This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Project: Begrenzer op afstand

Robbinm

Well-Known Member
Al een tijdje loop ik nu met het idee in mijn hoofd om een begrenzer te maken met een afstandsbediening. Ik ken de Pinasco wel, maar ook die schijnt schadelijk te zijn voor de ontsteking.

Ik wilde dus bij conrad.nl een relais kopen dat op afstand geschakeld kan worden, daaraan de pickup draad verbinden en de begrenzer.

Om alles nog even mooi weg te werken wilde ik het inbouwen in een alarm.

Of de draden in ieder geval zo aansluiten zodat het lijkt alsof het één geheel is. Of ik het relais daarin weg kan werken is namelijk nog maar net de vraag.

Wat betreft het alarm en het relais zit het denk ik wel goed, maar nu de begrenzer nog.

Het word in mijn eigen scooter ingebouwd, en waarschijnlijk willen een paar vrienden dit systeem ook wel hebben. Mijn scooter is een Gilera DNA uit 2006, het nieuwe type.

Het alarm en de afstandsbediening kosten bij elkaar al meer dan 100 euro. Nou had ik gehoopt dat de begrenzer wat goedkoper kon.
Het moet een begrenzer worden met hetzelfde systeem als een eurobegrenzer. Een bipolaire condensator dus. Vanaf daar weet ik nog niets. Dus als iemand mij zou willen helpen met het maken van plannen, dat zou ik zeer op prijs stellen.

Als je zon eurobegrenzer wilt. moet je die gewoon pakken. Als het goed is moet je die over een draad heen zetten, als ik me niet vergis. Knip een van die 2 draden over van die begrenzer. En zet tussen die draad jou relia. Die je op afstand kunt schakelen. En dan zou het einglijk moeten werken.

Ok, en volgens ervaringen die ik hier heb gelezen moet ik dan het plugje eruit trekken. Dan is de begrenzer ingeschakeld. Dan ga ik nu op zoek naar de goedkoopste bron van de materialen. Ik houd dit topic wel bij zodat de vorderingen gevolgd kunnen worden, en dat iemand er misschien nog wat aan heeft.

Dan ga ik nu wat van die 'eurobegrenzer' bedrijfjes mailen, want begrenzer.nl wil niet reageren.

Ja, het plugje er uit. en hem dan zo in dat alarm inbouwen. dan het relai er tussen. En dan zou hij het zo moeten doen.

Wat ik ook heb gehoord is dat als je twee condensators met de min polen met elkaar verbind, dat je dan een bipolaire condensator krijgt. Dat zou helemaal makkelijk zijn, want dan word het kostenplaatje ook een stuk leuker. Bovendien zijn die condensators ook wel goed in te bouwen in het velleman kastje.

Bipolaire (elektrolytische) condensatoren bestaan uit twee tegengesteld in serie geschakelde elektrolytische aluminium condensatoren.

staat hier op deze site; http://www.breem.nl/fldtechniek/pgcondensatoren.htm

En dit staat bij het stukje voor filters;

Het is verleidelijk om hiervoor (bipolaire) elektrolyten te gebruiken, maar die komen met een nogal grote tolerantie. Liever niet doen. Het alternatief is de folie condensator.

Het heeft allemaal iets met frequenties te maken. Nu weet ik niet of er niet een folie condensator in een eurobegrenzer zit? Niet dat jij je dadelijk je cdi kapot maakt omdat je iets verkeerd hebt gedaan met een condensator. Ik zou er nog wat meer info over zoeken als ik jou was. Of toch kijken voor een gewone standaart euro begrenzer. Dit is imo een stukje veiliger.

Ik zou ook wel willen weten wat voor condensator ze voor die eurobegrenzer gebruiken. Want dan kan je hem net zo goed zelf maken.

Ik heb besloten geen risico te nemen, en dus gewoon een eurobegrenzer te kopen. Deze is aangesloten op het Velleman kastje (VM-109 uit mijn hoofd) en dat werkt perfect. Loopt perfect zonder stotteren en er gaat geen kabel naar de massa.