Praktijk opnieuw uitgesteld!

DEN HAAG – Het praktijkexamen voor brom- en snorfietsers wordt uitgesteld van begin volgend jaar naar minimaal 1 maart. De NOS meldt dat de BOVAG dat te horen gekregen heeft van het ministerie van Verkeer.

Vermoedelijk krijgt het ministerie het wetsvoorstel niet op tijd rond, denkt BOVAG. De brancheorganisatie heeft maandag haar leden hierover geïnformeerd. Rijscholen die in de opleiding voor het praktijkexamen hebben geïnvesteerd, zijn onaangenaam verrast.

Persvoorlichter Paul de Waal betreurt het uitstel. ,,Rijschoolhouders hebben brommers gekocht en instructeurs opgeleid. Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) en rijschoolhouders staan klaar. We hebben de laatste maanden veel energie in de voorlichting van onze leden gestoken.''

BOVAG verschilt ook nog van mening met betrekking tot het over het aantal leerlingen dat tegelijk de weg op mag, tijdens de bromfietslessen. Minister Eurlings vindt dat vier leerlingen tegelijk de weg op kunnen. BOVAG vindt twee al meer dan genoeg.

Eurlings zal de Tweede Kamer binnenkort laten weten dat het examen pas op zijn vroegst op 1 maart wordt ingevoerd. Later deze week stuurt hij hierover een brief naar de Tweede Kamer.
 
Last edited by a moderator:
Advertisement - register to remove this

Jah maar 4 takt helpt niet.
Dan koop je over een tijd alsnog een Malossi 80cc cillinder.
En dan ga je net 80.
Maar kost je wel 500-600 euro bij een dealer, om het erop te laten zetten en afstellen.
Dit heb ik namelijk gedaan toen ik begon met scooters (3 jaar geleden).
Toen heb ik ook gezworen om zoiets nooit meer te kopen.
Heb er overigens wel spijt van dat ik hem weg heb gedaan.
Dat ding trop scooters met DR70, Yasuni pijpjes, etc eruit.
Alleen als je 30 reed, en je gaf gas, dan leeken sommige fietsers sneller te gaan.
Maar hij had erg veel koppel vanuit stationair.
Dan trop die hem ook +/- 30 cm met ze voorwiel van de grond, en als je achterop het zadel ging zitten maakte je gewoon een wheely.

En daarbij komen er steeds meer dingen voor 4 takt.
Je hebt nu ook uitlaten, en vario's.
Nokkenassen, kleppen, etc..
Dus over een tijd gaat 4 takt ook hard.

bij mijn retro

effe nieuwe koppeling

elektrische begrenser er af

80 km/h
 
Dat bedoelde ik dus te zeggen.
Ze hebben steeds meer nieuwe dingen.
Toen, 3 jaar geleden, had je dat niet, had je alleen een snelle nokkenas en een snelle cillinder.
Toen kwamen er ineens DMP 4 takt uitlaten, welke NIKS holpen.
 
Dat bedoelde ik dus te zeggen.
Ze hebben steeds meer nieuwe dingen.
Toen, 3 jaar geleden, had je dat niet, had je alleen een snelle nokkenas en een snelle cillinder.
Toen kwamen er ineens DMP 4 takt uitlaten, welke NIKS holpen.


maar die retro scooters dat is echt chinese of japanse bende
 
Chinezen maken producten zo goedkoop mogelijk (en dus logischerwijs van lagere kwaliteit) omdat de klant daar om vraagt. De klant is dus de importeur die goedkoop wil inkopen omdat al die gierige Hollandertjes het toch wel kopen zodra het goedkoper over de toonbank gaat dan bij de concurent, ongeacht de kwaliteit ;)

Wat betreft het praktijk examen, dat zal vast nog wel verder uitgesteld worden
 
ik denk het ook...

ik me uiterste best doen om het voor 2010 te halen word het toch uitgesteld ach ja had maar 3 fout en ben in een keer geslaagd
 
ik hoorde net voordat ik mijn examen moest doen dat het werd uitgesteld, en had dus echt gebikkeld en ook maar 2 fout :# maarja.. t wordt wel een beetje ongeloofwaardig zo eh..
 
praktijkexamen

Als je op de site van et cbr kijkt staat er dat er eventuele kosten van de rijschool zijn.
maar dat is toch gewoon zoiezo ?
of is het niet verplicht rij lessen te nemen want et lijkt me vrij simpel.
ook stond er dat het werd aangeraden om rijlessen te nemen.

maar ik vraag me dus af of iemand hier weet of dit verplicht is en hoeveel dat dan ongeveer zal kosten ?
 
Als je op de site van et cbr kijkt staat er dat er eventuele kosten van de rijschool zijn.
maar dat is toch gewoon zoiezo ?
of is het niet verplicht rij lessen te nemen want et lijkt me vrij simpel.
ook stond er dat het werd aangeraden om rijlessen te nemen.

maar ik vraag me dus af of iemand hier weet of dit verplicht is en hoeveel dat dan ongeveer zal kosten ?

Misschien niet heel onverstandig om toch een paar lessen te nemen zodat je weet wat je te wachten staat op het examen.
 
11-02-10 - Praktijkexamen bromfiets per 1 maart van start
Het praktijkexamen voor de bromfiets en brommobiel gaat definitief per 1 maart 2010 van start. Wie het bromfietsrijbewijs wil halen en geen ander rijbewijs heeft moet naast een theorie-examen ook een praktijkexamen afleggen. Met de maatregel wil de overheid de veiligheid van bromfietsers, snorfietsers en brommobielers vergroten. Het CBR, dat deze nieuwe examens zal gaan afnemen, heeft ruim 60 examinatoren in de startblokken staan. Rijscholen kunnen de examens nu al reserveren.

http://www.cbr.nl/download/Persbericht%20start%20bromfietspraktijkexamen%20010310%20CBR.pdf

Bron CBR.nl
 
Ben vanmiddag gezakt voor mijn praktijkexamen....
In enschede bij CBR zijn ze heel streng met name op dode hoeken controleren,spiegels kijken en voor zijstraatjes en fietsers die oversteken bij een rotonde. baal echt.. snel weer nieuw examen aanvragen en uiteraard paar lessen erbij;(
 
Ben vanmiddag gezakt voor mijn praktijkexamen....
In enschede bij CBR zijn ze heel streng met name op dode hoeken controleren,spiegels kijken en voor zijstraatjes en fietsers die oversteken bij een rotonde. baal echt.. snel weer nieuw examen aanvragen en uiteraard paar lessen erbij;(

Alle CBR'S zijn streng, geloof mij maar...
 
Back
Top