This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Problemen Vicacity

josvh88

Well-Known Member
Beste mensen,

Graag zou ik jullie om hulp willen vragen voor mijn Peugeot Vivacity uit 2006 (Alles naar mijn idee standaard, 45km-scooter)

Scooter deze zomer gekocht voor woon-werkverkeer en hij heeft tot laatst altijd goed gelopen.

Hij begon zo'n 2 weken terug wat langzamer op te trekken. Ik heb dat even aangekeken en het werd steeds erger. Bij het vertrekken van huis geen enkel probleem. Echter na 2 bochten volledig afremmen, kwam 'ie bijna niet meer op gang. Gas geven resulteerde in een verzuip-geluid rond de 20 á 30 km/u, maar door heel subtiel met het gas te spelen kon ik uiteindelijk wel weer op toeren komen en de topsnelheid halen (jawel, 55 op de teller
)

Zaterdagoachtend
Ik heb het tot aan vorig weekend volgehouden zo te rijden, omdat ik eerder geen tijd had om er naar te kijken. Aangezien de scooter moeite had met optrekken heb ik als eerste de rolletjes vervangen. Ik had geen weegschaaltje bij de hand, dus heb aan de lokale scooterboer gevraagd om de standaard rolletjes voor een vivacity. Dit bleek 8 gram te zijn en zogezegd, zogedaan, deze rollen erin gezet.
Daarna trok de scooter aardig op, maar te hoog in de toeren. Echter deed ie nu moeilijk na het bereiken van 30 km/u.

Zaterdagmiddag
Dit leek me dus meer een gevalletje trekveertjes: naar een andere scooterdealer geweest met de koppeling en hij heeft er voor mij nieuwe trekveertjes ingezet en ook maar gelijk de drukveer vervangen. De trekveertjes waren in ieder geval zwaar aan vervanging toe, je kon namelijk de koppelingsplaatjes (heten die 3 dingen zo?) met gemak naar buiten trekken. Koppeling erin gezet, scooter heeft het toen aardig gedaan eventjes.

Zondag
De oude rolletjes gewogen. Deze bleken 10.6 gram te zijn (dik verschil dus!). Verder niets mee gedaan.

Maandag
Scooter gebruikt en zonder problemen op het werk gekomen. (12,5 km). Wel hoog in de toeren nog steeds. Echter op de terugweg na ongeveer 8km begon de scooter te bokken en in te houden. Uiteindelijk wel rijdend thuisgekomen met een slakkengangetje en door constant op te trekken, uit te vieren en weer op te trekken. Kwam niet meer boven de 30km/u uit.
's Avonds heb ik 3 oude en 3 nieuwe (combinatie) rolletjes erin gedaan om het verschil tussen oud en nieuw wat minder te maken. Getest, maar wederom het zelfde probleem.

Dinsdag
Nieuwe bougie gehaald en 's avonds erin gezet, niet getest.

Woensdag (vandaag)
Tevergeefs geprobeerd om naar het werk te komen. De eerste kilometer ging aardig, daarna begon de scooter weer in te houden (dood vallen) bij het gas geven. Ook kwamen er knallen uit de uitlaat bij het gas geven. Wederom kwam ik niet boven de 30km/u uit. Daarboven doet ie niets meer en krijg ik weer het geluid alsof ie verzuipt.
Werk afgebeld en direct aan de slag gegaan: bij de dealer een nieuwe bobine en CDI gekocht en eronder gezet.
Getest en het leek even dat dit had geholpen. Echter na een paar keer heen en weer (lees: warm worden) begon de scooter weer hetzelfde probleem te vertonen. Tot de 30km/u gaat alles goed, daarna houdt hij in en komen er knallen uit de uitlaat wanneer ik gas blijf geven.

Paar weetjes:
Rolletjes vervangen, zit nu op 3x 8gram en 3x 10.6 gram.
Trekveren vervangen, standaard vivacity.
Drukveer vervangen, zou een standaard zijn (wit).
Bobine vervangen.
Bougiekabel vervangen.
CDI vervangen.
3x een andere bougie geprobeerd, waarvan 1 nieuw die er nu in zit.

Heeft er iemand een idee waar dit probleem aan kan liggen?
Ik weet niet meer waar ik moet zoeken namelijk...
Alvast bedankt!
 
Carburateur uit elkaar en goed schoonmaken , dwz met een luctpistool doorblazen , vooral de stationaitsproeier is belangrijk (er staan wel ergens voorbeelden op het forum). Daarnaast moet bij Peugeot de luchtstelschroef (links naast de stationaitstelschroef) even in worden gedraaien en 1,5 slag weer uit (max 2 slagen) , staat deze te ver op en en/of zit de stationairsproeier verstopt (eventueel in combinatie met de hoofdsproeier) zal de scooter ook gaan inhouden , en dit is ook een veelvoorkomend probleem bij Peugeot. En de omschrijving die je geef klopt dan ook , dat verzuipen is een gebrek aan brandstof , ook het knallen betekent een te arm mengsel.

Het zou ook een te rijk mengsel kunnen zijn maar dat zou hij gaan "viertakten" , ofwel constant pruttelen maar dan ook vanaf stilstand.

De originele rollen zijn 9 gram , maar het kan zijn dat er iets zwaarder word gebruikt als ie iets is opgevoerd ,ik deed er vaak 11 a 11,5 gram in zelfs. Maar dat ligt grootendeels aan de variobegrenzing en de mate van uitlaat "tuning"
 
Grappig dat men niet weet wat er voor gewicht aan rolletjes erin horen te zitten... Kan je nou al zeggen dat 8 grams gewoon te licht zijn..
Standaard is het 8,5 grams.. Ik zelf maak een mix van 3 x 8,5 gram en 3 x 9,0 gram. Hierop gaat de motor veel fijner op lopen..
Daarnaast is het maar de vraag hoeveel kilometer deze scooter al gereden heeft..

Daarnaast loopt de scooter wel goed stationair??