This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

profielbandjes

lannoy

Well-Known Member
Ik ben van plan om profielbandjes te steken. Maar bepaalde zeggen me dat je minder rap gaat met profielbandjes dan grote banden ...

Dat kan ook kloppen (denk maar aan een fiets met kleine bandjes -> meer trappen dan een fiets met grote banden). Mijn vraag is nu ... Scheelt dit veel ?

kun je uitrekenen he. Als je weet hoe hard je nu gaat (m/s) en je weet je bandenmaat nu. Als je nu uitrekend hoeveel rpm je achterwiel gaat en dat doe je dan keer de bandenmaat van de nieuwe band dan hem je je nieuwe snelheid. In praktijk zal die niet helemaal kloppen natuurlijk want als je er een wiel van 1m doorsnee op zou zetten ga je geen 150 bv. Je motor heeft daar domweg geen vermogen voor. Ik denk dat je in de praktijk weinig verschil zal gaan merken. Wel zou het het rijgedrag kunnen beinvloeden.

En je zakt iets in op je profiel, waardoor de weerstand met het wegdek ook wat hoger is, wat ook negatief op je top kan werken