Problemen na montage 72 cc cilinder znen btc f22

Rambo7201

New Member
Goedenavond,

Ik heb al eerder hier een topic geopend omtrent problemen 72 cc cilinder montage voor mijn znen Btc f22 139QMB GY6 scooter.

Ik dacht dat het opgelost was.
Het volgende:

4 weken geleden een nieuwe 72 cc cilinder gemonteerd op mijn scooter.
Wilde in eerste instantie niet goed lopend, tot dat ik erachter kwam dat die te weinig lucht kreeg.

Ik gebruikte daarvoor eerst de oude cilinderkop.
Scooter trok geweldig op en topsnelheid van 70 km per uur.

Na twee dagen brak mijn nieuwe v-snaar, totaal in 1000 stukjes.

Tevens had ik ook al een variokit van naraku erop gezet en een nieuwe koppeling van naraku met gele trekveren en zwaardere drukveer.

Scooter weer uit elkaar gehaald en toen besloten op toch ook de cilinderkop te vervangen.

Dit heb ik besteld:

Nou alles gemonteerd, kleppen op tijd gezet, nokkenas goed gezet en nu heeft de scooter totaal geen power en zit er een enorm tikkend geluid in het blok.

Nou had ik ook iets gehoord over korte en lange kleppen.
Ik weet niet wat van kleppen er orgineel op zaten, maar er is iets niet oké.

Kan iemand mij op weg helpen.
Btw: Ik had eerst er een sls systeem op zitten en nu dus niet meer.

Advertisement - register to remove this

Vanoss

Member
Kan je met de hand het vliegwiel rond draaien? Of de kickstart enkele keren rond laten gaan? Ik heb dit zelf ook gehad met die kleppen, toen bleek dat ijzeren ding waar de kleppen in zitten verkeerd waardoor de kleppen te ver werden ingedrukt en tegen de zuiger aan kwamen. Dat zou het tikken kunnen zijn dat je hoort, maar ik hoop het niet voor je, dan zou je nu al flinke schade kunnen hebben.

Rambo7201

New Member
Kan je met de hand het vliegwiel rond draaien? Of de kickstart enkele keren rond laten gaan? Ik heb dit zelf ook gehad met die kleppen, toen bleek dat ijzeren ding waar de kleppen in zitten verkeerd waardoor de kleppen te ver werden ingedrukt en tegen de zuiger aan kwamen. Dat zou het tikken kunnen zijn dat je hoort, maar ik hoop het niet voor je, dan zou je nu al flinke schade kunnen hebben.
Bedankt voor je berichtje.

Dat heb ik gedaan en hoor niks vreemds.
Ik heb hem nu uit elkaar liggen en kom erachter dat de oude cilinderkop lange kleppen heeft en de nieuwe korte kleppen.

Heb foto toegevoegd.
Links nieuwe cilinderkop en rechts oude cilinderkop.

Kan ik dat zo laten of moet ik echt de kleppen overzetten?

Attachments

Fedor

Member
Toevallig heb ik een week geleden precies dezelfde cilinder kit gemonteerd. Ik heb alleen de oude cilinderkop erop gelaten. En bij mij waren geen problemen

Vanoss

Member
Je ziet duidelijk dat de opzet links een stuk hoger is dan rechts. Daar moet je dat blokje met de hevels op aanpassen. Heb je de kleppen wel goed kunnen stellen eigenlijk? En controleer even of goed of er echt geen schade is ontstaan.. Nu die zo gelopen heeft is die kans helaas wel aanwezig.

Rambo7201

New Member
Je ziet duidelijk dat de opzet links een stuk hoger is dan rechts. Daar moet je dat blokje met de hevels op aanpassen. Heb je de kleppen wel goed kunnen stellen eigenlijk? En controleer even of goed of er echt geen schade is ontstaan.. Nu die zo gelopen heeft is die kans helaas wel aanwezig.
Ik heb er ook een nieuwe kleptuimelaar bij besteld.
Echter stond bij de beschrijving er niet bij of die voor korte of lange kleppen waren.
Ik kon de kleppen goed stellen met 0.05 inlaat en 0.10 uitlaat (koude afstelling).
Hoe kan je zien of een kleptuimelaar voor korte of lange kleppen zijn?

Heb een foto toegevoegd van beide kleptuimelaars.

Rechts de orginele en links de nieuwe.

Graag hoor ik van u.

Attachments

Vanoss

Member
Zijn die 2 klep tuimelaar blokjes even hoog? vanaf de zijkant bekeken. Zo op het oog lijken de tuimelaars van hetzelfde formaat.

En heb je de zuiger wel goed gemonteerd? met de pijl naar de uitlaat gericht? ofwel naar beneden.

Rambo7201

New Member
Zijn die 2 klep tuimelaar blokjes even hoog? vanaf de zijkant bekeken. Zo op het oog lijken de tuimelaars van hetzelfde formaat.

En heb je de zuiger wel goed gemonteerd? met de pijl naar de uitlaat gericht? ofwel naar beneden.
Foto toegevoegd.
Beide tuimelaars even hoog.

Ik heb een zuiger van Naraku 72cc en bovenop de zuiger staat in op.
Volgens instructie moest die richting spruitstuk carburateur wijzen.
Staan geen pijlen op.

Even over de cilinderkoppen.
Als ik de tuimelaars erop zet heeft de nieuwe cilinderkop hogere opzet.

Attachments

Last edited:

Vanoss

Member
Foto toegevoegd.
Beide tuimelaars even hoog.

Ik heb een zuiger van Naraku 72cc en bovenop de zuiger staat in op.
Volgens instructie moest die richting spruitstuk carburateur wijzen.
Staan geen pijlen op.

Even over de cilinderkoppen.
Als ik de tuimelaars erop zet heeft de nieuwe cilinderkop hogere opzet.
Hmm, dat is vreemd. Heb je de ontsteking ook goed staan? je moet de streepjes op het carter en het vliegwiel gelijk zetten, en dan vervolgens je nokkenas zo zetten dat ze kleppen dicht zijn.. Je hebt geen andere nokkenas gemonteerd toch?

Rambo7201

New Member
Hmm, dat is vreemd. Heb je de ontsteking ook goed staan? je moet de streepjes op het carter en het vliegwiel gelijk zetten, en dan vervolgens je nokkenas zo zetten dat ze kleppen dicht zijn.. Je hebt geen andere nokkenas gemonteerd toch?
Ik weet hoe je de boel op tijd moet zetten.
Ik heb geen andere nokkenas erin gezet.

Rambo7201

New Member
Even een update.
Heb alles gemonteerd en scooter start goed.
Tikken van de kleppen is weg.

Het enige probleem is dat ik nu een soort bonkend geluid hoor ten hoogte van de vario as.

Ook daar de boel goed bekeken en alles zit daar goed vast.
Het bonkend geluid is zo hevig dat zelfs de grond iets trilt.

Moet ik toch bang zijn voor de lagers van de krukas?

Er zat bij het voelen vrij veel horizontale speling op de piston as.
Geen verticale speling.

Harrr

Active Member
Hij start, hoe rijdt hij nu?
Ik begrijp dat je even met je handen in je haar zit. Zou je een filmpje kunnen posten zodat forumleden kunnen horen wat je bedoelt?
Zomaar wat suggesties doen, zouden ook maar zorgen geven. Mogelijk onterecht en onnodig.
Groet,

Rambo7201

New Member
Hij start, hoe rijdt hij nu?
Ik begrijp dat je even met je handen in je haar zit. Zou je een filmpje kunnen posten zodat forumleden kunnen horen wat je bedoelt?
Zomaar wat suggesties doen, zouden ook maar zorgen geven. Mogelijk onterecht en onnodig.
Groet,
Hier het filmpje.

Advertisement - register to remove this