probleem met 2e hands gekochte scooter

criplejim

Well-Known Member
Hey mensen, een vriend van me heeft via een advertentie een scooter gekocht voor 750 euro, maar achteraf bleek dat het verzekeringspapiertje gewoon een slecht nagemaakt vodje was (hij is scooter n00b). Hij wil straks niet als een crimineel worden aangezien want het zit er dik in dat de scooter gestolen is. De verkoper is nergens meer te bekennen. Wat kan hij doen? Hij wil de scooter wel houden want hij heeft er hard voor gewerkt en het was bijna al z'n geld, en ze hebben het al niet zo breed. Hij is een goede jongen die hard werkt voor z'n geld en wil dus GEEN strafblad.

Wat te doen?
 
Advertisement - register to remove this

Ja wat ik zou doen is eerst informeren bij de politie (niet erbij zeggen dat het om jouzelf gaat maar misschien met een omweg ofzo) en daar dan je conclusies uit trekken wat te doen. Ja ik weet niet of je de illegale weg op wilt (zou ik niet voor kiezen) maar anders kan je ook de scooter in onderdelen verkopen dan valt het minder op. Succes
 
denk dat je het beste naar het politiebureau kan gaan en verhaal uitleggen.
Ze zullen het framenummer controleren voor je.
Mocht die goed zijn, heb je "mazzel" want je kan hem verzekeren en mee rijden.

Mocht hij niet goed zijn (framenummer) dan kan je je scooter laten staan @ bureau, en zie je hem niet meer terug, en mag je aangifte doen.
 
Nee, dit is een moeilijke situatie, tis misschien lullig, maar beter koop je een ander frame en zet je alles over. als je zo nar de wouten gaat en hijis wel gestolen, kan je em gelijk laten staan en je hebt geen poot meer om op te staan.

maarrre,,,, verzekeringspapieren zeggen niks... dat maakt geen hol uit, ik had mijne ookaltijd in men portomonee en waren ook heel erg gaar..
 
scooter is idd toch al gejat en hij heeft z'n laatste centen eraan uitgeven. ik persoonlijk zou egoistisch zijn en ander framepje kopen...
evt natrekken ofzo, zeggen dat je alleen een frame thuis hebt oid :p
 
Moraal van dit verhaal: Koop nooit een scooter zonder VOLDOENDE te hebben gecheckt offie legaal is.

Enne Jules.. hoe zou jij t vinden als dat jou scooter die gestolen was? Ik weet zeker dat je dan je ogen uit je kop krijst. Laat 't hem gewoon naar de politie brengen. Maar de verkoper.. heb je daar geeneens een adres van of naam? weet je waar die ongeveer woont?
 
Eerst zou ik het framenummer laten controleren door de politie. En als hij dan gestolen blijkt te zijn zou ik even de verkoper een bezoek brengen en zeggen dat je de politie op de hoogte stelt van zijn actie. Waarschijnlijk bindt hij dan wel in hoor.

(niet dat de politie hem straft voor zijn (waarschijnlijk gepleegde) daad, maar de verkoper zal toch geen risico willen nemen lijkt me)
 
Yep. en hoe heb je de scooter gekocht (of die vriend van je?) bij die gast thuis of heb je een telefoon nr ofzo? dan kan je er met de police heengaan ofzo.. En ik zou wel ff eerst na laten trekken bij die pliece of die gestolen is (t kan altijd meevallen:p)
 
ik zou de scooter strippe en alleen het frame meenemen. blijkt dat de scooter gestolen is, zeg je dat je alleen een frame heb gekocht, koopt je vriend een ander frame. toch minderl verlies gemaakt.
 
jules_w88 said:
scooter is idd toch al gejat en hij heeft z'n laatste centen eraan uitgeven. ik persoonlijk zou egoistisch zijn en ander framepje kopen...
evt natrekken ofzo, zeggen dat je alleen een frame thuis hebt oid :p


Hiermee bedoel jij dat hij al naar politie is geweest?
zoniet pm mij fftjes je zult wel zien waarom dan.

Gr. Jarenk0
 
Dit is inderdaad een hele lullige situatie. Maar ik zou ook op de een of andere manier proberen om te controleren of het frame eerlijk is, praat er in ieder geval niet teveel met mensen over dat hij misschien gestolen is (anders heb je dalijk politie op de stoep). Misschien ken jij of je vriend een kennis die bij de politie zit en het nummer voor je wilt controleren. Want als je zo met de scooter naar het bureau gaat en hij is gestolen ben je hem zeker kwijt, zonder scooter nemen ze niet de moeite om het te controleren.
Mocht nou blijken dat hij gestolen is, hoe naai het ook is voor de vorige eigenaar. Zou ik een ander frame kopen en alles overzetten. Dit is en blijft een wetsoverschreidende daad, maar als je na het politiebureau gaat en hij is gestolen heb je toch een proces verbaal aan je broek.
 
Op het moment dat je een scooter koopt TER GOEDER TROUW, dan ben je niet strafbaar. Dit betekend dus: Je koopt een scooter zonder dat je een redelijkerwijs vermoedde had dat hij gestolen zou KUNNEN zijn. Stel je koopt een scooter die 1000 euro waard is voor 200 euro.. Dan moet er bij je een lampje gaan branden. Nog een voorbeeld: je koopt hem bij een bromfietshandelaar met bon enzo. Stel hij blijkt dan gestolen, dan ben je uiteindelijk niet strafbaar. Wel zal je aangehouden worden en zal er proces-verbaal op worden gemaakt (wat uiteindelijk resulteerd in een sepot).

Wat je moet doen:

Naar de politie gaan en het framenummer laten checken. Blijkt ie gestolen dan heb je pech. Eventueel, maar dat gaat wel ver, kan je een advocaat inschakelen die er voor kan zorgen dat de scooter uiteindelijk toch van jou word. Als iemand namelijk aangehouden word voor heling en het blijkt ter goeder trouw te zijn, dan kan een rechter tijdens de zitting zelf bepalen dat de oorsprokelijke eigenaar zijn scooter dus niet terug krijgt, maar de gene die hem ter goeder trouw heeft gekocht!

Niet doen:

Op de scooter gaan rijden!! Je hebt namelijk nu een vermoedde dat hij gejat is. DUS zal het verhaaltje "ter goeder trouw" niet helemaal meer opgaan.

Scooter strippen!! Via het motornummer is namelijk het originele framenummer te achter halen. Kortom motornummer correspondeerd aan het framenummer. Dan ben je helemaal zuur als ze je pakken en zal je opgaan voor heling.
 
jah maar dat van dat motor nummer vind ik ergens onzin, ik heb 3 blokken thuis liggen, allemaal particulier gekocht, voor redelijk normale prijzen en daarom kunnen ze niet zeggen dat ik dat motorblok gestolen heb (mocht er 1 gejat zijn)
 
ze zullen ook niet zeggen dat jij hem gestolen hebt.. want daar kunnen ze je niet eens meer (zonder toestemming van een OvJ) voor aanhouden want het is niet meer op heterdaad.. Wat ze wel gaan zeggen is: HELING.... Dit is een doorlopend delict en dit betekend dus dat heling ALTIJD heterdaad is. Of je dr voor veroordeeld word is een 2de maar ze kunnen je zeker aanhouden... ALS ze je motornummer natrekken.. Meestal gebeurd dit als er met het framenummer is gerotzooid.
 
Last edited:
criplejim said:
Hey mensen, een vriend van me heeft via een advertentie een scooter gekocht voor 750 euro, maar achteraf bleek dat het verzekeringspapiertje gewoon een slecht nagemaakt vodje was (hij is scooter n00b). Hij wil straks niet als een crimineel worden aangezien want het zit er dik in dat de scooter gestolen is. De verkoper is nergens meer te bekennen. Wat kan hij doen? Hij wil de scooter wel houden want hij heeft er hard voor gewerkt en het was bijna al z'n geld, en ze hebben het al niet zo breed. Hij is een goede jongen die hard werkt voor z'n geld en wil dus GEEN strafblad.

Wat te doen?
trouwens, je hebt hem toch gekocht bij hem, als je er bent geweest weet je het adres toch ook....
 
Bart Hoedemaker said:
gewoon andere frame zoeken, en onderdelen overzetten, dan is het verder geen probleem:), en verzekeringspapieren maakt niet zoveel uit.
geen probleem? :|
dat is illigaal, en niet tof.

Vooral niet voor degene van wie hij gejat is (misschien, het is nog helemaal niet zeker)
Stel ff voor dat het jouw projectscooter was, en dat diegene er zo vandoor gaat met jouw spullen. Zou je ook niet leuk vinden! :rolleyes:
 
ehm stel het is jouw aerox breng die scooter gewoon naar politie bureau als die gestolen is heb je pech maar dan krijgt de rechtmatige eigenaar temiste zijn scooter terug, het is echt kut als je scooter gestolen word dan moet je vriend maar achter die jongen aan gaan van wie hij hem heeft gekocht.
 
Back
Top