Problemen met cdi?

van Hal

Well-Known Member
Hallo allemaal,

Mijn speedfight 2 uit 2005 startte al tijden niet elektrisch terwijl de startmotor goed rondging. Ik naar de plaatselijke scooterboer om hem eens flink na te kijken. Resultaat: nieuwe zuiger, zuigerveren, nieuwe rolletjes en een nieuwe cdi.
Ik blij want hij liep weer goed en startte eindelijk weer elektrisch, na een week ofzo startte hij al niet meer elektrisch en kon ik weer gaan kicken. Nog een maand mee rondgereden en toen hield hij ermee op. Even nagekeken en de bougie vonkte niet. Ik bel diezelfde scooterboer op en hij zet er ( na nog geen maand) weer een nieuwe cdi in. Maar nu na een week start hij alweer niet elektrisch en ben ik bang dat ik over een maand weer naar huis kan lopen omdat hij dan weer niet meer start. Heeft iemand hier een idee hoe het kan dat mijn cdi het weer zo slecht doet en of het dan wel de cdi is?? Ook andere tips zijn welkom, ben niet zo thuis in deze dingen :).

Alvast bedankt
 
Advertisement - register to remove this

Mijn speedfight 2 uit 2005 startte al tijden niet elektrisch terwijl de startmotor goed rondging.
Ging het met de kickstarter dan wel goed? Trouwens dat de startmotor rond gaat zegt niet veel.. Er is wel degelijk een bepaalde kracht nodig om deze startmotor rond te laten draaien.. Als een startmotor niet goed is (dus koolborstel versleten zijn) dan leverd hij deze kracht dan ook niet meer.

Als eerst je CDI kapot is gegaan en naar een nieuwe weer, dan vermoed ik zelf dat de spanning regelaar niet goed is..
Omdat de stroom vanaf de stator / vliegwiel eerst naar de spannings regelaar gaat.. Deze moet er voor zorgen dat de juiste spanning naar andere onderdelen gaat zoals de CDI.. Als de spannings regelaar kapot blijkt te zijn, geeft deze of te veel spanning af of te weinig of gaat elektrische onderdelen storen..

Omdat de CDI weer kapot is zal die geen vonk meer geven (heeft overspanning gehad)

De stator / vliegwiel doet niks anders dan een active current (wisselspanning afgeven) Werkt dus het zelfde als een stroom generator of een dynamo van een fiets.. Alleen deze spanning fluceerd nogal van onderen naar boven.. (de spannings regelaar is een soort van beveiliging) die de spanning eigenlijk ombouwd naar een DC spanning (als omvormer) maar zorgt er ook voor dat de spanning niet kan toppen of afzwakken. Dus in plaatst van 12.8 volt, 11 volt, 14,8 volt. 10,8 volt blijft het meer rond de 12,5 / 13 volt hangen zeg maar.
 
Mijn speedfight 2 uit 2005 startte al tijden niet elektrisch terwijl de startmotor goed rondging.
Ging het met de kickstarter dan wel goed? Trouwens dat de startmotor rond gaat zegt niet veel.. Er is wel degelijk een bepaalde kracht nodig om deze startmotor rond te laten draaien.. Als een startmotor niet goed is (dus koolborstel versleten zijn) dan leverd hij deze kracht dan ook niet meer.

Als eerst je CDI kapot is gegaan en naar een nieuwe weer, dan vermoed ik zelf dat de spanning regelaar niet goed is..
Omdat de stroom vanaf de stator / vliegwiel eerst naar de spannings regelaar gaat.. Deze moet er voor zorgen dat de juiste spanning naar andere onderdelen gaat zoals de CDI.. Als de spannings regelaar kapot blijkt te zijn, geeft deze of te veel spanning af of te weinig of gaat elektrische onderdelen storen..

Omdat de CDI weer kapot is zal die geen vonk meer geven (heeft overspanning gehad)

De stator / vliegwiel doet niks anders dan een active current (wisselspanning afgeven) Werkt dus het zelfde als een stroom generator of een dynamo van een fiets.. Alleen deze spanning fluceerd nogal van onderen naar boven.. (de spannings regelaar is een soort van beveiliging) die de spanning eigenlijk ombouwd naar een DC spanning (als omvormer) maar zorgt er ook voor dat de spanning niet kan toppen of afzwakken. Dus in plaatst van 12.8 volt, 11 volt, 14,8 volt. 10,8 volt blijft het meer rond de 12,5 / 13 volt hangen zeg maar.

Met de kickstart startte hij meestal na 2/3 keer kicken en een beetje gas bij geven. Ik vond het zelf wel raar dat hij bij een koude motor beter startte als bij een warme motor. Zal toch eerder andersom verwachten. Bij een warme motor had je meer het gevoel dat je door alles heen kickte zeg maar. Minder weerstand op de kicker.
 
Back
Top