Probleem met Sym DD50 uit 2007

PatrickS

New Member
Ik heb onlangs voor een hele zachte prijs een Sym DD50 uit 2007 gekocht. Hij stond al twee jaar in de schuur en hij liep dus niet meer. De vorige eigenaar had bij de advertentie vermeld dat de scooter twee jaar geleden een nieuwe zuiger heeft gekregen en dat de cilinder is uitgehoond en dat hij de ene keer wel aan ging en de andere keer niet.

Inmiddels heb ik hem weer aan het lopen gekregen door wat deodorant in de carburateur te spuiten. Hij rookte uiteraard enorm maar na een stukje te hebben gereden leek alles in orde. Ook heb ik de bougie grondig schoongemaakt en opgeschuurd en uiteraard nieuwe benzine getankt en olie bijgevuld. Het olielampje ging echter wel aan en deze gaat gelijk aan bij het omdraaien van de sleutel en gaat ook niet meer uit.

Echter, toen ik weer thuis kwam na 2-3km te hebben gereden, viel hij bij mijn voordeur in één keer uit. Tien minuten later kon ik hem weer starten. Het viel mij gelijk op dat de scooter gloeiend heet was. Ik heb sterk het vermoeden dat de scooter geen olie meer krijgt en dat dit ook de reden was van de cilinder reparatie twee jaar geleden maar dat de echte oorzaak nooit is aangepakt, namelijk het olie probleem. Al moet ik wel vermelden dat ik niet heel veel verstand heb van scooters dus is het slechts een wilde gok.

Daarom ben ik erg benieuwd of één van jullie misschien weet wat het probleem zou kunnen zijn.
 
Advertisement - register to remove this

Raad je eens aan de krukas na te kijken of dat de zijwaardse speling niet te groot is geworden. Heb het idee dat de drijfstang iets te veel speling heeft.

Het lijkt me toch sterk dat een te kleine sproeier dit veroorzaakt na max. 2 kilometer te hebben gereden?

Dat zou best kunnen hoor.. De zuiger heeft een nogal hoge bewegings snelheid.. En een warmloper of krassen is zo gedaan als metaal op metaal schuurt.. Daarom is een goed olie film er tussen juist zo belangrijk.

De krukas heeft geen zijwaardse speling. Ik ga dan toch eens de oliepomp vervangen en alsnog de grotere sproeier bestellen. Thanks voor je reactie :)
 
Back
Top