Probleem nieuwe koppeling

Hanna

New Member
een tijdje geleden kocht ik een znenn retro scooter. Niet om het mooie maar om goedkoop op en neer te kunnen voor een project waar ik mee bezig was. Goedkoop is..... i know. Na een dag liep de v-snaar er af. Zat helemaal vast in de koppeling. Met behulp van deze site vervangen. Gelijk nieuwe rolletjes in gezet. Deed het voorlopig weer.

Het starten ging na een paar weken steeds lastiger. Nieuwe Bendix geplaatst. Caborateur afgesteld maar bleek de koppeling te zijn die zo ver op was dat de koppelingsveertjes al in de kap lagen. Nieuwe koppeling er op gezet en hij deed het weer. Tenminste... hij gaat vooruit. Maakt een wat zoenerig geluid en stinkt naar olie/brandstof. Is dit omdat de scooter even heeft stil gestaan? En een beetje stroef omdat de nieuwe koppeling moet worden ingereden? Of heb ik iets over het hoofd gezien?

Gr. Hanna
 
Advertisement - register to remove this

Ik neem aan dat je het ouderhoud allemaal zelf doet..

Misschien dat je sommige dingen aan het overslaan bent en de scooter dus een complete service beurt nodig heeft. Het kan zijn dat de klepspeling verlopen is en daardoor slechter start. Dit heeft verder niks met het koppelings probleem te maken..


Maak het motorblokje wel genoeg toeren om echt op gang te komen, of merk je op dat de motor zeg maar word afgeknepen en heel rustig op gang komt..

Dat de koppeling niet werkt, kan ook vaak komen dat er op aftermarket parts wel eens voorkomt dat de hoogte van het frictie materiaal op de koppeling schoentjes soms wel iets te hoog is dan hoe het origineel zat.. Het risico is dan groot dat de koppeling te snel tegen het koppelinghuis komt..
Meestal dient er een beetje ruimte tussen het koppelingshuis en de segmenten van de koppeling te zijn, zodat de koppeling een beter op pak moment krijg...

Het komt ook wel eens voor dat de trekveertjes vanuit standaard toch iets te sterk of te slap zijn... Dan zou je dus andere trekveren kunnen proberen..
 
Back
Top