Probleem bevonden bij het vervangen van mijn inlaat spruitstuk

Yanightmaree

New Member
Goedendag,

Ik heb een misschien niet zo'n heel groot probleem, naar mijn idee is het in iedergeval wel een redelijk probleem. Ik heb een nieuwe spruitstuk besteld voor mijn brommer (dit gaat om een baotian eagle met een gy6 blok), nu wilde ik deze vervangen, alleen liep ik ergens tegenop... Één moer kwam los zonder teveel moeite, alleen de ander kon ik draaien zonder ook maar enige moeite, dit vond ik in eerste instantie al vreemd, nu blijkt de schroefdraad van de bout dus niet meer goed te zijn en kan de moer oneindig doordraaien. Ik krijg de moer er niet af ik heb geprobeerd er een tang op te zetten en aan te trekken op de hoop dat hij dan het goeie stuk schroefdraad wilt pakken maar dit wil ook niet. Voordat je je afvraagt waarom ik mijn spruitstuk vervangen wil, er zitten scheuren in waar valse lucht vandaan komt. Heeft iemand enige tips om dit op te lossen?
 
Advertisement - register to remove this

Vervelend probleem maar zolang de schroefdraad in je blok nog goed is niet moeilijk te fixen.
(De valse lucht zou ook goed door de dolle moer kunnen komen trouwens)
Er zijn verschillende mogelijkheden om t op te lossen,

aangezien je spruitstuk en tapeind+moer toch moet vervangen kun je met een dremel de moer doorslijpen. Dan wel goed opletten dat je alle slijpsel verwijderd voor je het spruitstuk optilt.

Soms kan het makkelijker door bijvoorbeeld 2 moeren contra tegen elkaar op t tapeind te draaien en dan aan de onderste draaien om het hele tapeind uit je blok te draaien.
Met een griptang op het draadeind wil t ook wel eens lukken als je m maar heel vast aanknijpt.

Dan 2 nieuwe tapeindjes monteren en je bent weer klaar.

Succes gewenst
 
Neem aan dat het probleem is dat de draad-eindes in de cilinder los komen.. Als de draad-eindes aan de bovenkant beschadigd zijn (waar je de moertjes erop draait) raad ik zelf aan om de tapeindes te vervangen.

Is het schroefdraad in de cilinder ook defect, makkelijkste is met de juiste LOCK-TIDE goedje de draad-eindes permanent vast te zetten in de cilinder zodat die niet meer los gaat..

Scheuren in het spruitstuk is een bekend probleem met die blokken.. Ik had dit namelijk ook met een 2ehands gekochte peugeot kisbee 4t... Raad je eens aan om een spruitstuk te kopen van het merk Octane, of 101 octane.. Misschien dat die in kwaliteit beter zijn.. De originele blijven denk ik het probleem constant terug te laten keren.. Dus zou geen originele meer kopen dan als er een betere alternatief te vinden is.
 
Neem aan dat het probleem is dat de draad-eindes in de cilinder los komen.. Als de draad-eindes aan de bovenkant beschadigd zijn (waar je de moertjes erop draait) raad ik zelf aan om de tapeindes te vervangen.

Is het schroefdraad in de cilinder ook defect, makkelijkste is met de juiste LOCK-TIDE goedje de draad-eindes permanent vast te zetten in de cilinder zodat die niet meer los gaat..

Scheuren in het spruitstuk is een bekend probleem met die blokken.. Ik had dit namelijk ook met een 2ehands gekochte peugeot kisbee 4t... Raad je eens aan om een spruitstuk te kopen van het merk Octane, of 101 octane.. Misschien dat die in kwaliteit beter zijn.. De originele blijven denk ik het probleem constant terug te laten keren.. Dus zou geen originele meer kopen dan als er een betere alternatief te vinden is.

Bedankt beide voor jullie reacties, dus ik zou deze bout waar de moer dus op draait (ik noem het maar een bout ik weet de originele naam niet), er gewoon uit kunnen draaien en vervangen? Ik heb naar wat foto's gekeken en vroeg mezelf al af waar ik heb ik me nu weer in gewerkt... Ik dacht namelijk dat dit dus al vast in het blok zat, dit is dus niet zo? Het is echt alleen de moer die ik niet los kan draaien de rest blijft netjes vast zitten, alleen de moer blijft oneindig doordraaien, deze kan ik er eventueel inderdaad afslijpen, maar de bout zelf kan ik dus gewoon uit het blok draaien met wat moeite?
 
Ja dat klopt maar wees voorzichtig.
Laatste wat je wilt is dat het tapeindje afbreekt bij blok of dol draait.
Als hij heel vast zit geef je een paar tikken met hamer recht op de kop (niet schuin of zijwaarts) dan komt ie meestal wel los.
En daarna nieuwe tapeindjes+moeren monteren en nieuwe pakking natuurlijk.
 
Bout = Tap-end. Ja aan beide zijden van zo`n tapend zit schroefdraad.. De ene helft draai je in de cilinder.. De andere helft steekt uit naar de bovenzijde waar het spruitstuk erop word gestoken. Om die tap-end eruit te draaien (niet afslijpen want dan maak je het probleem erger)

Dan neem je 2 moertjes.. De ene draai je er omgekeerd erop (dus met de flens naar boven) en het tweede moertje draai je er normaal erop.) Dan pak je de juist steeksleutel en hou je de onderste vast. Dan pak je nog een zelfde steeksleutel en dan draai je het bovenste moertje strak vast.

Dan neem je weer een steeksleutel en die zet je op het onderste moertje.. En dan draai je die linksom.. Als het goed gaat kan het onderste moertje niet verder en word tegen gehouden door het bovenste.. Het enigste wat dan kan draaien is die tap-end.. En zo draai je hem eruit..

Dit moet je dan precies hetzelfde doen met die tweede.... En dan neem je nieuwe tap-ends (wel even goed opletten dat je dezelfde koopt voor het spruitstuk) En LOCK-TIDE (met permanent bond). Dat spul doe je alleen op het gedeelte dat je je cilinder in draait voor beide tapends.. En even laten drogen.. Als dat klaar is. Dan alles weer terug bouwen... Voor het shimplaatje onder het spruitstuk moet je even 2 nieuwe keeringen kopen (deze altijd vervangen) En dan het nieuwe spruitstuk erop.. En weer vast draaien met nieuwe goede moertjes.



Ja dat klopt maar wees voorzichtig.
Laatste wat je wilt is dat het tapeindje afbreekt bij blok of dol draait.
Als hij heel vast zit geef je een paar tikken met hamer recht op de kop (niet schuin of zijwaarts) dan komt ie meestal wel los.
En daarna nieuwe tapeindjes+moeren monteren en nieuwe pakking natuurlijk.

Ik zou er zelf er niet erop gaan slaan, kans dat er iets kapot gaat is veel groter.. Ook maak je die tap-ends een heel stuk zwakker.. Afbreken is vaak uitboren of cilinder vervangen.. Dat is denk ik wel het laatste wat je wilt doen.

Je kan beter dan WD40 gebruiken (alleen opletten dat je niet in de inlaat van de cilinder spuit)
Of een goedje gebruiken om dingen los mee kan weken..
Of gebruik IMAL.. Is zeer goed spul uit eigen ervaringen..

En geen griptangen op draad-ends zetten.. Alleen moertjes erop draaien en dan los draaien.
 
Back
Top