Je wilt hem ontluchten en je gaat een fietspomp op je ontluchtingsventiel zetten? Dat gaat nooit werken natuurlijk.
Trouwens, wel veel topics over ontluchten zeg. En zo "sci-fi" is het echt niet.
Iedereen heeft wel ze methoden en technieken en wat het beste is is zo niet te zeggen.
Maar mensen gaan nogal eens al met ontluchten beginnen, voordat er überhaupt druk op het systeem staat.
Je brengt eerst het systeem op druk, DAARNA ga je de lucht(bellen) uit het systeem halen. Dit op druk brengen van een leeg systeem kan lang duren. Niet te snel stoppen!
Makkelijkste is met 2 man, alleen kan ook.
Als het systeem gevuld en op druk is: handel paar keer goed inknijpen en vervolgens ingeknepen houden. Dan ontluchtingsventiel losdraaien en remvloeistof uit laten stromen.
That's it!
Zolang er luchtbellen meekomen blijf je het herhalen.
Ondertussen dus het reservour gevuld houden. Al is 3/4 wel erg krap. Je kan hem rustig tot 1/4 laten leeglopen, aangezien de opening waar de vloeistof de hoofdremcilinder instroomt op de bodem zit.
Als er geen luchtbellen meer uitkomen ben je in princiepe klaar.
Ik zeg in princiepe, want luchtbellen willen juist omhoog. Vaak als er niks meer uit het ventiel komt, en je knijpt voorzichtig je handel in en uit, dan komen er nog luchtbelletjes je reservoir uit. Door te blijven pompen met je handel, kun je die daar ook nog wegkrijgen.
Beste methode is met een speciale pomp via ja klauw het systeem vullen. Je tekt zo automatisch alle lucht via je reservoir het systeem uit.
Nou zijn er ook nog "cheapo" ontluchtingspompjes verkrijgbaar, echter, hier bij is de vloeistof niet gescheiden van de lucht en heb je dus kans dat je gewoon lucht mee je systeem in neemt.