Probleem knipperlichten vivacity 3 (new)

tcbhome07

New Member
Beste,

Ik zit met een probleem dat de knipperlichten van men moeder haar (new) vivacity 3 (4-takt) niet meer werken. Zelf ben ik een leak in dit probleem en hopelijk kan ik op steun van jullie rekenen.

Zelf heb ik nog geen actie ondernemen.

Op de dashboard wordt er niks weergeven als de pinkers aanstaan. De claxon en groot lichten werken.

Kunnen jullie mij helpen waar ik moet beginnen zoeken voor dit probleem? Heb zelf al zitten zoeken op dit forum, maar zijn verschillende topic. Heb zelf ook gelezen dat er geen relais is?

Of dat ik het volledige dashboard unit moet vervangen?

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Lees dit topic even door.
Is wel van een heel andere scooter, maar verlichting is verlichting.
Misschien helpt het bij jouw probleem...

Of deze (antwoord #17 en vooral #26 !!!)
 
Last edited:
Hi tbchome07,

het knippersignaal van de knipperlichten komt inderdaad uit de cockpit van de scooter.
Het is echter niet gezegd dat het probleem ook daadwerkelijk de knipperunit in de cockpit is.
Het kan ook een slecht contact of onderbreking in de violette draad van je cockpit naar de knipperlichtschakelaar bij je handvat zijn.
Ook kan het probleem zitten in de knipperlichtschakelaar zelf.

Mocht het probleem toch de knipperunit in je cockpit zijn, wordt dit een dure aangelegenheid maar er is een goedkoop alternatief, namelijk:

Koop een standaard knipperrelais, het beste eentje geschikt voor LED want deze knippert altijd met een zelfde frequentie ongeacht het wattage van je knipperlichten.

Koppel de violette draad af van de connector bij je cockpit en sluit deze violette draad aan op de knipperuitgang van het nieuw gekochte knipperrelais.
Verder rest je nog het aansluiten van de voedingspanning op het nieuwe knipperrelais.

Dit doe je door een aftakken te maken in de groene draad bij je cockpit en deze aan te sluiten op de min-aansluiting van je nieuwe knipperrelais en door een aftakking te maken in de zwarte draad bij je cockpit en deze aan te sluiten op de plus-aansluiting van je nieuwe knipperrelais.

En klaar is Kees.
 
Bedankt voor de reacties. Ik ga vandaag maar eens uitmeten en de kabels bekijken!

@gcs100 Bedankt voor de topics ik bekijk ze zeker eens vandaag,

@Sparky maakt dit veel uit welke knipperrelais ik gebruik? 2 of 3 pin? Aangezien ik dit niet heb liggen dien ik deze toch te bestellen.

Ik hou jullie op de hoogte.
 
Een knipperrelais geschikt voor LED is altijd 3 pins.
Dit omdat in dit relais elektronica bevat die een plus en een min nodig heeft om te kunnen werken.

De standaard knipperrelais, dus diegene die niet geschikt zijn voor LED, hebben maar 2 aansluitingen, deze werken op basis van een bi-metaal.
Je merkt bij deze relais ook dat de knipperfrequentie afhankelijk is van het wattage van de lampjes, dit merkje bijvoorbeeld als een lampje defect gaat dat de overgebleven lampjes sneller knipperen.
 
Super bedankt!

Ik heb nu juist gewoon eens kabel van de plus naar de paarse kabel aangesloten en dan werken de pinkers maar branden continu...

Kan ik nog op een andere manier testen? De knipperrelais is reeds besteld.


Sorry maar ben hier echt een leek in.
 
Last edited:
Super bedankt!

Ik heb nu juist gewoon eens kabel van de plus naar de paarse kabel aangesloten en dan werken de pinkers maar branden continu...

Super!

Dit betekent dus dat alle bekabeling, raw-schakelaar, de bekabeling naar de pinkers, de pinkers zelf en de lampjes in orde zijn.
Je hoeft dus verder niks te testen het probleem zit echt in de knipperunit in de cockpit.

Dus nu afwachten totdat het knipperrelais geleverd is en aansluiten zoals ik in mijn bijdrage #3 beschreven heb.

Edit: Heb je misschien een linkje naar de pagina van de website waar je dit relais besteld hebt, als je er dan verder niet uitkomt kan ik je misschien aan de hand van het plaatje verder helpen.
 
Last edited:
Foto van het relais zelf is nogal klein dus ik kan niet lezen wat er bij de 3 aansluitterminals staat maar dat blijkt wel als hij geleverd is.
Verder heb ik op een soortgelijk schema gekeken als jij ook hebt toegevoegd.
Hier zie je ook dat de knippermodule in de cockpit, dit is dit 4 kantje met nummertje 19 erin.

Ook zie je bij de cockpit een zwarte draad, dit is de geschakelde plus, hier staat 12 Volt op als het contactslot aan staat.
Op deze zwarte draad maak je een aftakking en sluit je aan op de plus aansluiting van het nieuwe knipperrelais.
Verder zie je ook een groene draad bij de cockpit, ook hier maak je een aftakking en sluit je op de min aansluiting van het nieuwe knipperrelais.

Verder rest nog het afknippen van de violette draad, het afgeknipte einde van deze draad sluit je dan aan op de knipperspanningaansluiting van je nieuwe knipperrelais en alles werk weer.

Dus vrij simpel, als je mijn beschrijving volgt komt dit dik voor mekaar, mama blij, zoon blij ;)

Mochten er nog vragen zijn, hoor ik dit graag, veel succes en laat even weten hoe het afgelopen is.
 
Foto van het relais zelf is nogal klein dus ik kan niet lezen wat er bij de 3 aansluitterminals staat maar dat blijkt wel als hij geleverd is.
Verder heb ik op een soortgelijk schema gekeken als jij ook hebt toegevoegd.
..........

Hey, ik heb zojuist de knipperrelais ontvangen en daar staan 3 letters op L P X ?

Kunt u daar iets mee?

Groeten
 
L = Load, hierop moet je de violette draad aansluiten die je bij de cockpit hebt afgeknipt.
P = Pilot light, Controle lampje, hier weet ik geen raad mee omdat jouw controle lampjes werken vanaf je knipperlichten dus deze even niet aansluiten!
X = de geschakelde accuspanning die je aftakt bij de zwarte draad van je cockpit.

Dus ik mis eigenlijk de massa-aansluiting.
Hopelijk zit in dit relais een slim schakelingetje welke zich de massa zoekt via de lampjes van je knipperlicht.

Dus is zoals Giodam al aangaf.
 
Back
Top