Probleem met verlichting voor

Speediescoot

New Member
Beste,

Ik heb het vreemde dat zodra ik gas geef mijn koplamp kapot gaat terwijl achter gewoon blijft branden.
Ik heb al lopen zoeken maar kan het niet vinden. Iemand een idee?
 
Advertisement - register to remove this

Meten is weten in z'n geval. Spanningsregelaar misschien niet meer zo best. Meest eens de spanning bij je koplamp fitting als je gas geeft. Dan heb je gauw uitsluitsel.
 
Ja voltage is te hoog maar je geeft al het antwoord. Er zit dus een spannings regelaar op. Maar ik dacht dat die voor alles was. Dit omdat alleen de koplamp kapot gaat.
 
Het is altijd handig als je het merk en type van je scooter vermeldt.
Dan kunnen de leden een gericht antwoord geven.

Ik heb dit vaker gezien bij scooters waarvan de verlichting pas brandt op het moment dat de motor draait.
Bij dit type scooters krijgt de verlichting direct spanning van de lichtspoel in je stator achter je vliegwiel en niet via de spanningsregelaar.

Als deze spoel te licht belast wordt, gaat de spanning hoger dan de bedoelde 12 Volt.

Deze spoel wordt normaliter belast met:

1. De verlichting als deze aan staat en zo niet door de zogenaamde lichtweerstand.
2. De elektrische choke.
3. Vaak wat kleine teller-verlichting in je dashboard.
4. De voedende zijde van de spanningsregelaar.

Dus wat Bas al opmerkte, meten is weten en ik voeg eraan toe, gokken is dokken. ;)

In jouw geval zou ik de elektrische choke en de spanningsregelaar controleren.
 
Inderdaad. Het is een Kymco aqility 50.
Morgen gaan we het eens opmeten want het is raar dat alleen het voorlicht te veel spanning krijgt dan.
 
Nee, zo raar is dit niet hoor...
Vaak zit er in de nabijheid van de lichtunit een (licht)-weerstand opgenomen in/of tussen de bedrading van schakelaar en de stator/regelaar. Deze functioneert als een soort begrenzer na de regelaar en zorgt ervoor dat de (wissel)-spanning niet teveel oploopt.
Vaak is dit een stenen en/of keramische weerstand die uiteraard wel eens kan breken.
Maar ook gecorideerde aansluitingen buiten de breuken om kunnen probs veroorzaken qua verlichting.

Dacht dat Kymco (agility) van een gemengde weerstand gebruik maakte...., dus elek-choke en verlichting....

Zie ook: https://www.cityparts.nl/lichtweers...ew-dink-originele-kwaliteit-losse-draden.html
 
ik denk niet dat het aan de weerstand ligt.
Deze weerstand is een dummiebelasting voor de lichtspoel, deze trekt evenveel stroom als de verlichting.
Door deze weerstand loopt pas een stroom als de verlichting wordt uitgeschakeld en houdt de belasting van de lichtspoel constant.
MAW, de lichtspoel wordt altijd met dezelfde waarde belast of de verlichting nu aan of uit staat.
In TS zijn geval stijgt de spanning ondanks dat zijn verlichting is ingeschakeld.
 
Dit type weerstand zit niet rechtstreeks tussen de licht spoel(en) en/of uit/aan lichtschakelaar gemonteerd.
Maar via de stator naar de spanningsregelaar en vervolgens de lichtschakelaar, dus de stator en spoelen vallen dan al af in mijn beleving.
Hoop scooters met een aan/uit schakelaar voor de verlichting werken idd zo zoals je beschreef maar Kymco en nog wat merkjes werken net even wat anders.

Eerste ingeving is dan ook dat de weerstand en/of de regelaar is stuk is!
Maar ook een goede aarding/massa gebeuren is van belang, dus fitting aansluitingen net zoals de koperen verbindingen etc moet men goed controleren is mijn ervaring. Vaak is het een klein iets wat dit veroorzaakt. let wel! Het kunnen ook onderdelen zijn die wat duurder in aanschaf zijn. Dus goed checken, en e.v.t. het elek gedeelte nameten.
 
Laadspanning van de accu even controleren.
Meet de spanning van de accu bij stilstaande motor.
Deze moet ongeveer tussen de 12,3 en 13,6 volt zijn afhankelijk van de laadtoestand en conditie van de accu.
Meet de spanning van de accu bij draaiende motor en wat gas geven.
De spanning moet nu stijgen tot ongeveer tussen de 13,6 en 15 Volt.

Verder even de elektrische choke nakijken en testen.
Op youtube vind je een aantal goede filmpjes die de werking uitleggen en hoe je ze kunt testen.
Zoek op youtube op "GY6 Enricher".

Controleer voor de zekerheid ook de lichtweerstandwaar Floris en ik het niet helemaal over eens waren maar dat doet er niet toe.
Deze heeft de afgelopen periode ook 30 volt voor zijn kiezen gekregen wanneer de verlichting uit stond.
Dit is meer dan 2 maal de nominale spanning en deze is gegarandeerd erg heet geweest of zelfs overleden.

Edit: Er zijn meerdere modellen van de Agility, bij de Agility City 50 waarvan ik een digitale versie van het service manual heb, zit de spanningsregelaar onder de voetenplank, vlak bij de accu.
Echter wanneer je bij de accu de bovengenoemde spanningen meet, hoef je niet de spanningsregelaar op te zoeken want dan is deze in orde.
 
Last edited:
Weet iemand waar ik de spanningsregelaar kan vinden?
Hij zit niet voorop, bij de accu of onder de zadelbak.

Deze zit achter de voorkap op het frame gemonteerd...
Zie het bestand hieronder met een voor en zijaanzicht van de regelaar.

9IG7rsr.jpg


EDIT: Houd er ook rekening mee dat je Kymco gebruik maakt van een (DC) CDI.
De CDI krijgt dus geen spanning vanaf de stator maar van de accu.
Vanuit de stator komen 2 draden (wit en geel) welke rechtstreeks naar de spanningsregelaar gaan.
De gele draad is voor het wisselspanningscircuit en de witte draad is voor het gelijkspanningscircuit.

Het kan dus zijn dat het gelijkspanningscircuit geen onregelmatigheden vertoont en de juiste waardes weergeeft na een meting
v.w.b. de laadspanning van de accu.
Echter kan het wisselspanningscircuit wel degelijk afwijken omdat deze zijn gescheiden van elkaar.
Op de SMD printplaat van de regelaar kunnen dus best een of meerdere transistors stuk zijn binnen het AC-circuit.
(het geïntegreerde en/of interne relais kan ook stuk zijn)

P.s., 30V op de verlichting is heel erg veel aangezien het hooguit 14V behoort te zijn.
 
Last edited:
Hallo. Ik kom ook even mee lezen.
Ik heb een kymco People s, mijn verlichting is niet slap. Maar als ik mijn scooter aan doe dan doen met lichten het niet. Als jullie liever willen dat ik een nieuwe topic opmaak dan hoor ik het graag omdat deze topic opmaak van deze persoon
 
Mydoggy,

ik denk niet dat je hier nog veel bijdrages kunt verwachten want Speediescoot heeft niet meer veel van zich laten horen, sterker nog hij heeft op 14 april 2018 voor het laatst dit forum bezocht en heeft zelfs de bijdrage van Floris niet meer gezien/gelezen.

Ik denk dat het beter is een eigen topic aan te maken, dan kunnen we je gericht helpen.
Beschrijf wel even goed wat je probleem is want wat je bedoelt met de tweede zin is me niet helemaal duidelijk.
 
Hallo allemaal ik heb kymco agility 125 en ik heb h4 hologeen originele lamp gewisselt me h4 Led een op een niets verder aangepast ,maar ik heb ook een knop voor tegelijkertijd waarschuwingslichten om aan te zetten voor de fun als tussen de file rij dan wil ik signaleringslichten gebruiken eenmaal aangesloten werkt bijna goed.
ALS IK AAN DOE DAN KNIPPERT DE LED KOPLAMP OOK ZACHTJES MEE ,HEEFT IEMAND TIPS?...
 
Ik heb de stekkers goed schoongemaakt alles nagezien volgens mij zit het met de massa wel goed ik heb niet de hele motorscooter bekeken, want met HALOGEEN LAMP als ik die terug zet heb ik dat niet.
 
Back
Top