Problemen krukas monteren

een hele duidelijke uitleg Eurokit!

bedankt voor deze hele toelichting.
ben jij zelf monteur van beroep? je weet best veel technische en mechanische onderdelen en de werking er van.
ik heb zelf google al doorzocht maar ik heb tot op heden nog niet veel over de werking van het des betreffende onderdeel gevonden.

Gelukkig hebben ze de variant met het wieltje niet meer in gebruik. je moet er niet aan denken wat er gebeurt als dat los komt en op de krukas komt te liggen.

nogmaals dank voor de volledige uitleg
 
Nee ben geen monteur, maar heb wel sinds 1999 al een scooter.. En rijd momenteel in 2017 / 2018 nog steeds scooter. Zover ik dingen zelf kan doen, doe ik dat ook. Bij twijfel laat ik hem liever iemand doen met meer ervaring.

Heb zover dit gehad:


In 1999 een nieuwe scooter gekocht via mijn ouders:
- Peugeot vivacity grenade red (was het model toen het model net nieuw op de markt kwam)
(iedereen op school dat een Aprilia / Piaggio , Benelli, Yamaha en noem het maar op)
(in onderdelen verkocht omdat een nieuwe voorvork destijds erg duur was)
De scooter heb ik veel gebruikt voor school / stage / werk.

- Daarna een 2ehandse Aprilia Rally LC (grijs model) Helaas heb ik deze niet lang in gebruik gehad.
Onderdelen zijn vandaag bijna niet meer aan te komen.

- Toen kon ik via een collega een oude tomos 25km kopen voor 20 euro, en dus mee genomen.
aardig wat geld erin gestopt.. Later weer weg gedaan wegens problemen.

- Vond het minarelli H blok altijd geweldig, toen voor een ApriliA SR gegaan, deze was ook 2ehands.. Moest er weer een hoop aan verbouwd worden, geen zin in gehad en toen verkocht.

-Toen een nieuwe tomos standard 25km gekocht omdat ik die tweedehands troep zat was.
Had het ding bij een niet geweldige dealer gekocht (service was gewoon kut) Heb hier wel een tijd mee door gereden.

-Daarna wilde ik liever toch weer een scooter, en dus een 2ehandse Peugeot speedfight WRC 206 limited edition gekocht. Daar was ook een paar dingen mee.. Vond achteraf de voorvork toch best wel onderhouds gevoelig en reed ook wel kut (gewicht hangt meer naar links omdat daar de drager zit)
En de vork slijt nogal veel veren.

Ben later op mijn eigen gaan wonen met me vriendin.. Tomos en de speedfight gingen mee.

Hoop geld in de speedfight gestoken.. Later iemand achterop gereden en splinter nieuw carter afgebroken.. Vond hem tijd om die weg te doen..

De tomos ook verkocht omdat er iets met de afstelling van de koppeling was, trok in happen op..

Daarna nog een gare Aprilia SR gekocht hier uit de buurt (alleen frame was gemodificeerd dus weg gedaan.)

Toen een nieuwe zip 2t 2011 gekocht.. Maar die heb ik met 2700 km op de teller eigen te goedkoop weg gedaan.. (in die tijd wilde mensen liever een snor brommer, en was een brom versie lastiger te verkopen.. Heb de scooter weg gedaan omdat ik er steeds er bijna ermee onderuit ging.. Die 10inch wielen begonnen behoorlijk iritant te worden.. En toen maar verkocht..

-Toen weer een peugeot viva-city SL4 gekocht van 2006.. Hier heb ik inmiddels de meeste kilometers op gemaakt, samen met de eerste peugeot vivacity uit 1999..

De rally was een hele fijne scooter, maar een nieuwe voorvork was minstens 550 euro voor een nieuwe.. En onderdelen zijn amper meer ervoor te krijgen.

Voor de rest was het eigenlijk allemaal 2ehandse troep... Ben eigenlijk alleen met de nieuwere scooters een beetje meer tevreden geweest..

Maar ik doe de laatste viva-city weg omdat er teveel onderhoud eraan moet verrichten (kosten zijn meer dan dat de scooter werkelijk waard is)

En daarom met de dag van vandaag rijd ik compleet 4-takt..

Heb nou een piaggio new fly 4t 2v van 29 juli 2017 nieuw gekocht

En daarnaast nog een Peugeot kisbee 4T van 2011 in aanbouw.. (ik weet dat ik van het geld dat ik daar in gepompt had net zo goed een nieuwe had kunnen kopen..

Maar vind dat ik die 2ehandse scooter wel een hoop van kan leren door eraan te sleutelen, wat je aan een nieuwe scooter niet zo snel zal doen..
 
Last edited:
duidelijk verhaal Eurokit.
eigenlijk heb je dus veel rommel gehad en er veel geld aan uit gegeven.
daarna besloot je toch maar voor degelijkheid te gaan als ik het zo lees hahaha.

mijn brom/snor en scooter verleden is niet zo groot.

min aller eerste brommertje was een gilera citta . gekocht voor 75 gulden, had toen nog geen rijbewijs en gele voor onderhoudt .hij heeft het ook niet overleefd.
daarna kwam er een baotian killerbee .. wat een gr@fding was dat.! een en al problemen .totdat het frame gebroken was in garantietijd .
ik kon kiezen of mijn geld terug of een nieuwe baotian killerbee.. ik heb besloten wat te regelen met de dealer.
ik koos niet voor geld terug maar voor korting op een yamaha aerox.
dat was een prima keuze.
wat een degelijkheid , alles aan de scooter was gewoon kwaliteit. daar heb ik c.a. 40.000 op gezet totdat ik mijn rijbewijs kreeg.
daarnaast een standaard gilera citta gehad .leuk ding, helaas verkocht aan een "vriend" die hem half sloopte en verkocht voor dubbel het geld wat ik er voor vroeg.
kerel met 2 linker handen en oogkleppen zoals een paard.
zonde want de citta heb ik zeer goed onderhouden ,eveneens als de aerox.
daara nog een project scooter gekocht . een yamaha neo's AC.. DR70 rpm tuned 19mm carb/gianelli shot/"open"luchtfilter/race vertanding/torquedrive /speedclutch en race vario...
man man man wat een trekkracht had dat ding ,heerlijk. weg gedaan wegen overcompleet want de aerox en auto had ik ook nog.
nu dan weer een Peugeot ludix voor korte afstanden max 40 km per rit.
deze mag ietwat harder lopen da orgineel. en dat doet ie ook.
belangrijkste is dat hij goed is.. dat alles werkt en dat hij het blijft doen.
 
Back
Top