Probleem met Sym DD50 uit 2007

#1
Ik heb onlangs voor een hele zachte prijs een Sym DD50 uit 2007 gekocht. Hij stond al twee jaar in de schuur en hij liep dus niet meer. De vorige eigenaar had bij de advertentie vermeld dat de scooter twee jaar geleden een nieuwe zuiger heeft gekregen en dat de cilinder is uitgehoond en dat hij de ene keer wel aan ging en de andere keer niet.

Inmiddels heb ik hem weer aan het lopen gekregen door wat deodorant in de carburateur te spuiten. Hij rookte uiteraard enorm maar na een stukje te hebben gereden leek alles in orde. Ook heb ik de bougie grondig schoongemaakt en opgeschuurd en uiteraard nieuwe benzine getankt en olie bijgevuld. Het olielampje ging echter wel aan en deze gaat gelijk aan bij het omdraaien van de sleutel en gaat ook niet meer uit.

Echter, toen ik weer thuis kwam na 2-3km te hebben gereden, viel hij bij mijn voordeur in één keer uit. Tien minuten later kon ik hem weer starten. Het viel mij gelijk op dat de scooter gloeiend heet was. Ik heb sterk het vermoeden dat de scooter geen olie meer krijgt en dat dit ook de reden was van de cilinder reparatie twee jaar geleden maar dat de echte oorzaak nooit is aangepakt, namelijk het olie probleem. Al moet ik wel vermelden dat ik niet heel veel verstand heb van scooters dus is het slechts een wilde gok.

Daarom ben ik erg benieuwd of één van jullie misschien weet wat het probleem zou kunnen zijn.
 
Advertisement - register to remove this

eurokit

Well-Known Member
Staff member
#3
bougies moet je niet opschuren, daarvan gaan ze kapot.. Gewoon een fijn staal borsteltje a bougie borsteltje gebruiken is een betere idee..
Maar beter vervang je de bougie als hij er al vanaf 2007 erin zit.


Echter, toen ik weer thuis kwam na 2-3km te hebben gereden, viel hij bij mijn voordeur in één keer uit. Tien minuten later kon ik hem weer starten. Het viel mij gelijk op dat de scooter gloeiend heet was. Ik heb sterk het vermoeden dat de scooter geen olie meer krijgt en dat dit ook de reden was van de cilinder reparatie twee jaar geleden maar dat de echte oorzaak nooit is aangepakt, namelijk het olie probleem. Al moet ik wel vermelden dat ik niet heel veel verstand heb van scooters dus is het slechts een wilde gok.

Dat vermoed ik echter ook ja.. Anders zou het olie lampje niet blijven branden.. Maar kijk ook even de cilinder maar na.. Want blijkbaar heb je dan toch net iets te lang mee door gereden en dan is het mogelijk dat de cilinder al weer schade heeft.
 
#4
Bedankt voor jullie antwoorden jongens. Ik ga de bougie vervangen en de cilinder nogmaals controleren op schade. Is het misschien een idee om de benzine er uit te halen en vervolgens de tank vol te gooien met mengsmering of kan dit niet zomaar?
 

gcs100

Active Member
#6
Ik heb de cilinder gedemonteerd en deze blijkt inderdaad onder de vegen en plekken te zitten. Ik ga deze laten uithonen maar is het probleem hiermee opgelost of zijn er nog meer dingen die ik moet doen? Thanks nogmaals voor jullie antwoorden!

Heb een paar foto’s bij mijn bericht toegevoegd.
Ik heb de cilinder gedemonteerd en deze blijkt inderdaad onder de vegen en plekken te zitten. Ik ga deze laten uithonen maar is het probleem hiermee opgelost of zijn er nog meer dingen die ik moet doen? Thanks nogmaals voor jullie antwoorden!

Heb een paar foto’s bij mijn bericht toegevoegd.
Vraagje:
Waarom koop je niet een nieuwe cilinder voor enkele tientjes ?
Bijvoorbeeld deze:
https://www.m2trading.com/nl/merken/sym/dd50/cilinders/cilinder-dj-kb-k12-ref-scout-39mm-50cc-dmp
 

eurokit

Well-Known Member
Staff member
#8
Vraag me af of het honen nog wel zoveel zin heeft.. Die krassen staan dik in de wand. Geen idee hoe duur een nieuwe cilinder kost voor jou scooter.
Volgens mij is die cilinder die je daar heb een alumium.. Daar zit normaal een nikasyl wand erin.. En deze is dus behoorlijk naar de t**ing.
Volgens mij zitten de krassen te diep om dat ding nog laten honen.. Overigens bij het honen heb je een nieuwe overmaats zuiger nodig en die dingen kosten ook ongeveer 50 euro..

Deze heb je denk ik nodig:

https://www.easyparts.nl/showdrawin...42-s4946-d62827/Cylinder---Cylinder-Head.html
168,38 euro (valt nog wel mee voor een originele alumium cilinder.. Die van peugeot kost een stukje duurder.

Wat je nou moet doen is zorgen dat de oliepomp werkt. En alleen rijden als je zeker weet dat er smering de cilinder in gaat.
En zorgen dat de sproeier afstelling goed blijft staan.. En na controlle doen.. Als de bougie koffie bruin kleurt, dan weet je zeker dat het goed zit.

En nieuwe cilinder is opnieuw inrijden!. Dus eerste 500km rustig aan doen, niemand achterop nemen en bij een heuvel rustig omhoog rijden (dus geen overtoeren of hoge toeren laten draaien.
 
#9
Vraag me af of het honen nog wel zoveel zin heeft.. Die krassen staan dik in de wand. Geen idee hoe duur een nieuwe cilinder kost voor jou scooter.
Volgens mij is die cilinder die je daar heb een alumium.. Daar zit normaal een nikasyl wand erin.. En deze is dus behoorlijk naar de t**ing.
Volgens mij zitten de krassen te diep om dat ding nog laten honen.. Overigens bij het honen heb je een nieuwe overmaats zuiger nodig en die dingen kosten ook ongeveer 50 euro..

Deze heb je denk ik nodig:

https://www.easyparts.nl/showdrawin...42-s4946-d62827/Cylinder---Cylinder-Head.html
168,38 euro (valt nog wel mee voor een originele alumium cilinder.. Die van peugeot kost een stukje duurder.

Wat je nou moet doen is zorgen dat de oliepomp werkt. En alleen rijden als je zeker weet dat er smering de cilinder in gaat.
En zorgen dat de sproeier afstelling goed blijft staan.. En na controlle doen.. Als de bougie koffie bruin kleurt, dan weet je zeker dat het goed zit.

En nieuwe cilinder is opnieuw inrijden!. Dus eerste 500km rustig aan doen, niemand achterop nemen en bij een heuvel rustig omhoog rijden (dus geen overtoeren of hoge toeren laten draaien.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik heb via cityparts een cilinder besteld (https://www.cityparts.nl/cilinder-50cc-sym-dd-zuiger-veren.html) en heb ook gelijk een nieuwe bougie erbij besteld zodat ik goed kan zien of de bougie een mooie koffiebruine kleur krijgt. Verder heb ik het olie tankje leeg laten lopen en heb ik mengsmering getankt zodat ik zeker weet dat de cilinder goed wordt gesmeerd. Ik had ergens gelezen dat ik nog wel de oliepomp moet verwijderen, dit klopt toch?
 
#13
Ik heb de cilinder vervangen maar hij valt helaas nog steeds uit na een paar honderd meter rijden. Ik heb alles op de juiste manier gemonteerd. Het klonk wel als een warmloper :(. Na het uitvallen ging die wel gelijk weer aan dus dat is wel opmerkelijk. Ik heb een foto van de (nieuwe) bougie toegevoegd aan de bijlage. Wie o wie kan mij het antwoord geven? Zou het valse lucht kunnen zijn of een te kleine sproeier?
 

Attachments

eurokit

Well-Known Member
Staff member
#15
Bougie ziet er nog erg te droog uit.. Welke sproeier zit er nou dan in? Raad je eens 6 maten omhoog te gaan..

Hoe heb je het probleem met de olie opgelost> lees hier niks van terug.. Lijkt wel of dat de smering ook niet in orde is..
 
#16
Bougie ziet er nog erg te droog uit.. Welke sproeier zit er nou dan in? Raad je eens 6 maten omhoog te gaan..

Hoe heb je het probleem met de olie opgelost> lees hier niks van terug.. Lijkt wel of dat de smering ook niet in orde is..
Thanks, zal eens een grotere sproeier proberen. Ik heb het olievat leeg laten lopen en mengsmering getankt zodat ik zeker weet dat de cilinder goed wordt gesmeerd omdat ik niet zeker ben of de oliepomp werkt.
 
#19
Ik heb de cilinder zojuist gedemonteerd en ja hoor.. ziet er weer ernstig uit. Waar kan dit aan liggen? Heb ik toch iets over het hoofd gezien? Het lijkt me toch sterk dat een te kleine sproeier dit veroorzaakt na max. 2 kilometer te hebben gereden? Heb een foto aan deze reactie toegevoegd
 

Attachments

eurokit

Well-Known Member
Staff member
#20
Raad je eens aan de krukas na te kijken of dat de zijwaardse speling niet te groot is geworden. Heb het idee dat de drijfstang iets te veel speling heeft.

Het lijkt me toch sterk dat een te kleine sproeier dit veroorzaakt na max. 2 kilometer te hebben gereden?

Dat zou best kunnen hoor.. De zuiger heeft een nogal hoge bewegings snelheid.. En een warmloper of krassen is zo gedaan als metaal op metaal schuurt.. Daarom is een goed olie film er tussen juist zo belangrijk.
 
Advertisement - register to remove this
Top