ik had dus toch een dellorto 17,5 liggen ergens en die er op gezet met een 64 sproeier uit de imitatie carb en de choke die daar op zat.

IMG_20190426_120312701.jpg

De originele heeft een veel grotere poort en kijk ook eens voor de gein naar de poort in de imitatie carb.
Heb er in eerste instantie niet naar gekeken maar toen ik ze ging vergelijken begon ik het te begrijpen.
Daarom, als je een carb haalt van marktplaats ofzo, vraag duidelijke fotos rondom zodat je geen neppe shit krijgt.

De cilinder die ik van mijn broertje heb gekregen is dus echt van de darkdream runner.
Hij moet nog afgesteld worden maar dat ding beukt wel. In het begin een dipje, zullen dus nieuwe (iets sterkere) trekveertjes in gezet moeten worden, maar voorbij dat ieniemienie dipje schiet ie er toch echt vandoor haha. Rijdt zo soepel ook, dit is m. Mijn broertje was ook meteen verliefd op het zadel, want die ntt/nrg zadels zitten echt heerlijk.

Had een sito plus op marktplaats besteld voor 32 inc verzend, blijkt dus een oplichter te zijn. Heeft zijn account verwijderd ook en verder kun je niks doen. Ja ik heb het banknummer maar ja, wetgeving enzo he, slappe hap.
Heb m nu maar besteld op m2trading, dan maar wat duurder maar dan heb ik m wel en zonder een spatje roest.
Dan kan het afstellen beginnen. Ding verzuipt ook als die in de schuur staat, moet ff de vlotter en vlotternaald bekijken nog ook.
Maar we zijn er bijna
 
Last edited:
Had een paar weken geen zin meer, ophangingen aan het frame aan de voorkant hadden we toch niet goed gedaan dus de kappen hadden spanning.

We hebben dit dus afgelopen weekend gebeund ipv netjes gedaan en ineens gaat alles goed :rolleyes:
Ook nog gestoeid met de vlotternaald, de originele hield de boel open en verzoop mijn scooter in de schuur, die uit de imitatiecarb hield m dicht.
Eentje van mijn broertje er in gedaan en voila, probleem opgelost.

Heb ondertussen de sito plus uitlaat er op gezet en de malossi vario klaar liggen, maar die gaat er pas op als de scooter goed afgesteld is.
IMG-20190511-WA0000.jpeg
Ook dat ging niet in 1 keer goed :rolleyes: Maar ach, ff gefreesd.

Daarna ook niet, ding maakt best wat geluid ook al zit ie goed op de cilinder dus daar heb ik n mailtje over gestuurd naar m2trading.
Die dingen horen heel stil te zijn, zoals n standaard puch uitlaat.

En nu is hij klaar, soort van. Begonnen met afstellen, gaskabel zit toch niet helemaal lekker dus daar moet ik ook wat aan gaan doen.
Gaskabel blijft een beetje hangen als ik naar rechts stuur namelijk, kleinigheidje.
Vandaag voor de zekerheid nog een nieuw spruitstuk gemonteerd en een malossi inlegfilter.
Zelfs met de luchtschroef helemaal dicht had ie nog te veel lucht. Gaat een stuk beter nu.
IMG_20190514_154719704_HDR.jpg
Ondanks zijn slechte afstelling rijdt ie best goed (heb hierover een vraag gesteld op het forum), en als scooter op zich rijdt ie lekkerder dan mijn Liberty.
Veel comfortabeler en wendbaarder.
Voor het mooie zou ik m kunnen laten spuiten, ik vind het het niet waard, misschien ooit.
OF je laat m netjes spuiten, OF je vindt dat hij er voor zijn leeftijd best netjes uit ziet en niet zeuren over een paar krasjes.
Het heeft wel iets meer gekost dan dat ik had gehoopt ;')
Maar het was een leuk en leerzaam project voor de winter.

Het demonteren en schoonmaken van onderdelen was leuk, blok uit elkaar trekken en reviseren was leuk, frame voorbereiden was leuk, het in elkaar zetten was helaas wat minder leuk omdat bijna niks vanzelf (meer) ging.
Qua frame aan de voorkant was het meer de schuld van mij en mijn broertje, we dachten wel alles goed uitgemeten te hebben, misschien klopte het ook wel, toch ging het niet.
De rest leek het wel of het een eigen leven leidt, of dat ding was me gewoon aan het trollen.

De remklauw van de MC2 is naar mijn broertje gegaan trouwens, ding was zijn geld dus dubbel en dwars waard. Moet ie alleen een revisiesetje voor kopen. Advies: koop geen DMP remklauw. We hebben van alles geprobeerd maar dat ding komt niet op druk. Origineel van brembo worden ze niet meer verkocht helaas :(
Nog meer advies: koop geen imitatie knipperlicht kapjes, passen voor geen meter dus zonde van je geld.

Het zadel dat ik bij de NTT spullen had wilde mijn broertje graag hebben voor zijn Typhoon, laat ie ooit wel een keer bekleden.
Zadelhoes die niet past heb ik na 3 x mailen mijn geld voor terug gehad, werd namelijk een beetje boos. Mag hem wel houden, dat dan weer wel.

Het originele frame ga ik toch proberen te redden. Ik zal de zandstraler vragen om mij te bellen als het frame toch niet meer te redden is.
Zal aan de achterkant in ieder geval een stuk laswerk hebben voor mijn broertje, ik heb niet veel hoop maar wie weet.

Van mijn broertje een volle accu gekregen, had ie nog ergens liggen en snachts opgeladen. Alles werkt op deze scooter op de kilometerteller na.
Dat wieltje werkt niet, boeit me ook niet zo maar zal er binnenkort eens eentje halen aangezien je dat een WOK op kan leveren.

Zal van de winter het lager van de achteras vervangen en ooit als ik wat dikker in het geld zit zal ik de achtervleugel en de wielen laten stralen+coaten.

Het mooie weer komt er aan dus voorlopig af en toe ff lekker een stukje rijden samen met mijn broertje :)

Dat was het verslag voorlopig ;)
 
Last edited:
Ik had m bijna afgesteld, koppeling uit mijn liberty en de malossi groene drukveer zijn een goed combo. 7.6 gram rollen er in met een nieuwe V-snaar want die piepte. 84 sproeier, met 78 was die net iets te licht naar mijn idee. Toch maar naar de brommerzaak om een 82 te halen zodat ie misschien iets feller reageert. met 84 sproeier vond ik m wel mooi bruin maar goed.
Dan zou die af geweest zijn.

Ik steek over waar de autos van links komen, kijk goed, niks aan de hand. 10 meter verder komen ze van rechts.
Geen idee hoe ik me daar ineens bevond, ik kijk ook altijd heel goed uit in het verkeer maar het enige wat ik me kon herinneren was:
Ik was aan het oversteken blijkbaar en ineens kwam er iets zwarts dichtbij.
BAM. Ik vlieg van mijn scooter af. Enige waar ik denk terwijl ik "vlieg" is "neeeee niet die scooter".
BMW 5 serie. We reden allebei niet hard gelukkig.
Kon mijn schouder niet meer bewegen, knie deed zeer maar kon wel opstaan en lopen.

Vrouw was erg geschrokken maar vroeg bezorgd: Gaat het meneer?
Ik vertelde hoe ik me voelde en ik merkte dat ik me te druk maakte door al die adrenaline en ff moest gaan zitten en mocht van haar in haar auto zitten.
Ik vroeg hoe het met haar ging en ik legde uit dat ik ook echt geen idee had hoe dit gebeurd moet zijn.
Denk een soort van blinde vlek ofzo, omdat ik nooit ongelukken heb.
Ambulancepersoneel zei dat mijn schouder een goede opdonder heeft gehad maar dat verder alles gelukkig in orde is.
Politie wilde me naar huis brengen zodat ik later de scooter op kon halen.
Ik zeg nou ik ga wel proberen er mee te lopen, dankjewel.

Verderop startte hij gelukkig wel, heb het stuur recht geschopt en ben naar huis gereden.
Ik zal later wel wat fotos plaatsen. Alle kappen hebben schade, zo op het eerste gezicht valt het wel mee.
Het was dan ook geen harde tik, frame staat recht, zadel en vleugel zijn heel etc.
Uitlaat wel gebogen.
Maar ja, scooters zijn plastic fantastic, je wordt aan de ene kant geraakt, dus daar schade, dan valt ie op de andere kant, daar ook schade.
Zijn iig niet afgebroken bij de ophangingen die ik heb gemaakt :innocent:

De kappen zijn op zich wel te redden, maar dan moeten ze ook gespoten worden.
Mijn broertje baalde er van en wilt mij helpen, hij gaat vanmiddag een NTT halen voor me voor de kappen. Is net zo duur als mijn kappen fixen en ze laten spuiten zei hij. De "rest" is gewoon onderdelen voor het geval dat, al zal er een hoop aan versleten aan zijn natuurlijk. Ik heb bijna alles nieuw dus dat wordt gewoon over gezet. Misschien dat wat er van die NTT over blijft plus mijn schadekappen bij elkaar een leuk nieuw winterprojectje kan worden. Ik heb nog nooit kappen gespoten, kijken of ik er eventueel wat van kan bakken.
Weet ie nog niet, maar dan maak ik een 2e NTT zodat we er allebei 1 hebben ;)
Of een NRG o_O

Ik heb ook mijn les geleerd nu, kwam vlak naast de stoeprand terecht ook al reed ik rustig.
Samen gaan we het frame opknappen waarna ik het laat stralen en dan spuiten we m met 2K.
Gewoon helmpie op, klaar.
Hoe ik ook baal van dit alles, ik mag blij zijn dat ik die stoeprand niet heb geraakt met mijn hoofd.
Mocht het ooit gebeuren, dan maar met een helm op want ook met 20-30 kun je doodgereden worden.
Dan zou die vrouw ook nog erger geschrokken zijn en wie weet wat nog meer.
Ik zie dit gewoon als mijn warningshot en ik héb de scooter nog.

Mijn van Typhoon naar NTT gelaste frame gaat het frame van mijn broertje zijn Typhoon vervangen aangezien daar 0 roest op zit enzo en die van hem vrij gaar is.

tot binnenkort
 
Back
Top