Puch maxi standaard opvoeren.

Status
Not open for further replies.

speedfigh2xrace

Well-Known Member
Hello,

Ik wil graag mijn puch wat harder laten lopen maar wil eerst wat advies hebben voordat ik er wat mee ga doen.

stnd 50 cc cilinder erop zitten
12 mm bing carburateur
64 sproeier
proma gp uitlaatje

Ik wil er ongeveer 70/75/80 km/h mee gaan rijden. Ik zat te denken aan een andere cilinder maar weet niet of ik naar 50 cc snel moet gaan of 70 cc en welk merk het beste is. Verder hoeft er niet veel te gebeuren met de carburateur volgens mij 15 mm is alleen nodig bij 70 cc? Verder tips en wat voor sproeier kan ik er het beste op zetten?

Ralph8P
 
Advertisement - register to remove this

50cc loopt niet echt snel zo , zal maximaal een keer 70 km lopen , met een juiste tandwielverhouding , maar een 50cc moet aardig wat toeren draaien voor het wat doet , en trekt vaak ook vrij sloom.

ik zou zeker voor een 70cc gaan , alleen al voor de trekkracht.

alleen het cilindertje en een juiste afstelling van sproeier en tandwielen zou je toch wel 80km/h moeten halen.

ik vind 64 wel heel erg groot ,zit er geen filter achter oid?

15mm is niet nodig op een 70cc , tuurlijk het zal IETS meer doen , maar stel je je geen wonderen voor oid.

er zijn heel veel merken , goedkope merken , dure merken , het is maar net wat je wilt uitgeven.

je hebt ook complete kitjes met cilinder , kop en spruitstuk en carburateur.

zoiets bijv. , maar een basispakket zegmaar :

http://www.jmpb.nl/store/index.php?act=viewProd&productId=1982
 
Oke ik wilde eigelijk ook al voor een 70 cc gaan.
Tandwieltjes kun je neem ik aan gewoon tellen toch hoeveel het er zijn?
Ik heb nooit aan een brommer gewerkt nog:p vandaar ik heb voorheen een speedfight 2 gehad. ik heb hem net 2 dagen.
Verder wat bedoel je met een filter bij de sproeier?

Hij is helemaal standaard hij loopt goed maar rijd echt zacht en wat je zei hij trekt super langzaam op.
Ik kan hem zelf tegenhouden bij vol gas.

Wat raad je me precies aan als ik zo'n pakket neem waar jij mij een link van gaf wat voor maat sproeier ongeveer en tandwiel verhouding?
Kan het anders kwaad als ik deze erop laat zitten?

Maar bedankt alvast ik heb hier heel veel aan!
 
Last edited:
tanden kun je tellen ja , maar vaak staat het er ook wel in geslageg/gestampt hoeveel het is.

wat ik bedoel met de sproeier is dat ie erg groot is , normaal zit je kleiner met zo'n setup , dus vraag ik me af wat voor filter je hebt.

als je dit setje neemt zul je de sproeier opnieuw moeten afstellen , maar wat voor sproeier dat is kan ik niet precies vertellen ,het beste kun je een beetje te groot beginnen ,dan inrijden en dan nog eens goed afstellen.

ligt er ook aan of je een standaard filter gebruikt of het filter wat erbij zit.

tandwielverhouding is ook moeilijk te zeggen , ik probeer altijd eerst eens wat ie doet met een 16-45 tandwielverhouding (45 tandwiel zit er vaak op @ maxi), met 70cc zal ie waarschijnlijk dan iets teveel toeren draaien op top , dan kun je nog naar een 17 tandwiel gaan eventueel , maakt ie dan nog teveel toeren zou ik het achtertandwiel aanpassen ,maar dat kan altijd nog.
 
Oke is goed ja ik heb gewoon een standaard luchtfilter zo'n grote:p
maar ik wil er een schuim power filter op gaan zetten als ik 70 cc neem en voor een proma gp uitlaat is dat volgens mij geen probleem he?
Verder met sproeier moet wel gaan lukken weet je of ze sproeiers voor een puch gewoon in een fietsenzaak verkopen of moet ik het via internet doen?
 
je zou het spruitstuk ook nog uit kunnen boren

Daar heeft hij niets aan als hij geen grotere carburateur heeft. Het originele spruitstuk is goed voor een 12mm carburateur. Pas als je een 15mm koopt, kun je je oude spruitstuk uitboren, of een 15mm spruitstuk kopen.
 
mja , wat kost een spruitstukje ? ;)

en dan heb je een goeie ipv een vernaggelde ..

verder , als je het spruitstuk uitboort terwijl je een 12mm hebt maak je dus de doorlaat groter dan dat ie eigenlijk moet zijn , en zal dus de snelheid van de aangezogen lucht minder worden...

al met al niet verstandig..

l
 
Die sproeier is toch niet te groot?
Ik heb m'n Puch van een vriend tijdelijk gekregen met 58 erin, veel te klein.
Toen 70 erin, steeds getest en 68 was het beste.
Zelfde setup overigens.
 
Zou kunnen... Hij loopt ook niet zo snel.
Mijn vader gaat hem nog wat beter afstellen.
Ontsteking kan niet vroeger en dat loopt op dit moment het beste :S
Maargoed zullen er een paar pakkingen verrot zijn ofzo?
 
ontsteking moet je gewoon in het midden zetten , dan is het altijd goed en geeft het zeer goeie prestaties ,vaak word er veel te veel mee gekloot!!

of afstellen op 2,2 , maar dan met een een afstellampje voor contactpunten omdat je anders niet precies kunt afstellen. mja , die heeft niet iederen.

in het midden is altijd perfect.

bij een puch maxi kan zoveel zijn , klassieke problemen zijn slechte contactpunten , condensator , spoel , en kan daardoor wel lopen maar minder..

ook cilinder en zuigerspeling is belangrijk ,en dat is bij puch HEEL vaak niet goed , en dat kun je niet zien maar moet worden gemeten met een goeie micrometerset.

verder heb je @ maxi nog dingen zoals lekkende pakkingen , maar ook vaak kromme spruitstukken ,uitgeboord (dus vernaggeld) , lekkende carbs op het spruitstuk , slechte keerringen e.d.

alles moet goed zijn , en dat begint dus met je krukas al ,het hart van de motor.

ik pak zo'n blok altijd gewoon uit elkaar ,nieuwe lagers en keerringen , nieuwe contactpunten en condensator minimaal en ik meet de cilinder op , kijk of het spruitstuk recht is en niet versleten , de kop goed is , tapeinden etc..

kost je nu een beetje geld maar dan heb je in 1 keer een goed blok , terwijl de meesten gewoon om het probleem heen sleutelen , en dan veel te veel loshalen steeds , gevolg is kapot draad etc. en dan ben je verder van huis.
 
ontsteking moet je gewoon in het midden zetten , dan is het altijd goed en geeft het zeer goeie prestaties ,vaak word er veel te veel mee gekloot!!

of afstellen op 2,2 , maar dan met een een afstellampje voor contactpunten omdat je anders niet precies kunt afstellen. mja , die heeft niet iederen.

in het midden is altijd perfect.

bij een puch maxi kan zoveel zijn , klassieke problemen zijn slechte contactpunten , condensator , spoel , en kan daardoor wel lopen maar minder..

ook cilinder en zuigerspeling is belangrijk ,en dat is bij puch HEEL vaak niet goed , en dat kun je niet zien maar moet worden gemeten met een goeie micrometerset.

verder heb je @ maxi nog dingen zoals lekkende pakkingen , maar ook vaak kromme spruitstukken ,uitgeboord (dus vernaggeld) , lekkende carbs op het spruitstuk , slechte keerringen e.d.

alles moet goed zijn , en dat begint dus met je krukas al ,het hart van de motor.

ik pak zo'n blok altijd gewoon uit elkaar ,nieuwe lagers en keerringen , nieuwe contactpunten en condensator minimaal en ik meet de cilinder op , kijk of het spruitstuk recht is en niet versleten , de kop goed is , tapeinden etc..

kost je nu een beetje geld maar dan heb je in 1 keer een goed blok , terwijl de meesten gewoon om het probleem heen sleutelen , en dan veel te veel loshalen steeds , gevolg is kapot draad etc. en dan ben je verder van huis.

Ontsteking van een standaard puch maxi dus met 50cc en 12mm enzo kun je het best afstellen op 0,8-1,0mm voorontsteking, aldus www.puchmaxi.nl
 
dat is niet zo...

0,8 is veel te veel voorontsteking voor een gemiddelde puch..

en een std puch al helemaal niet , iig gewoon op het midden zetten dat is altijd goed..

en hoe wil jij overigens een puch maxi ontsteking afstellen? heb je een lamp waarmee je kunt zien dat de contactpunten openen?

want zonder die lamp is het puur gokken wat je doet...
 
Dat is waar, maar misschien kun je testen wat het beste loopt?
Wat jij noemt geloof ik best dat dat zo moet, maar dan heb je theorie.
Het moet het uiteindelijk in de praktijk ook doen.
Dat zal ook wel, maar zonder theorie lukt het misschien ook wel aardig in de richting.
(Het beste is om het van jou erbij te doen lijkt me.)
 
mja , ik heb enige jaren praktijkervaring met behoorlijk wat puchjes en puch blokken ,en Tomos bijv.

ik weet dat wat ik zeg ook gegrandeerd goed loopt mits alle onderdelen ook in goeie staat zijn..
 
Naja zo'n lamp heb je net per sé nodig, valt me je ogen ook nog wel te zien maar dan moet je wel weten wat je doet natuurlijk. Ik heb hier op mijn ex-puch ook de ontsteking eens afgestelt volgens die site, en toen liep hij dus echt perfect. Volgens die site is overigens ook wat nauwkeurig als ''gewoon in het midden zetten''. Onder een ontsteking afstellen hoort natuurlijk ook de opening van de contactpunten afstellen.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top