problemen met (kruk lagers ?) ludix

kalemafkees87

Well-Known Member
tijdje terug heb ik lagers vervangen van een ludix.
dit is allemaal prima verlopen. en de scooter reed een tijdje als een tierelier.
maar opeens, jankend geluid uit het motorblok echt een maf geluid. kon het niet plaatsten....
toch maar het blok uit elkaar gehaald en de lagers gecontroleerd.
en dat is het gekke .. die lijken gewoon prima en dik in orde. draaien soepel .weinig speling op de binnenschaal.
als de krukas erin zit heb ik wel speling van links naar rechts. dit hoort niet natuurlijk maar het lijkt hem niet in de lagers te zitten.

enigste wat ik me nog kan bedenken is de krukas zelf...
kan iemand even met mij meedenken a.u.b?
want ik volg hem ff niet meer.

het gaat om een:
ludix
ac 50 cc naraku
std vario
std koppeling met std veren en drukveer
uitlaat is zo,n vervangingsuitlaat van ik dacht technigas. dus geen snelle pijp
 
Advertisement - register to remove this

Bedoel je de speling in de lengte van de as? Dus axiale speling of heb je speling op je drijfstang aan de krukas?

Axiale speling moet je altijd hebben. Radiale speling op je drijfstang mag niet. Dit kun je controleren door je zuigerpengat vast te pakken en hieraan te trekken in de lengte van de drijfstang. Als hier speling op zit is het niet goed.

Het jankende geluid weer je zeker dat het bij de krukas vandaan komt? In je vertandingsdeksel heb je ook nog lagers zitten.
 
nee ik bedoel echt toen de as nog in het blok zat kon ik hem horizontaal dus van links naar rechts wat bewegen ( alsof de as dunner is dan de binnenschaal van de lager ,overdreven gezegd natuurlijk.
het gaat echt om millimeters ,maar dat zou niet moeten mogen.

het jankende geluid is ook te horen bij stilstaan en wat gas geven dus dan valt het vertanding gedeelte af.
vario is ook niks mis mee voor zo ver ik heb kunnen zien/voelen.

anyways ,ik heb nieuwe lagers besteld.
hopende dat het nu goed gaat komen...... ben wel klaar met die peugeot blokjes,elke keer wel wat .
die dingen zijn leuk voor max 60 km/u op de teller en niet te veel toeren..

thanks voor je reactie zippie
 
Je bedoelt dat je de complete as in de lagers kan bewegen?
Zijn de lagers blauw gekleurd dat ze te warm zijn geworden?
 
ja , de complete as.
het zijn maar milimeters, maar toch....
lagers zien niet blauw of verkleurd. toch gewoon skf c4 lagers... zou toch goed moeten zijn?
 
Kon je met monteren de lagers ook zo over de krukas schuiven zonder dat je ze hebt hoeven verwarmen?

Skf c4 zou goed moeten zijn, weet je zeker dat het de juiste lagers zijn?
 
zippie078:

de lagers konden er niet zo overheen schuiven, eerst de lagers moeten verwarmen idd.
daarna viel hij er zo in.
de lagers zijn voor de ludix 6204 C4 . dit zou goed moeten zijn.
 
ja , de complete as.
het zijn maar milimeters, maar toch....
lagers zien niet blauw of verkleurd. toch gewoon skf c4 lagers... zou toch goed moeten zijn?

Krukas mag niet heen en weer schuiven. Want dan gaat de drijfstang de zuiger een andere kant op drukken in de cilinder en dan is die off center..

C4 lagers niet gebruiken voor een standaard setup.. Deze rijd je nooit warm genoeg en zal je de speling die je nou hebt nooit weg krijgen. En dan ga je lagers sneller slijten dan als je C3 zal gebruiken..

C3 lagers monteren en een andere krukas erin.

C4 lagers zijn alleen bedoeld voor setups die 15.000 RPM + doen.. Zelf setups die 12.000 doen gewoon c3 erin zetten.

Je moet niet denken dat je met c4 harder gaat of zo.. Het heeft met de speling te maken.. C4 heeft extra speling tegenover C3..
En dat is alleen nodig als de lagers gigantisch hard moeten gaan draaien en dus meer warmte genereren.
Een C3 lager kan boven de 15.000 rpm vast naaien omdat ze te warm worden en geen ruimte meer hebben om uit te zetten..

Dit soort situaties komen helemaal niet voor bij elke andere simpele setup.

Zou ook je cilinder maar even controleren of dat er niet aan 1 kant flinke schaaf plekken op de wand of zuiger zit.. Want dat kan het gejank wel zijn.
 
er worden nogal verschillende dingen gezegd op dit forum over c3/c4 lagers...lijkt wel een eindeloze discussie.

als c3 beter zou zijn snap ik niet waarom je als je op google zoekt naar krukaslagers ludix je altijd op c4 lagers uitkomt .
de meeste webshops hebben niet anders dan c4.
word je dan zo misleidt als je op zoek gaat naar lagers

cilinder en zuiger zien er prima uit,geen krassen o.i.d.
 
Ik weet dat in alle blokken vroeger gewoon c3 werd gebruikt en dit nooit tot problemen heeft geleid.
Ik weet ook dat er in diverse nieuwere blokjes c4 erin word gestopt. Waarschijnlijk heeft de fabriek een overschot aan C4 en dan is dat blijkbaar goedkoper. Met niet in acht nemen hoe lang het blok mag blijven leven.. (wegwerp maatschappij)
 
Back
Top