Probleem met Aerox van mijn neefje

Alexander_K

New Member
Hallo,

mijn neefje heeft pas geleden een Aerox uit 2005 gekocht. Afgelopen donderdag reed hij weg van school en na ongeveer 1 kilometer viel de snelheid helemaal terug en viel hij uit. Volgens mijn neefje kwam er veel witte rook uit de uitlaat. Ik dacht dus aan de koppakking. Ik heb vandaag gekeken en de kop eraf gehaald en weet het eigenlijk niet. Lijkt me niet dat de koppakking stuk is. Zelf denk ik aan de bougie die kapot is gegaan (scheurtje) misschien aangezien het schroefdraad van de bougie ook helemaal zwart en vettig is? Bougie zat niet los.

Kan iemand aan de hand van de foto's vertellen of ik gelijk heb of dat er misschien toch iets anders aan de hand is. Morgen haal ik in ieder geval de cilinder er nog af om te kijken of de zuigerveren nog heel zijn.

De Aerox heeft de volgende spec's volgens de vorige eigenaar:

Malossi sport 50cc cilinder met kop. (klopt)
Giannelli terugloop uitlaat met volgens de vorige eigenaar prop erin, maar dat zie ik morgen als de cilinder eraf gaat
originele carburateur met ook volgens de vorige eigenaar standaard sproeier.
alle andere onderdelen zijn volgens de vorige eigenaar ook origineel.

Ik heb alleen wel het vermoeden dat met deze setup (malossi cilinder) de standaard sproeier aan de kleine kant is. Klopt dat en welke sproeier zou ik dan het beste gebruiken? Weet niet wat de standaard sproeier maat is? Zie ik morgen als ik de carb eraf haal. Alles gaat nu toch los, dan kan ik dat beter ook gelijk goed doen, want volgens mijn neefje zit er tussen de 40 en 50 geloof ik een dipje.

Alvast bedankt voor de reacties.IMG20230311174010.jpgIMG20230311174023.jpgIMG20230311174259.jpgIMG20230311174445.jpgIMG20230311175000.jpgIMG20230311175301.jpgIMG20230311175312.jpg
 
Advertisement - register to remove this

beste man,

bedankt voor je geweldige foto serie! netjjes....
maar 2takt ....en dat is niet mijn ding.

onze helden op 2takt zijn nog ff aan t broeden op de foto's
ik zou zeggen dat alles er top uitziet...
enne olie komt overal.. vooral onder druk en heet.

misschien een paar fotos van verder af..? gewoon voor t idee en t scherpe oog..

nog ff geduld....
 
Zie er nog niks verkeerds aan..

Alleen afstelling staat nog wat te rijk.. De bougie is duidelijk zwart, en niet zo koffiebruin.
 
Alvast bedankt voor de eerste reacties. Dus die aanslag in de kop en hoe de bougie eruit ziet zou dus niet het probleem kunnen zijn van de vele witte rook uit de uitlaat en dat de scooter er toen mee stopte? Ik heb nog paar foto's die ik gister nog had gemaakt. IMG20230311173840.jpgIMG20230311173924.jpgIMG20230311175032.jpgIMG20230311175111.jpgIMG20230311175135.jpg
 
bougie is eerder vet, dus ik denk niet dat je sproeier te klein is. waar zie jij dat scheurtje dan (en ìk zie niet hoe dat dan witte rook zou veroorzaken) of die "rook" was gewoon condens van het water dat de motor produceerde (van benzine) maar 'm nooit eerder was opgevallen?
wel vind ik de cilinderkop zo verdacht schoon op dat "driehoekje" na, en dat kàn een spoor zijn van water in de cilinder, dat wast 'm dan schoon.
hetzelfde voor die "vette" rand in de cilinder vlak bij de kop, lijkt mij ook niet gezond, maar ik zie niet of het olie of koelvloeistof (plakkerig) is.
nu te laat, maar ik had het koelsysteem eerst afgeperst (of in ieder geval eerst gekeken of er water uit was (dat meld je niet) vóór ik de kop had gelicht. zo'n rubber pakking kan ook lekken zonder "stuk" te gaan, als de druk maar hoog genoeg is gaat gas of water er gewoon langs.
kun je mogelijk ook "uitlaatgas" in je radiateur ruiken? bij een lekke koppakking van een auto kon ik het in het expansievat gewoon ruiken, daar mengde een geur van uitlaatgas doorheen.
 
Hey C-Row, bedankt voor je reactie. Volgens mn neefje, kwam er heel veel witte rook uit de uitlaat op het moment dat de scooter ermee ophield. Ik zal hem straks nog even navragen. Ik ging er in eerste instantie eigenlijk vanuit dat er misschien een gat in de zuiger zou zitten vanwege de volgens de vorige eigenaar standaard sproeier en het dipje tussen de 40 en 50 km/h en dat de scooter dus mogelijk te arm liep. Daarom de kop er ook afgehaald en niet eerst koelvloeistof gechecked. (misschien niet handig achteraf) Scheurtje in bougie niet kunnen vinden, was meer een vraag. Grote kans dus dat er via de koppakking toch water in de cilinder is gekomen? Zou zelf ook zo snel niet weten of er nog op een andere manier water in de cilinder zou kunnen komen. Ik zal als ik vanmiddag bij de scooter ben proberen te ruiken of er nog uitlaatgassen te ruiken zijn in koelvloeistof reservoir.
Post automatically merged:

Wat mn neefje naar me berichtte:"ik reed weg van school, was 1km onderweg toen me scooter niet meer vooruit kwam. Ik gaf vol gas en kwam niet vooruit, maar er kwam wel veel rook uit mn uitlaat." Bij navraag bleek het dus witte rook te zijn.
 
Voetpakking ook oke?

Wel nieuwe pakkingen plaatsen bij hermontage en cilinderkop overkruis aantrekken met momentsleutel.
Voetpakking kijk ik vanmiddag na als ik de cilinder eraf haal. Ik bestel een nieuwe set pakkingen. Vind trouwens dat die koppakking niet veel voorstelt. Had een dikkere pakking verwacht.
 
Voetpakking kijk ik vanmiddag na als ik de cilinder eraf haal. Ik bestel een nieuwe set pakkingen. Vind trouwens dat die koppakking niet veel voorstelt. Had een dikkere pakking verwacht.
ik vind het ook weinig voorstellen.
voor nood/als expiriment zou je de oude koppakking een nachtje tot een etmaal in remvloeistof kunnen leggen, dan zwelt ie weer op, schijnt. (heb ik ooit een niet onverdienstelijke auto tuner zien doen met een O-ring voor een automaat bak die de nieuwe niet of niet op tijd geleverd kon krijgen)
 
ik vind het ook weinig voorstellen.
voor nood/als expiriment zou je de oude koppakking een nachtje tot een etmaal in remvloeistof kunnen leggen, dan zwelt ie weer op, schijnt. (heb ik ooit een niet onverdienstelijke auto tuner zien doen met een O-ring voor een automaat bak die de nieuwe niet of niet op tijd geleverd kon krijgen)
Zou het verstandig zijn om samen met de rubberen koppakking ook vloeibare pakking te gebruiken als extra zekerheid?
 
Zou het verstandig zijn
Zou ik persoonlijk niet doen voor rubber pakkingen , ik zelf smeerde ze wel eens een beetje in met vaseline , maar meer dat ze op hun plek bleven met monteren. Wel zorgen dat de groeven waar de pakking in ligt goed schoon zijn , en zeker het belangrijkste , op spanning en kruislings aan halen . Zo op de foto's vindt ik die ring er niet erg slecht uitzien , zie ook geen plek waar die door geblazen heeft.
Maar zoals Sparky ook al melde , kan ook via je voetpakking in je carter komen , en langs die weg in de verbrandings ruimte .
 
De cilinder eraf gehaald. Geen nattigheid bij de voetpakking. Alles zag er eigenlijk wel goed uit volgens mij. Op 1 kant van de zuiger wel wat krasjes. Zie foto. De prop in de uitlaat is ook geen prop maar een plaatje. Zie ook foto. Weet niet of dat zomaar kan ipv een prop. Denk dus toch echt dat het dan via de koppakking is gekomen. Straks even spullen bestellen. Kwamen er ook achter dat de electrische choke het niet doet, dus die moet ook nieuw. Bougie schoon gemaakt en is volgens mij ook niks mis mee. Bestel uiteraard wel een nieuwe voor de zekerheid. IMG20230312151539.jpgIMG20230312151556.jpgIMG20230312151632.jpgIMG20230312151640.jpgIMG20230312151646.jpgIMG20230312152610.jpgIMG20230312152641.jpgIMG20230312153053.jpg
 
Van die krasjes zou ik niet wakker liggen , zie je geen koelvloeistof druppels in het carter ? En je kan voor de zekerheid even de slotspeling in de cilinder meten , op 3 plaatesen , je hebt het nu toch open .
 
Sproeier is veel te groot , tevens lijkt wel of er een Ring in de uitlaat pakking zit , lijkt wel een begrenzer ( gat groter maken )
Tevens zou ik de pakkingset vervangen , en de Kop kruislings aandraaien is Fase`s ( met Momentsleutel tot 10 Nm ).
Advies : goede Olie gaan gebruiken , geen goedkope zooi van de Action.
 
Sproeier is veel te groot , tevens lijkt wel of er een Ring in de uitlaat pakking zit , lijkt wel een begrenzer ( gat groter maken )
Tevens zou ik de pakkingset vervangen , en de Kop kruislings aandraaien is Fase`s ( met Momentsleutel tot 10 Nm ).
Advies : goede Olie gaan gebruiken , geen goedkope zooi van de Action.
Carburateur er af gehaald. Is een gurtner 12mm. Sproeier is 76. Heb de service manual gedownload en daar staat aanhaal moment voor de kopmoeren is 14nm? De pakking van de uitlaat is geen pakking maar iets van een koperen plaatje van 2mm dik wat tussen de uitlaat en de cilinder in zit, maar als ik die er tussen uit haal dan gaat de scooter ook een stuk harder rijden denk? Dat vind de vader van m'n neefje niet zo'n strak plan. Scooter rijdt al 70 op de teller (60 op gps) Volgens mij haalt m'n neefje de olie bij een brommer winkel.
Van die krasjes zou ik niet wakker liggen , zie je geen koelvloeistof druppels in het carter ? En je kan voor de zekerheid even de slotspeling in de cilinder meten , op 3 plaatesen , je hebt het nu toch open .
Voor zover ik kan zien geen druppels in Carter. Is lastig te zien met krukas. Op krukas zie ik geen druppels. Wat bedoel je precies met slotspeling meten?
 
De zuigerveren van de zuiger halen , dan deze veren in de cilinder stoppen , op 3 hoogtes in de cilinder , recht duwen met de onderkant van de zuiger , zodat ze recht in de cilinder zitten , en met een voelermaat de slot speling meten . Moet 0,05 mm per cm diameter zijn van de zuiger.
Dus b.v zuiger 4 cm , slotspeling 0,2 mm , is deze groter is de cilinder of de veer teveel versleten voor een goede afdichting.
 
ik vraag mij af hoe er koelwater bij de voetpakking moet komen.. de cilinder en kop worden met water gekoeld, maar dat gaat toch niet door naar het carter? als er water langs de tapeinden loopt, komt deze in eerste instantie ook weer door de koppakking dáár.
 
bedoel je dan dat de cilinder gescheurd is?
Nee , als de koppakking lek zou zijn , en er staat water op de zuiger , zou dat via deze weg ,of langs de veren kunnen lopen .
Maar daar ziet Alexander geen sporen van . Het ging mij er meer om , om te controleren dat het carter schoon is.
het is wat je al aangaf jammer dat hij het koelvloeistof peil niet had gecontroleerd.
 
Back
Top