puch maxi nieuwe uitlaat wat voor set-up?

janpeter

Well-Known Member
Hallo,
ik heb een puch maxi met een originele set-up en ik wil er een proma/technigas-circuit uitlaat ondergooien, wat moet ik dan nog meer aanpassen?(wat voor maat en merk is aan te raden)
carburateur?
sproeier?
spruitstuk?
luchtfilter?

alvast bedankt,
Jan Peter
 
Advertisement - register to remove this

mja , je verwacht toch niet dat je echt veel sneller gaat?

de sproeier zal iets groter moeten.

verder KAN het zijn dat er 1 maatje groter voortandwiel op kan ,als ie genoeg toeren maakt iig.

verder nergens aankomen.
 
oke, ik kwam dit tegen op www.puchmaxi.nl:

cilinder: 50cc carburateur: 15mm Bing sproeier: 72 gasnaaldstand: 4e luchtfilter: Panty Uitlaat: Proma Circuit vertanding: 14-36 snelheid: 70kmph dit zou mischien wel leuk zijn, dan een andere vertanding, zodat ik 60 rijd ong. en snel op kan trekken, klopt dit ongeveer of niet?
iemand trouwens wel eens van een Panty filter gehoord?
 
Last edited:
degene die jou zoiets aanraadt is een enorme klootzak!!

alleen een superbeunhaas gebruikt een panty op een bromfiets!!

en de gasnaaldstand kun je nooit zeggen , in het midden zetten of 2e van onder en dan de sproeier afstellen..

verder is een 15mm onzin op een std cilinder!

sproeier 72 is erg groot ,een standaard luchtfilter rijdt prima , zelfs nog met 15mm met 70cc!!

verder is de tandwielverhouding ook onzin , het standaard achtertandwiel is 45 , en dat kan prima zo blijven en is ook beter zelfs.

je moet werken met voortanwielen , en niet met achter.

en je kunt voor hoogstens 1 tandje groter , en meer ook niet.

je kunt veel beter gewoon een 70cc kopen met een andere uitlaat en het juiste voortandwiel erop zetten ,even sproeier aanpassen en het rijdt stukken beter..
 
ik heb het ook niet over een ander blok...

alleen een andere cilinder ..

en boeie dat ie gekeurd is op 50cc , te hard is te hard of dat nu met 50cc of 70cc is boeit helemaal niks..

en een std 50cc zal niks sneller gaan lopen , wat je er ook op zet..

de sproeier stel je af door een andere maat sproeier in de carburateur te draaien ,en door veel ervaring..

ik zou als ik jou was helemaal niet zelf aan die brommer lopen sleutelen, zo te horen kan er meer mis gaan dan goed..
 
nou bedankt,
ik dacht eigenlijk dat er zeker wel vermogen te winnen was met andere oplossingen dan een grotere cilinder en dat een uitlaat ook veel uitmaakt, als dat niet zo zou zijn, waarom praat iedereen er dan over?
Als ik er een 70cc cilinder op zou zetten in plaats van een nieuwe uitlaat, wat zou ik dan nog meer aan moeten passen voor de cilinder, behalve sproeier en carburateur?
ik heb trouwens al meer gesleuteld aan mn puch, de ontsteking afgesteld, de wielen ge(de)monteerd en een rem vervangen en meer van dat soort dingetjes, ik vind het wel leuk om er wat van te leren.
 
Een grotere bing maakt weldegelijk verschil. 15 t.o.v. een 12 mm scheelt niet veel, maar net een beetje extra. Maar ik zou als ik jou was eerst even alles nalopen. Dus staat je Carb. nu goed, sproeier net iets groter inderdaad. Daarnaast even de ontsteking nalopen, want dat scheeld enorm.
 
bedankt, ontsteking staat nu perfect(met een voelermaat gedaan, scheelt enorm), maar hoe moet je je carburateur afstellen, behalve de stationair?
 
als je de carb loskoppelt, dan draai je de vlotterkamer(halfronde deksel aan de onderkant) eraf. Benzinekraantje wel ff dicht doen. Let er ook op dat er in de vlotterkamer zelf ook nog benzine kan zitten. In het midden zit een schacht met daarin een sproeier. Deze kun je met een platte schroevendraaier er uitdraaien.Wel eentje nemen met de juiste pasvorm, want je draait die sproeier zo stuk. Een 15mm Bing is idd niet nodig, ookal omdat de inlaat op de cilinder(nieuw Type)hooguit 12mm is. De reden waarom 14-36 ook niet handig is: voordat je het weet heeft ie het frame doorgezaagd, waar de uitlaatsteun aan vastzit.
 
als je de carb loskoppelt, dan draai je de vlotterkamer(halfronde deksel aan de onderkant) eraf. Benzinekraantje wel ff dicht doen. Let er ook op dat er in de vlotterkamer zelf ook nog benzine kan zitten. In het midden zit een schacht met daarin een sproeier. Deze kun je met een platte schroevendraaier er uitdraaien.Wel eentje nemen met de juiste pasvorm, want je draait die sproeier zo stuk. Een 15mm Bing is idd niet nodig, ookal omdat de inlaat op de cilinder(nieuw Type)hooguit 12mm is. De reden waarom 14-36 ook niet handig is: voordat je het weet heeft ie het frame doorgezaagd, waar de uitlaatsteun aan vastzit.

oude type cilinder heeft het ook geen nut , vaak genoeg erop gezet..


en idd , de nieuwe types cilinders hebben een rond gat met een 12mm spruitstuk ,en heeft het dus geen zin om daar groter achter te zetten , bijkomend is dat de std cilinder gewoon niet snel is tenzij je gaat "vijlen" ..

en dat "doorzagen" is idd ook 1 van de redenen waarom zo'n klein achtertandwiel dom is om erop te zetten , het is ook IMO beter om het achtertandwiel zo groot mogelijk te houden. (kracht x arm ;))

@ bmxje , jij word waarschijnlijk gewoon een beetje geil van die (jawel) 3mm grotere carburateur , maar je lult gewoon als je zegt dat dat verschil te voelen is...

lijkt me eerder dat je 12mm dan niet goed was afgesteld of gewoon gebrekkig was , aangezien ze gewoon versleten zijn gemiddeld..

@ TS , iedereen denkt dat ie tuner is , ze gaan vanalles erop zetten waardoor het in hun optiek beter loopt , terwijl het eigenlijk niks beter loopt als je gewoon de boel netjes in elkaar zet en afsteld..

en er zijn zat idioten die denken dat alles wat ze erop zetten ook nog echt helpt..

dus verhaaltjes zijn er zat , en die verhaaltjes zet ik altijd in de categorie "mijn vader had een zundapp die 120 liep" BS verhalen dus...

een std onbewerkte cilinder zal op een puch niet veel meer lopen dan een 60 km!

en tja , dan heb je natuurlijk ook nog de opgevoerde km teller ;)

kortom ,je moet niet zoveel van die indianen verhalen geloven..
 
Back
Top