Problemen met Viva city

martina

Well-Known Member
Hallo,
Ik ben Martina en nieuw hier op dit forum.
Ben in het bezit van een (standaard) Viva City, die na het vanaf 2001 probleemloos te hebben gedaan nu problemen geeft, waar we niet helemaal uitkomen.
Misschien dat één van de aanwezige deskundigen me kunnen helpen.

Het volgende doet zich voor:
Scooter start prima, het wegrijden gaat redelijk (niet meer zo snel als voorheen), nadat de scooter warm is, trekt deze voor geen meter meer en is een snelheid boven de 30 KM niet meer mogelijk. We hebben de standaard uitlaat vervangen door een nieuwe (imitatie). Maar na een proefrit, nog steeds dezelfde problemen.

Iemand een suggestie, heel erg graag. +ralf+

De scooter heeft nog maar 15.000 km gelopen en is dealer onderhouden.
De dealer wil echter geen info geven, omdat hij dan natuurlijk de pegels mist.

Groetjes Martina
 
Advertisement - register to remove this

waarschijnlijk zijn de variateurrollen versleten , en/of de v-snaar.

ook moet je een nieuwe uitlaat vaak sowieso opnieuw afstellen ,en dit doe je dus onder andere met deze rollen.

het kan ook zijn dat de zuiger versleten is ofzo , maar gebruikelijk is dit niet bij een Peugeot.

ook kan er kool in de uitlaatpoort zitten , dan sluit dit kool de uitlaatpoort af en werkt het als een begrenzer.
 
Hoi,

Ja de scooter loopt prima stationair.

De rollen lijken me uitgesloten, omdat dit euvel optreedt als de sctooter een beetje warmer wordt.
De acceleratie echter is slechter dan eerst.
De dealer, jaaaaah, uiteindelijk heeft deze iets losgelaten, denkt aan de carburateur en dan m.n. de sproeier.
Hebben jullie nog oplossingen, dan heel graag.
Als je een nieuwe uitlaat plaatst, dan heb ik er nog nooit van gehoord, dat de rollen opnieuw moeten worden afgesteld, kun je dit verklaren?
Er zit geen kool in de uitlaatpoort.

Groetjes martina
 
Hoi,

Probleem opgelost; de carburateur gedemonteerd en alles gereinigd.
Sproeiers waren vervuild en ook in de vlotterkamer zat vuil.
Alles weer gemonteerd en de scooter loopt weer als een zonnetje.

Bedankt voor jullie inzet.

Tot horens,

Martina
 
Hoi,

Ja de scooter loopt prima stationair.

De rollen lijken me uitgesloten, omdat dit euvel optreedt als de sctooter een beetje warmer wordt.
De acceleratie echter is slechter dan eerst.
De dealer, jaaaaah, uiteindelijk heeft deze iets losgelaten, denkt aan de carburateur en dan m.n. de sproeier.
Hebben jullie nog oplossingen, dan heel graag.
Als je een nieuwe uitlaat plaatst, dan heb ik er nog nooit van gehoord, dat de rollen opnieuw moeten worden afgesteld, kun je dit verklaren?
Er zit geen kool in de uitlaatpoort.

Groetjes martina

de rollen zullen juist als de scooter warm is problemen geven , als deze versleten zijn zal de scooter moeilijker op toeren komen.

juist met een andere uitlaat (ook al is het een imitatie origineel) zal meestal opnieuw moeten worden afgesteld omdat elke verschillende uitlaat zijn vermogen anders afgeeft , en is dat op een lager of hoger toerental moet je lichter of zwaarder in rollen anders draait ie dit toerental niet en geeft de scooter zijn vermogen niet goed af.

dat je daar nooit van gehoord hebt wil niet zeggen dat het zo is ;)
 
Hoi Melf,

Als het overgekomen is, alsof ik je goede raad niet geloofde, dan vind ik dit jammer, maar ik heb zeker niet bedoeld, dat ik je niet geloofde.
Wat ik heb gedacht, met de oude uitlaat reed de scooter slecht en met de nieuwe niet veel beter.
Toen kwam de tip (na lang aandringen) van de dealer, dit is bijna zeker de carburateur.
Deze hebben we gereinigd en het probleem was opgelost.

Wel heb ik nog één vraag: naast de stationairsproeier, zit nog een sproeier, althans ik vermoed at het een sproeier is, kun je mij zeggen waar deze voor dient??
Deze stelschroef sluit aan op de lange sproeier, die in het vlotterhuis zit, de lange, zeg maar.

Bedankt voor je hulp.

Groetjes martina
 
Hoi,

Vannacht vanaf mijn werk naar huis gereden, vrij lang stuk en ja hoor het probleem was weer terug.
Weer niet sneller dan 20 á 30 km/h en bij het geven van vol gas, smoort de motor.
Als je stil staat, loopt de scooter goed stationair, maar geef je stilstaand vol gas, dan smoort de motor om vervolgens af te slaan.
Ik ben ten einde raad, hebben jullie nog pijlen op de boog???

Groetjes Martina
 
Hoi,

Ik ben bij het begin begonnen; de gehele carburateur gedemonteerd, geheel uit elkaar gehaald alle sproeiers gereinigd, vlotterbakje gereinigd kortom zoals het hoort.
Een grotere sproeier lijkt me niet, omdat de scooter op de huidige altijd prima heeft gelopen.
Ik ga de scooter maar naar de dealer brengen, ik kom er verder niet meer uit.

Groetjes Martina
 
Probeer het dan gewoon, als jij zegt dat als je volgas geeft dat ie dan uitvalt.

Dan moet je een grotere sproeier. Dus als je dat nou gewoon probeerd.

Als je de scooter naar de dealer wil brengen, is dat natuurlijk altijd beter:#
 
Hoi,

Het klinkt eigenwijs, maar kun je dan verklaren hoe het komt, dat de scooter er altijd gewoon goed op heeft gelopen?
Na 15.000 km smoort de scooter ineens, dat is toch raar?

Groetjes Martina
 
Mijn vivacity smoorde 3 maanden geleden ook, ik heb toen de carburateur echt goed gereinigd. En toen deed de scooter het gewoon. Dus ik zou echt niet weten waarom het bij jouw viva nog steeds smoort.

Anders je automatische choke, en daarvoor kun je hem wel beter afleveren aan de monteur.

Maar maak die carb. nou eens goed schoon.
 
Hoi,

Kennelijk denk je, dat ik de carburateur niet echt goed heb schoongemaakt.
Ik zal je vertellen wat ik precies heb gedaan:
Luchtfilterhuis gedemonteerd, het gastonnetje gedemonteerd, de lange en korte bout van het inlaatspruitstuk gelost en toen de carburateur helemaal uitelkaar gehaald.
De sproeier was idd een weinig vervuild, de lange sproeier (ik weet niet precies waar deze voor dient), gedemonteerd en gereinigd, ook deze was een beetje vervuild. De stelschroef van de stationair sproeier gedemonteerd en de gang daarvan gereinigd, hetzelfde met de chokestelschroef, het vlotterhuis gereinigd. Ook het buitenhuis is compleet gereinigd, ook heb ik het electrische gedeelte van de carburateur verwijderd en gereinigd. Pakking gereinigd en teruggemonteerd met een beetje vloeibare pakking ertussen om valse lucht aanzuiging te voorkomen. Daarna warm gereden en met de scooter een behoorlijke proefrit gemaakt; tijdens de proefrit de stelschroef van de (zoals jij dit noemt automatische choke) zover afgesteld, dat de scooter nog steeds netjes liep. Stationairsproeier goed op gehoor afgesteld. De reiniging heb ik gedaan met remmenreiniger. En het leek erop geen vuiltje meer aan de lucht. Tot zaterdagnacht; bij mijn terugrit weer precies dezelfde klachten als voorheen. Eén ding weet ik zeker, bij het terugmonteren, heb ik geen fouten gemaakt, omdat ik werd gecontroleerd door mijn vader, die, zij het, wat oudere ervaring heeft met vroegere brommers, wel wist hoe een carburateur moest worden gemonteerd.
Ik ga nog een keer proberen, de chokesproeier wat meer open te zetten, deze staat nu op ongeveer anderhalve slag vanaf dichtgedraaid, naar open. Misschien dat je zegt, deze moet meer worden opengedraaid en is dat het probleem, ik hoop het van harte.
Kijk de dealer zal het zeker kunnen oplossen, maar als je de dealer vertelt, wat je er allemaal zelf aan hebt gedaan, dan kan het zijn, dat deze zegt "ik heb je complete voorvork vervangen, omdat daar het probleem zat." Ondertussen blijkt het bijvoorbeeld toch een kleinigheidje, maar er moet verdiend worden. Snap je wat ik bedoel?

Straks maar even proberen af te stellen; heb je ondertussen nog tips, laat het me a.u.b. weten!!

Groetjes Martina
 
chokesproeier wat meer open zetten ?

Je zet je luchtschroef gewoon helemaal dicht. Vervolgens draai je hem exact 1,5 slag open.

Vervolgens probeer je de scooter te starten en probeer je hem een beetje warm te rijden. Als hij warm is stel je de stationairschroef af zodat die stationair blijft lopen.

En heb je je luchtfilter ook goed schoongemaakt ? Anders is je carburateur natuurlijk binnen no-time weer smerig...

Verder, heb je er al een nieuw bougietje in gedraait ? En controleer je keerringen eens.
 
Hoi Melvin,

Ja er is zaterdag ook een nieuw bougietje ingezet.
Ik kan geen enkele lekkage zien, dus ik mag denk ik aannemen, dat deze ook nog intact zijn.
Luchtfilter is ook gereinigd.

Groetjes Martina
 
misschien wilt het beestje gewoon een beurtje :p

Luchtfilter,bougie,zuigertje noem maar op.

Dan kan die er ook weer een tijdje tegen aan want je kunt beter problemen voorkomen dan dat je blijft rijden totdat hij zelf aangeeft dat het niet meer gaat. Want dan kun je al dingen beschadigt hebben..

groeten
 
Hoi,

De beurt heeft de scooter nog niet zo lang geleden gehad.
Een nieuwe zuiger na 15.000 km en dat voor een standaard Viva, nu al??
Er zit een compleet nieuwe uitlaat op, nieuw luchtfilter, nieuwe bougie, de carburateur is compleet gereinigd, ik ben uitgeprobeerd, helaas.
Ik gebruik deze week nog even om nieuwe tips te proberen, daarna breng ik de scooter in vredesnaam maar weg; ik hoop echter dat het zover niet hoeft te komen.
Mijn hoop blijft op jullie allen gevestigd.

In ieder geval allemaal erg bedankt voor jullie hulp en verdere tips zijn natuurlijk zeer welkom.

Groetjes Martina
 
Chokesproeier(de lange sproeier, naast je hoofdsproeier) moet je gewoon helemaal erin draaien, sproeier ook goed erin draaien.

Trek eens je benzine slang eraf, en blaas op de nippel. Daarbij moet je de vlotter gewoon laten zakken, kan je er dan gewoon doorblazen?
 
Back
Top