Probleem met elektra speedfight 2

Status
Not open for further replies.

johan99

New Member
Ik heb een speedfight 2 overgenomen met de mededeling dat de accu niet meer goed was. Met kickstart gaat ie wel aan.
Nu heb ik er een nieuwe accu in gedaan (klaar voor gebruik) maar de elektrische start werkt nog steeds niet en maakt zelfs geen geluid.
Verlichting werkt als de scooter gestart is maar de claxon niet.
Als de scooter uit is werkt alleen m`n knipperlicht. Nu weet ik ook niet of alle lampen nog goed zijn moet ik erbij zeggen. Want alleen m`n rechter voor knipperlicht doet het.

Maar iemand enig idee waar het probleem ligt of kan vertellen welke stappen ik moet nalopen?
 
Advertisement - register to remove this

Mijn buikgevoel zegt dat er meerdere oorzaken zijn voor jouw probleem/problemen.
Omdat je knipperlicht het wel doet, ga ik ervan uit dat de zekering nog ok is.
Ik zou beginnen met het controleren van je lampjes van je richtingaanwijzers.
Verder de claxon even direct aan de accu hangen om te controleren of de claxon zelf niet defect is.
Voor wat betreft de elektrische start, werk je remlicht?
 
De zekering was nog heel dus lijkt me in orde.
Remlicht doet het ook niet.

Als er wat open is ga ik morgen sowieso ff een set lampjes halen.
 
Check ook zeker de aansluitingen / stekkers.

Een enkele slechte aansluiting kan al kortsluiting veroorzaken.
 
Als het remlicht niet werkt, werkt de elektrische start ook niet.

Dit probleem controleer je als volgt:

Zet het contactslot op "on"
Bij beide remschakelaars in je remhevels arriveert een zwarte draad, hier staat 12 Volt op wanneer het contact op staat.
Is dit niet het geval, controleer deze draad op breuken/slechte contacten.

Als je nu eender welke rem in knijpt moet er 12 Volt komen te staan op de groen/gele draad van elke remschakelaar.
Is dit niet het geval is 1 of beide remschakelaars defect.

Ook moet er 12 Volt komen te staan op de groen/gele draad bij de startknop als je eender welke rem in knijpt..
Is dit niet het geval, controleer de groen/gele draad tussen de remschakelaars en de startknop op breuken/slechte contacten.

Als je nu een remhevel in knijpt en op de startknop drukt moet er 12 volt komen te staan op de blauwe draad bij de startknop.
Is dit niet het geval, is de startknop niet in orde.
Ook moet er 12 Volt komen te staan op de blauwe draad bij het startrelais en het startrelais geeft bij het drukken van de startknop een klikje.
Is dit niet het geval, controleer de blauwe draad tussen startknop en startrelais.

Bij het startrelais arriveren twee dikke rode draden.
Op de ene draad staat continue 12 Volt, is dit niet het geval controleer de dikke rode draad die naar de accu loopt op breuken/slechte contacten. Op de andere rode draad bij het startrelais komt 12 Volt wanneer je de startknop indrukt en tegelijkertijd een remhevel in knijpt.

Komt hier geen 12 Volt te staan terwijl je wel een klikje hoort, is het schakelcontact van het startrelais defect en moet men het relais vervangen.


Is
 
Of er ergens een knik zit of iets los zat weet ik niet. Niet echt wat kunnen vinden vooralsnog.
Knipperlicht lampjes krijg ik geen beweging in. Remlicht wel eruit gehaald en er weer in gedaan en die begon weer te branden.
Als ik nu probeer te starten maakt ie wel geluid maar doet niks verder.
Het is ook niet hetzelfde harde geluid als wat je normaal hoort. Iets zachter en alsof ie er moeite mee heeft. Weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen.

En weet dus ook niet precies wat er nu anders is. Behalve wat open en dicht schroeven heb ik niks bijzonders gedaan.

Overigens alleen met de linker rem brand m`n remlicht en maakt ie geluid als ik probeer te starten.
Zou met beide remmen moeten toch?
Alweer 12 jaar geleden dat ik nog zelf een scooter uit elkaar haalde voor kleine reparaties. Weet echt niks meer :rolleyes:
 
Het ligt (deels) aan de bedrading. Als ik hier en daar stekkertjes aandruk verandert er steeds wat.
Nu doet m`n knipperlicht het rechts achter ook, alleen m`n remlicht weer niet.

Verlichting geloof ik dan wel. Zit ik alleen nog met het starten.
Zal dat dan aan een onderdeel (startmotor of iets anders) liggen, dat ie niet aanslaat?
 
Ben bij m`n linker achter knipperlicht al een los draadje tegengekomen.
In m`n stuurkap zit een los zwart draadje, echt geen idee waarvan. Dun draadje.
In m`n linker stuurschakelaar zit een oranje draad (normaal gesoldeerd) los incl oxidatie.
Linker knipperlichten en remlicht staat ook geen spanning op.

Word dus een keer de hele boel opengooien en alles goed nalopen.
 
Losse draadjes. Ga er dan vanuit dat de draadboom er dan niet meer zo fris erbij hangt?
 
Had waarschijnlijk nog meer tegengekomen dus weer doorverkocht aan iemand die er wel tijd in wilt steken.
Bedankt voor de hulp in ieder geval.
 
Als ik het goed lees is het probleem niet opgelost maar Johan's probleem wel.

"Het Probleem" heeft nu een nieuwe eigenaar en die nieuwe eigenaar zal hier wellicht een nieuw topic openen. :)

Johan, ik hoop dat je niet te veel geld heb toegelegd, in ieder geval meer geluk met de volgende aankoop!
 
Ja we zullen dan wel zien als de nieuwe gebruiker hier online komt.

Bij deze loopt dit draadje tegen het einde aan..

Daarom word hij gesloten om oude koeien uit de sloot halen tegen te gaan.

Voor de gene die dit leest en nieuw op dit forum is, heb je zelf een vraag?? Gelieve dan een nieuw eigen topic te maken.

/close
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top