Probleem met motorblok

Barbara030

New Member
Hallo allemaal,

Ik ben bij de keuring geweest voor mijn scooter te laten keuren om geel kenteken te krijgen (nu blauw kenteken) alleen is mijn scooter afgekeurd op mijn moterblok omdat er een ander motorblok onderzit van een ander type.

(Er zit een ander motorblok onder omdat ik met mijn originele motorblok zonder/zeer weinig olie heb gereden en toen een licht krakend geluid uit mijn scooter kwam. Mijn vader heeft toen een motorblok op marktplaats gekocht en die eronder gezet waardoor mijn scooter weer goed zonder krakend geluid reed)

Maargoed mijn vader wil dus mijn oude originele motorblok er weer onder zetten om mijn scooter weer goedgekeurd kan worden.

Maar nu is mijn vraag..
Kan iemand mij vertellen waar mijn vader naar moet gaan kijken als hij mijn oude motorblok eronder zet.(die dus voor korte tijd met geen/zeer weinig olie heeft gereden.)

Het gaat om een piaggio vespa Sprint 4t/2v de cilinderinhoud is 50cm3 met een cabrateur.

Alvast heeel erg bedankt!
 

Attachments

  • Screenshot_20211007-161124_Gallery.jpg
    Screenshot_20211007-161124_Gallery.jpg
    194.9 KB · Views: 2
Advertisement - register to remove this

Dat zou dan het lagerwerk kunnen zijn ( krukas en nokkenas) , of de zuiger en cilinder dat dit "droog" heeft gelopen .
Zou beginnen om de cilinder te demonteren en dan verder te zoeken , als dit in orde blijkt.
Is het oude blok vastgelopen , of heb je er nog meer gereden?
 
Dat zou dan het lagerwerk kunnen zijn ( krukas en nokkenas) , of de zuiger en cilinder dat dit "droog" heeft gelopen .
Zou beginnen om de cilinder te demonteren en dan verder te zoeken , als dit in orde blijkt.
Is het oude blok vastgelopen , of heb je er nog meer gereden?
Ik heb er nog mee gereden maar mijn vader vertrouwde het geluid niet.
 
Dan wordt het voor de zekerheid de cilinder demonteren en alles goed nakijken op slijtage en lagerspeling.
Zowie zo kijken waarom hij olie gebruikte ( lekkage of olie verbruik) of heb je hem een paar maanden niet gepeild
 
alles in het motorblok heeft olie nodig. Krukas,lager, zuiger, cilinder, nokkenas met tuimelaars etc. Er kan vanalles beschadigt zijn.

Ik weet niet of dat geratel een afkeurpunt kan zijn, anders zou ik hem er tijdelijk opzetten voor de keuring
 
Dan wordt het voor de zekerheid de cilinder demonteren en alles goed nakijken op slijtage en lagerspeling.
Zowie zo kijken waarom hij olie gebruikte ( lekkage of olie verbruik) of heb je hem een paar maanden niet gepeild
Scooter is om gegaan toen is de olie is het luchtfilter gelopen. Hij loopt nog goed alleen het krakend geluid.
 
Wat al aangegeven is door 4slaf4life , als hij nog loopt eerst naar de keuring met het oude blok , kun je daarna alsnog het blok weerwisselen en het oude blok nakijken.
 
Back
Top