problemen met plaatsen kleppenhuis

Ik probeer mijn cilinderkop te vervangen op mijn agility.(50cc kop op een 72cc cilinder)
Nu is de kop geplaatst maar ik heb 3 problemen.

1: De klep komt niet precies uit op de klepschotel. Wat doe ik verkeerd?

2: Ik weet de volgorde van de letters niet meer. (hij pas volgens mij alleen op deze manier, zie foto)

3: ik heb de nokkenas goed gezet bij het terugplaatsen maar vraag me af ik dan ook de ontsteking weer juist moet zetten alvorens ik dat doe, of had ik dat moeten doen voor ik begon en moet ik de nokkenas verwijderen/ontsteking goedzetten/terugplaatsen?

En mensen die aangeven dat ik beter naar een garage kan gaan als ze bovenstaande lezen hebben gelijk maar ik wil het gewoon graag leren en heb er duidelijk geen aangeboren talent voor... Tevens probeer ik deze info op google te vinden maar als je zoekt op kleppenhuis krijg je alleen maar artikelen over kleppen stellen. Niet over de plaatsing van het kleppenhuis...

Bedankt voor jullie antwoorden. Foto komt eraan.
 
Advertisement - register to remove this

Bij deze de foto’s
 

Attachments

  • 7C8CAF4E-4B65-4B78-B7DE-3A73F28EED3F.jpeg
    7C8CAF4E-4B65-4B78-B7DE-3A73F28EED3F.jpeg
    158.7 KB · Views: 29
  • A0748216-7707-4005-BB85-7AE7AA643C4D.jpeg
    A0748216-7707-4005-BB85-7AE7AA643C4D.jpeg
    182.6 KB · Views: 27
  • 7A2C5CE0-0D5B-4F00-889E-A22221123FCE.jpeg
    7A2C5CE0-0D5B-4F00-889E-A22221123FCE.jpeg
    121 KB · Views: 28
Als je vliegwiel goed op de spie zit hoef je aan het ontstekkings tijdstip niets te doen , zuiger in de hoogste stand , staat als het goed is het merk teken T op het streepje . Dan zoals eerste foto gaatjes gelijk met de rand , en grote gat naar boven. Klepstoter moet wel recht op de klep komen .
Gaat de klep welgoed open en dicht , niet dat deze krom is ?
Er staan een heleboel filmpjes op you tube b.v deze :
Post automatically merged:

Heb je de tuimelaar brug die bij deze kop hoort? En waarom moest je de oude kop vervangen voor deze. En tenslotte waar ik zo opkom heb je de pasbussen die onderin de brug zitten geplaatst , niet dat de brug nu iets verschoven erop zit , en hoe staat hij op de uitlaat klep?
 
Last edited:
1: De klep komt niet precies uit op de klepschotel. Wat doe ik verkeerd?
Heb jij de tuimelaarbrug volledig uitelkaar gehaald? zo ja, (ik weet dit niet zeker) heb je de tuimelaars omgewisseld?
2: Ik weet de volgorde van de letters niet meer. (hij pas volgens mij alleen op deze manier, zie foto)
EX staat voor exhaust, dus dat is goed.
3: ik heb de nokkenas goed gezet bij het terugplaatsen maar vraag me af ik dan ook de ontsteking weer juist moet zetten alvorens ik dat doe, of had ik dat moeten doen voor ik begon en moet ik de nokkenas verwijderen/ontsteking goedzetten/terugplaatsen?
de ontsteking werkt met een welbekende "wasted spark", ofwel een vonk per rotatie, dus als je het vliegwiel en de nokkenas goed op tijd zet, zal dit geen probleem opleveren.

ALGEMENE OPMERKING: ik zie dat je kopervet heb gebruikt om de tuimelaarbrug vast te zetten, het vet is eigenlijk overbodig, ze zitten namelijk in een geoliede omgeving. ook kan kopervet zorgen voor slijtage!
 
Oké duidelijk wat betreft de nokkenas. Wat betreft de kleppen die gaan goed open dicht en zijn ook te stellen.
Post automatically merged:

En nee de brug is niet uit elkaar geweest. Letterlijk overgezet alleen.
Post automatically merged:

Kopervet zal ik dan verwijderen! Weer wat geleerd.
 
Er zijn twee kleplengtes, 65 en 69mm. Ik denk dat je vorige kleppen 65 waren, waar de tuimelaars nagenoeg loodrecht op de kleppen stonden te hameren. Ik denk dat deze kop langere kleppen heeft waardoor de hoek van tuimelaar op klep afneemt, klopt dat? Heb je de draadeinden een heel stuk uit moeten draaien?
Groet,
 
Hier een afbeelding van wat Harr bedoeld , zo kun je het verschil zien. lijkt mij op de 3e foto ( mits je klep niet ingedrukt staat) dat je nu korte kleppen hebt. Heb je de oude kop nog , kun je makkelijk vergelijken.
 

Attachments

  • cilinderkop_met_korte_kleppen.jpg
    cilinderkop_met_korte_kleppen.jpg
    100.5 KB · Views: 25
  • cilinderkop_met_lange_kleppen_gy6.jpg
    cilinderkop_met_lange_kleppen_gy6.jpg
    74.4 KB · Views: 26
Ten eerste iedereen enorm bedankt voor het meedenken en de snelle reactie. Het blijken inderdaad lange kleppen te zijn terwijl het kleppenhuis voor korte kleppen is. Ik wist dat rr verschil in zat maar niet dat het zo klein was en was ervan overtuigd dat ik korte kleppen had. Ik heb nog een sloop agility staan met korte kleppen dus haal daar even het kleppenhuis af. Nogmaals bedankt
 
Ten eerste iedereen enorm bedankt voor het meedenken en de snelle reactie. Het blijken inderdaad lange kleppen te zijn terwijl het kleppenhuis voor korte kleppen is. Ik wist dat rr verschil in zat maar niet dat het zo klein was en was ervan overtuigd dat ik korte kleppen had. Ik heb nog een sloop agility staan met korte kleppen dus haal daar even het kleppenhuis af. Nogmaals bedankt
Ik denk dat je dan hetzelfde probleem hebt , als je nu lange kleppen hebt met een brug voor korte kleppen , en je hebt een sloop met korte kleppen schiet je niets op . Je hebt of iets verkeerd getypt of je moet een brug voor lange kleppen hebben. Het beste in mijn ogen is dat je dan de korte kleppen demonteert en inslijpt op de kop die je nu hebt. Kun je de brug voor korte kleppen gebruiken. (Of een brug voor lange kleppen bestellen) heb je geen pakkingen meer nodig.
 
Probleem is opgelost met ander kleppenhuis/tuimelaars. Past precies nu. (gewoon even uit interesse, wat zou er gebeuren als je toch start als de tuimelaars niet helemaal recht op de klepschotels zitten?) Iedereen bedankt voor de antwoorden.
 
Als ik zo de foto zie , zou ik zeggen dat de tuimelaar naast de klepsteel kan schieten , met openen , op een gegeven moment , zodat het spul klem komt te zitten. Met motor schade tot gevolg. Maar buiten dat , kon je met de verkeerde brug wel de kleppen stellen ?
 
Last edited:
Back
Top